סגור
מטה אלקטרולוקס בשבדיה
מטה חברת אלקטרולוקס בשבדיה (EPA)

בית המשפט דחה את התביעות שהגישו תדיראן ואלקטרולוקס זו נגד זו

החברה השוודית בחרה שלא לחדש את הסכם ההפצה עם תדיראן שהסתיים ב-2014. בתגובה תבעה תדיראן את אלקטרולוקס בסך 22 מיליון שקל בטענה להפרת ההסכם ופגיעה במותג, ואילו אלקטרולוקס הגישה תביעת נגד בסך 10 מיליון שקל בטענה כי תדיראן התרשלה בהפצה ופגעה במכירות וברווחים. שתי התביעות נדחו

לאחר 10 שנים, דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את התביעה והתביעה שכנגד שהגישו תדיראן ואלקטרולוקס, יצרנית מוצרי החשמל AEG, זו נגד זו, וקבע כי כל צד יישא בהוצאות המשפט של עצמו.
אלקטרולוקס היא חברה שוודית המשווקת מוצרי חשמל תחת המותג אלקטרולוקס, ורכשה ב-2005 גם את המותג AEG הכולל מכונות ומייבשי כביסה, מדיחים ותנורי אפייה. בישראל שווק המותג AEG מתחילת שנות השמונים על ידי חברת אלקטרו ויסטה, שלימים נרכשה על ידי חברת תדיראן שבשליטת משה ממרוד.
בסוף 2014 הסתיים הסכם ההפצה בין תדיראן לאלקטרולוקס והחברה הבינלאומית בחרה שלא לחדש את ההסכם עם תדיראן, בטענה כי זו לא עמדה ביעדי המכירות למותג בישראל, והם ירדו ב-43% משנת 2009 עד 2013, ל-31 מיליון שקל. בעקבות הירידות, טענה אלקטרולוקס, כי תדיראן גם לא עמדה ביעדי רכישות מינימום של מוצרים לפי ההסכם לשנים 2011 עד 2013. בהתאם, החליטה אלקטרולוקס להעביר את ההפצה ליבואנית מתחרה, חברת מיניליין.
תדיראן הגישה נגד אלקטרולוקס תביעה על סך 22 מיליון שקל בטענה להפרת הסכמים ופגיעה במותג מצד החברה השוודית, וטענה כי אלקטרולוקס לא פיצתה אותה על נטילת זכויות השיווק וההפצה. חברת אלקטרולוקס הגישה תביעת נגד על סך 10 מיליון שקל בעילה נזיקית של רשלנות, וטענה כי תדיראן התרשלה בהפצה, ונהגה בחוסר אכפתיות, שהובילו לפגיעה במכירות וברווחים של בעלת המותג.
תדיראן ניסתה למכור את זכויות ההפצה על המותג לחברת ישפאר, בתמורה ל-15 מיליון שקל, וטענה בבית המשפט כי היה לה הסכם שבעל-פה עם אלקטרולוקס, שלפיו עם סיום החוזה היא תהיה רשאית למכור את זכויות ההפצה לצד שלישי. אלקטרולוקס הכחישה קיום של הסכם בעל-פה, טענה שלא היתה מעורבת בהסכם ההבנות בין תדיראן לישפאר וסירבה להעביר את ההפצה לחברה שבחרה תדיראן.
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, יהושע גייפמן, קבע כי אלקטרולוקס לא הפרה את החוזה עם תדיראן, וכי האחרונה איננה זכאית לפיצוי שכן תוקף הסכם ההפצה שלה פג ורק לאחר מכן הועבר מידיה המותג. במקביל, דחה בית המשפט גם את הטענה של אלקטרולוקס נגד תדיראן בדבר רשלנות בהפצת המותג וקבע כי ספרי החברה מוכיחים כי תדיראן אף השקיעה מעל מיליון שקל בשנת 2012 בפרסום של המותג AEG, השקעה ש"אינה תומכת בטענת הרשלנות שנטענה על ידי אלקטרולוקס". אלקטרולוקס יוצגה על ידי עו"ד דורון שטרן ומיכאל טסלר. תדיראן יוצגה על ידי עו"ד שי ארז.