סגור

שותפות לווייתן בדרך לקידוח באר חמישית

עלות הקידוח מוערכת ב־250-200 מיליון דולר, ומטרתו שימור יכולת האספקה. אסדת לווייתן ממוקמת כ־10 ק"מ מערבית לחוף דור, ובארות ההפקה שלה ממוקמות כ־130 ק"מ מערבית לחופי חיפה

שנה וחצי אחרי שאסדת לווייתן החלה בהפקה מסחרית של גז טבעי, מתכוונת השותפות לבצע קידוח של באר חמישית. עלות הקידוח מוערכת ב־250-200 מיליון דולר, ומטרתו שימור יכולת האספקה.
אסדת לווייתן ממוקמת כ־10 ק"מ מערבית לחוף דור, ובארות ההפקה שלה ממוקמות כ־130 ק"מ מערבית לחופי חיפה. השותפות בפרויקט לווייתן הן שברון (39.6%), שהיא גם מפעילת האסדה, דלק קידוחים (45.4%) ורציו (15%).
כיום מפיקה לווייתן 12 BCM (מיליארד מטר מעוקב) בכל שנה, מחצית מהכמות מיועדים לשוק המקומי והיתר ליצוא.
תוכנית הפיתוח של לווייתן כוללת ארבע בארות הפקה תת־ימיות ומערך הפקה תת־ימי המקשר בין בארות ההפקה לאסדה.
בשלב הראשון של תוכנית הפיתוח דובר על אפשרות להרחבת יכולת ההפקה לכמות של 21-24 BCM בשנה על ידי קדיחת בארות נוספות ושדרוג פלטפורמת ההפקה.
עם זאת, בלווייתן אומרים כי בשלב זה אין מדובר בהיערכות להרחבת יכולת ההפקה אלא המטרה היא שימור היכולת, ולצורך כך אחת לתקופה נדרש לקדוח באר נוספת.
1 צפייה בגלריה
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 1
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 1
אסדת קידוח גז במאגר לווייתן
(צילום: אלבטרוס)
לפני כמה שבועות נחשפה ב"כלכליסט" טיוטת עבודת הצוות לבחינת המדיניות בנושא גז, וממנה עלה כי משרד האנרגיה ממליץ לעודד חיפוש מאגרי גז טבעי נוספים כבר בעשור הקרוב, לפני שתפוספס לפי הטענה ההזדמנות בשוק הגז העולמי.
לפי הצוות, אם ישראל לא תפעל כך, היא עלולה לאבד עד 230 מיליארד שקל הכנסות ישירות מהגז, כלומר תמלוגים, מס הכנסה וכן מס ששינסקי. זאת בהינתן כמות אדירה של גז, כאלף BCM, שלא תנוצל.