סגור

חברת החשמל השיגה הנחה על הגז מתמר - ומיד קיזזה אותה

חברת החשמל השיגה הנחה גדולה על מחיר הגז לעומת ההסכם המקורי, והיא תעמוד על 28%–30% במקום 25%. באותה נשימה הסכימה החברה לדחות פתיחה נוספת של החוזה בחצי שנה, ובכך ויתרה על 24 מיליון דולר שיתקזזו מההנחה החדשה

תשע שנים אחרי חתימת אחד החוזים שבדיעבד התברר כי הוא מהיקרים והפחות מוצלחים בתולדותיה של חברת החשמל, דיווחה אתמול החברה שהצליחה להשיג הנחה של יותר מ־25% בתעריף הגז הטבעי שהיא רוכשת ממאגר תמר.
חברת החשמל מסרה כי השיגה הפחתת מחיר עבור כמות הבסיס בשיעור הגבוה מההפחתה המרבית שהוגדרה בהסכם המקורי ועמדה על 25% לכל היותר. על פי ההסכם המקורי, מחיר הגז אמור היה לרדת ביולי 2021 ב־25% לכל היותר: ממחיר של 6.4 דולר ליחידת חום ל־4.8 דולר ליחידה. זאת, עבור כמות הבסיס העומדת על 3BCM.
3 צפייה בגלריה
יפתח רון טל יו"ר חברת החשמל ועידת התחזיות
יפתח רון טל יו"ר חברת החשמל ועידת התחזיות
יפתח רון טל יו"ר חברת החשמל
(צילום: אולפן כלכליסט)
חברת החשמל ושותפות תמר נמנעו מלנקוב באחוז ההפחתה המדויק שעליו הוסכם בנימוק שמדובר בנתון מסחרי. אם חברת החשמל הצליחה להשיג הנחה של 30% במחיר, למשל, הרי שמדובר בתעריף 4.5 דולר ליחידת חום. מתחשיב שערך כלכליסט עולה שאם ההנחה שהושגה כעת עומדת על 30%, הרי שחברת החשמל תחסוך 200 מיליון דולר מעבר להנחה שעליה דובר במקור. אם ההנחה עומדת על 28% החסכון פוחת ל-110 מיליון דולר ביחס להנחה המקורית, בחישוב גס.
3 צפייה בגלריה
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
מיכל הלפרין, הממונה על התחרות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המחיר שחברת החשמל שילמה לתמר מ־2013 ועד לשבוע שעבר, היה גבוה בהרבה ממחירי השוק. יצרני החשמל הפרטיים למשל משלמים כיום מחיר שנע סביב 4.7 דולר ליחידת חום.
מעבר לכמות הבסיס התחייבה חברת החשמל לרכוש 16BCM נוספים במחיר הנמוך מ־4 דולר ליחידת חום.בתמורה להטבות הללו הסכימה חברת החשמל לקחת על עצמה שתי התחייבויות חדשות. ראשית, באמצע 2024 יש נקודת זמן שבה חברת החשמל יכולה לדרוש הפחתה נוספת של 10% במחיר. חברת החשמל הסכימה לדחות את המועד הזה בחצי שנה, וכך תמשיך לשלם 4.8-4.5 דולר ליחידת חום למשך חצי שנה נוספת. לפי חישובי כלכליסט, מדובר בסכום עודף של כ־24 מיליון דולר שחברת החשמל תשלם בגלל הדחייה של חצי שנה. החישוב מבוסס על תשלום 10% יותר, עבור 1.5BCM (כמות הבסיס לחצי שנה) בתעריף 4.5 דולר ליחידת חום.
3 צפייה בגלריה
מאגר תמר
מאגר תמר
מאגר תמר
(אלבטרוס)
שנית, הוסכם כי תקופת ההסכם תוארך בשנתיים וחצי נוספות ותסתיים ב־31 בדצמבר 2030. חברת החשמל מעריכה כי הסכמות אלו ביחס להתאמות המחיר לכמות המינימלית "משקפות חיסכון צפוי של מאות מיליוני שקלים על פני תקופת ההסכם".
דלק קידוחים מחוץ להסכם
ההסכם תקף לשותפות במאגר תמר, למעט דלק קידוחים (22%), שבחרה שלא להצטרף אליו. בדלק קידוחים הסבירו שאי־הצטרפות החברה להסכמות היא תוצאה של עסקת מכירת החלק של דלק בתמר לחברה מאבו דאבי תמורת 1.1 מיליארד דולר. לפי דלק קידוחים, הבעלים היוצאים לא צריכים לכבול את הרוכשים להתחייבויות שהם לא מכירים. האפשרות לחתום על הסכם, בלי הסכמתה של דלק, היא תוצאה של הצו המוסכם שהושג ברשות התחרות בינואר 2021. בצו נקבע כי כל אחת מהמחזיקות בתמר תוכל למכור גז בנפרד.
הממונה על התחרות מיכל הלפרין אמרה אתמול כי ההסכמות מול חברת החשמל הן "הפירות הראשונים של תחרות בשוק הגז הטבעי שהתחילה בעקבות התערבותה של רשות התחרות".
תעריף החשמל לא יקטן
לדברי יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל, ההסכם "יתרום באופן ישיר להורדת יוקר המחייה ולצמיחה במדינת ישראל". מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך הכריז כי "המהלך הזה ישפיע ישירות כל אזרח בישראל".
אלא שלמרות ההצהרות, נראה שלא צפויה הפחתה משמעותית בתעריף החשמל. במקרה הטוב אפשר לצפות להפחתה של כ־1%. הסיבה לכך היא שתעריפי החשמל נקבעים על ידי רשות החשמל אחת לשנה, תוך התחשבות בעלויות שונות שיש לחברת החשמל.מחיר הגז הטבעי שחברת החשמל משלמת משפיע על 10% מתעריף החשמל בלבד. בתוך ה־10% האלה יש לשקלל את החלוקה הפנימית בין תשלומים לתמר וללוויתן (ההסכמות כעת מתייחסות למכירות מתמר בלבד). בנוסף, ההנחה של 25% בתעריף היתה צפויה מראש, ורשות החשמל כבר גילמה אותה בתעריף ל־2021. לכן, הפחתה בתעריף תיעשה רק ביחס להנחה שמעבר ל־25%.