סגור
שרת המשימות הלאומית אורית סטרוק 19.2.23
שרת ההתיישבות והמשימות הלאומית, אורית סטרוק (צילום: יואב דודקביץ)

הסתיים ללא הצבעה דיון התקציב בוועדת הכספים; המשרד של סטרוק יקבל עוד 200 מיליון שקל

הדיון בוועדת הכספים על אישור התקציב הסתיים, ויימשך מחר; הרזרבה לעמידה ביעד הגירעון הופחתה בכ-240 מיליון שקל; סמוטריץ' נסוג מדרישתו לאשר מחר 75 מיליון שקל כמרכיבי ביטחון להתנחלויות; לפיד: "תקציב פוליטי ומושחת שמוביל אותנו לתהום"

ועדת הכספים דנה היום (ב') על תקציב המדינה המעודכן ל-2023 - אך לא אישרה אותו לקריאה שנייה ושלישית, ותמשיך את הדיון מחר. התקציב שעומד על 636 מיליארד שקל אושר בקריאה ראשונה בכנסת בשבוע שעבר ואמור לעלות לקריאה שנייה ושלישית בהמשך השבוע, לאחר אישורו בוועדת הכספים.
בתחילת הדיון קיבלו חברי הוועדה דפי תקציב מעודכנים שהחליפו דפים קודמים בשל השינויים בכספים הקואליציוניים. חלק גדול מתקציבי המשרדים שונה בעקבות יישום ההסכמים הקואליציוניים וקבלת חוות דעת משפטיות שמאפשרות את העברת הכספים.
מהדפים המעודכנים מתברר כי תקציב משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של אורית סטרוק גדל ב-200 מיליון שקל. התקציב המעודכן של המשרד יעמוד על 543 מיליון שקל. למשרדה של סטרוק מיועדים ב-2023 כספים קואליציוניים בסך של 478 מיליון שקל. מסכום זה - טרם אושרו להעברה 110 מיליון שקלים
בתוך כך, שר האוצר נסוג מדרישתו להגיש מחר לאישור ועדת הכספים העברת עוד 75 מיליון שקל כמרכיבי ביטחון להתנחלויות, מעבר ל-250 מיליון השקלים שאותם כבר ביקש להעביר שלא באמצעות הכספים הקואליציוניים. עם זאת הוא יגיש את הפנייה כנראה כבר בשבוע הבא רק לאחר שיאושר התקציב המעודכן.
עוד עולה מדפי התקציב המעודכנים כי התקציב של משרד הנגב והגליל בראשות יצחק וסרלאוף גדל ב-40 מיליון שקל ל-305 מיליון שקל. כמו כן, הרזרבה לעמידה ביעד הגירעון הופחתה בכ-240 מיליון שקל ל-256 מיליון שקל. סעיף משרד הביטחון - עתודה להסכמים גדל מ-6 מיליון שקל ל-11.72 מיליון שקל. מענקים אזוריים לרשויות - התקציב גדל ב-1.46 מיליון שקל ל-307.4 מיליון שקל. משרד החינוך- גידול של 17 מיליון שקל ל-1.431 מיליארד שקל.
בנוסף, מוסדות הפטור - נרשם גידול של 9 מיליון שקל ל-336.9 מיליון שקל. מינהל החינוך ההתיישבותי - גידול של כ-12 מיליון שקל ל-4.486 מיליארד שקל. פעילויות ופרויקטים - גידול של 6 מיליון שקל ל-3.869 מיליארד שקל. תרבות יהודית - קיצוץ של 43 מיליון שקל ל-343.7 מיליון שקל. טיפול חוץ ביתי באנשים עם מוגבלויות - קיצוץ של 15 מיליון שקל - הכסף הועבר למשרד הרווחה. לגבי טיפול חוץ ביתי - התקציב גדל ב-29 מיליון שקל במשרד הרווחה - ל-444 מיליון שקל.
יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר בדיון: "התקציב שמובא לוועדה הוא לא תקציב של אחדות ו'ביחד ננצח' ולא של מדינה במלחמה. לא זוכר קונצנזוס כזה מוחלט של גורמי המקצוע, כולם אומרים את אותו הדבר - זה לא תקציב אלא חלוקת שלל. זה תקציב פוליטי ומושחת, חסר אחריות ובושה, שמוביל אותנו לתהום. אם יש כסף להכל כפי שאמר רה"מ, למה יחידות צבאיות מתרימות לאפודים קרמיים ולברכיות? המדינה מוציאה כסף שאין לה".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה כי "אישור התקציב התעכב בשביל המיליונים הסקטוריאליים של שר האוצר ולא בשביל המילואמניקים, הסטודנטים והמפונים. הביזיון הסקטוריאלי על חשבון אוכלוסיות שניצלו מטבח וצריכות אותנו זה לדיראון עולם. זה מחדל נוסף".
ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) אמרה: "בימים כאלה קשים, הדיונים בוועדה הזו כולם בחוסר מקצועיות שזו פשוט בושה וחרפה. הדברים שעושים פה לא תקינים ולא מקצועיים. מישהו פה צריך לעשות חשבון נפש. אנחנו שומעים את משרד האוצר רוצים לבטל הטבות מס לילדים בגיל 12 עד 18 להורים עובדים. אני במקום שר האוצר הייתי מגישה את ההתפטרות שלי כבר אתמול. ייתכן שדווקא זה מה שיעלה את הדירוג של ישראל".
יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, מתח ביקורת על כך שהכספים הקואליציוניים למרכיבי ביטחון בשטחים לא הועברו ככספים רגילים: "תכתיבי ביטחון מוכתבים על ידי פקידות. אף אחד לא עושה לנו טובה. הדם שלנו לא פחות אדום מתושבי מטולה וזרעית. אנו צריכים לקבל את מרכיבי הביטחון בדין ולא בחסד. יושבת פה חבורה מנותקת".
דבריו של דגן עוררו סערה. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) השיב לו: "אל תגיד לנו מנותקים". יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קרא לדגן לחזור בו: "אתה לא יכול להגיד לח"כים מנותקים". דגן השיב: "אני לא חושב שהח"כים מנותקים. כרגע בתקציב אין את רוב התקציב של ביטחון יו"ש". ח"כ גלעד קריב (העבודה) מחה: "איך אתם לא מתביישים, עשיתם מזה כסף פוליטי. למה הכסף לא עובר דרך משרד הביטחון?".
בחלק מההעברות שתוכננו טרם התקבלו חוות דעת משפטיות, ועל כן העברת הכסף תתעכב. בוועדה קיוו לאשר היום את התקציב, אך בסופו של דבר לא הספיקו. בקואליציה מבקשים לסיים מחר את ההצבעות על התקציב המעודכן כך שהמליאה תחל בדיוניה בו ביום רביעי וההצבעות בקריאה השנייה והשלישית יהיו ביום חמישי.
גורמים בליכוד מתחו ביקורת על סמוטריץ', ואמרו כי "שר האוצר פועל כמו ראש ארגון פשיעה. הגדלת הכספים הקואליציוניים נסגרה מבעוד מועד ונדחקה לדקה התשעים על מנת שחברי הכנסת של הליכוד לא יוכלו להצביע על קשיים בהעברתם של הכספים הללו ולהציף אותם מול הציבור הכללי".
לדברי הגורמים, "מדובר בפעילות שהיא יזומה והתנהלות פגומה. עם זאת ברור לכל הגורמים הנוגעים בדבר שבתקציב 2024 - המשוואה תהיה שונה לחלוטין. במידה שזה לא יתקיים - לא נעביר את התקציב. לא ניתן לסמוטריץ' להשתולל עם הכספים הקואליציוניים".