סגור
אורית סטרוק השרה למשימות לאומיות
שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק (צילום: עמית שאבי)

תקציב משרד ההתיישבות יגדל ל-653 מיליון שקל - פי 5 מהמקור

לאחר שאתמול התברר כי תקציב המשרד של אורית סטרוק יזנק ל-543 מיליון שקל, היום נחשף בדיון בוועדת הכספים כי מעבר לכך יקבל המשרד עוד 110 מיליון שקל של כספים קואליציוניים. אותם כספים מוגדרים כרגע כ"רזרבה", כלומר לא ניתן להשתמש בהם עד לקבלת חוות דעת משפטית. ח"כים באופוזיציה זעמו על כך שבניגוד לטענת סמוטריץ', רק 75 מיליון שקל מתקציב המשרד מיועד לצרכי ביטחון

תקציב משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות בראשות אורית סטרוק צפוי להגיע השנה ל-653 מיליון שקל - קרוב לפי 5 מהתקציב המקורי של המשרד לשנת 2023 שאושר במאי ועמד על 133 מיליון שקל. כך התברר הבוקר (ג') בדיון בוועדת הכספים על תקציב המדינה.
נזכיר כי לפני שבועיים, בעת הגשת התקציב המעודכן ל-2023, קפץ תקציב משרד ההתיישבות ל-343 מיליון שקל. אתמול התברר כי תקציב המשרד יזנק עוד ל-543 מיליון שקל. בדיון היום חשף אסף וקסלר מאגף התקציבים כי על תקציב זה יתווספו עוד 110 מיליון שקל של כספים קואליציוניים, שיחד איתם יגיע התקציב ל-653 מיליון שקל.
בתשובה לשאלתה של ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) התברר כי אותם 110 מיליון שקל נמצאים כעת בסעיף רזרבה, כלומר לא ניתן להשתמש בהם עד לקבלת חוות דעת משפטית.
בתשובה לשאלות ח"כים מהאופוזיציה, הסביר וקסלר כי מתוך אותם כספים קואליציוניים, 75 מיליון שקל מיועדים למרכיבי ביטחון ביו"ש, 15 מיליון שקל לצרכי חברה וקהילה של החטיבה להתיישבות בכלל הארץ ו-20 מיליון שקל לצוותי חירות יישוביים לכל הרשויות המקומיות ברחבי הארץ.
סמוטריץ אמר אתמול בישיבת סיעתו כי "לצערי אנחנו עדים היום לקמפיין הסתה נוראי כנגד ההתיישבות ביהודה ושומרון בגלל הדרישה שלי להעביר תקציב של כ-400 מיליון שקל לחיזוק הביטחון בהגנה על היישובים ועל ישראל הקטנה. הקמפיין הזה מצטרף למסע הסתה נוראי המתרחש מאז שמחת תורה ה-7 לאוקטובר שבמסגרתו חצי מיליון תושבי יהודה ושומרון מואשמים באחריות לטבח הנורא בדרום. הדבר היחיד שיש לי לומר בעניין הזה הוא תתביישו לכם!".
בדיון היום זעמו ח"כים באופוזיציה על כך שסמוטריץ' האשים אותם בעיכוב העברת כספים לביטחון ביו"ש כאשר בתקציב משרד התיישבות רק 75 מיליון שקל מיועדים למרכיבי ביטחון. הח"כים נאור שירי וולדימיר בליאק (יש עתיד) האשימו את סמוטריץ' וקראו לו "שקרן".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני השיב להתקפות: "אני לא מוכן לשיח כזה, הכסף המדובר לביטחון הינו בסעיף אחר". כוונתו הייתה לתקציב של 255 מיליון שקל למשרד הפנים המיועד לרשויות מקומיות בשטחים, גם הוא כרגע בסעיף "רזרבה" עד לקבלת חוות דעת משפטית. סמוטריץ' ניסה להעביר את הסכום ככספים רגילים, אך נכשל וייאלץ להעביר אותם ככספים קואליציוניים.
סערה פרצה בדיון גם על הקצאת 40 מיליון שקל למטה ההסברה במשרד רה"מ, מתוכם 200 אלף שקל לאולפן ההסברה שמפעיל מנכ"ל המשרד יוסי שלי ו-15 מיליון למינהלת החטופים. ח"כ נעמה לזימי (העבודה) טענה כי "מדובר באולפן פרטי של יוסי שלי". פינדרוס השיב: "לתאגיד נתנו מיליארד שקל". לזימי השיבה: "אתה לא מתבייש? חתיכת ביריון. התאגיד הוא תקשורת חופשית בישראל". ח"כ בליאק הצטרף למחאה: "השלטון רוצה רק פרופגנדה".