סגור

דעה
השיעור הכי חשוב שהילד שלכם לא למד בבית הספר

בורות פיננסית גורמת לאנשים הפסדים עצומים ומונעת מהם רווחים משמעותיים. הגיעה העת ללמד את ילדינו מגיל צעיר מהי התנהלות פיננסית נכונה ובריאה כדי לספק להם כלים שיבטיחו את עתידם הכלכלי

האם הילד שלכם יודע מה זה פנסיה? האם הסברתם לילדה שלכם את התנאים בקרן הפנסיה שלכם ולמה בחרתם דווקא במסלול הזה? האם ילדיכם יודעים מה זה שוק ההון, ואולי אף התחילו להשקיע עם מעט החסכונות שהצליחו לצבור?
כל כך הרבה אנשים מפחדים לטפל בכל הקשור לקרן הפנסיה שלהם - החיסכון החשוב ביותר של רוב המשפחות. מאות אלפי אנשים מפסידים מאות אלפי שקלים בשל חשש להתעסק בתחום שמהווה מעין חור שחור עבורם. אנשים נרתעים מלהשקיע כסף פנוי ומפסידים את היכולת להפוך אותו להרבה יותר. זו לא אשמתם – אף אחד לא לימד אותם את אחד השיעורים החשובים ביותר לחיים: כיצד לנהל כסף.
אל תצפו מבית הספר להכין את ילדיכם לעולם הפיננסי המורכב שאליו הם גדלים. כמו בהרבה תחומים אחרים, זה תלוי בעיקר בכם. בורות פיננסית גורמת לאנשים הפסדים עצומים ומונעת מהם רווחים משמעותיים. המציאות היום לא מאפשרת לנו יותר לסמוך על הממשלה או על הבנק שיעשו עבורנו את הבחירות הנכונות. ידע כלכלי הוא כבר מזמן לא פריבילגיה – כיום מדובר בצורך בסיסי.
במוצאי השבת האחרונה ישבתי עם ילדי בסלון והשלמנו את הצפייה בקורס להשקעות בשוק ההון. הקורס הוא חלק מתהליך רחב יותר בבית שלנו שעוסק בחינוך כלכלי. מגיל צעיר מאוד אנחנו מתחילים בדרך כלל לדבר על מושגים בסיסיים – קפיטליזם וקומוניזם, בנק ישראל, הלוואה, ריבית, מס הכנסה, מע"מ, חברה בע"מ ועוד. לא צריך שיעורים בשביל ללמד את הילדים, אנחנו פשוט עונים ברצינות לשאלות שלהם או מסבירים דברים שעליהם מדברים אנשים סביבנו או בחדשות.
אנחנו משתפים את הילדים כמעט בכל החלטה כלכלית של הבית. כל שינוי במסלול פנסיה, כל בירור לגבי משכנתא, פתיחה של קרן השתלמות או משא ומתן על דמי ניהול הם בסיס מעולה לדיונים ושיחות מרתקים. כשמשתפים את הילדים בקבלת ההחלטות ובשיקולים, לא מדובר בשיעור תאורטי – מדובר בלמידה רלוונטית מהחיים, והילדים מפנימים אותה היטב.
קורס השקעות לבני העשרה גם חושף אותם לשוק ההון. אצלנו בבית הילדים משתמשים בכסף שחסכו בבר ובבת המצווה ובכסף שחסכו מעבודה כבסיס ראשוני להשקעות. הם יכולים להשקיע בעסק שלהם, בחיסכון בקופת גמל להשקעה או בשוק ההון (דרך חשבון שרשום על שמנו). במצב הזה ניהול הכסף הוא דבר טבעי וברור עבורם, והם לא תופסים אותו כמאיים או מורכב.
1 צפייה בגלריה
עושות כסף צרכנות פיננסית נשים אשת עסקים השקעות חיסכון
עושות כסף צרכנות פיננסית נשים אשת עסקים השקעות חיסכון
עושות כסף צרכנות פיננסית נשים אשת עסקים השקעות חיסכון
(צילום: שאטרסטוק)
הורים רבים מדירים את ילדיהם מעיסוק בתחומים הללו, מאחר שהם חושבים שאלו "נושאים של מבוגרים", אך פה מתחילה הטעות. ילדים מתעניינים מאוד בכסף ולומדים דרכו להבין טוב יותר את החברה שבה הם חיים. ישנם הורים שבשל תחושה של חוסר הבנה בפיננסים בוחרים לא לדבר על כך עם ילדיהם כלל, אך אותם הורים שוכחים שהסיבה לכך שהם לעתים חסרי הבנה בסיסית בתחום נובעת מהעובדה שגם הוריהם נמנעו מלדבר וללמד אותם את התחום.
זה הזמן לשבור את מעגל הבורות: ידע פיננסי הוא פשוט בהרבה ממש שנדמה, ואפשר למצוא בקלות קורסים אונליין שיפגישו את ההורים עם התחום בנוחות. מי יודע, אולי תגלו על הדרך שגם אתם יכולים להרוויח הרבה יותר. ואם כבר אתם רוכשים ידע, הזמינו את הילדים ללמוד ביחד אתכם. לדוגמה את קורס אסטרטגיות ההשקעה בשוק ההון עשינו ביחד עם הילדים. מהר מאוד תגלו שקל מאוד לתת חינוך פיננסי איכותי לילדים וגם להרוויח יותר בעצמנו על הדרך.
ד"ר עוז גוטרמן הוא ראש חטיבת משאבי אנוש באקדמית גליל מערבי, מרצה בכיר באוניברסיטת בר אילן ומנהל קבוצת הפייסבוק מר מחר – קהילה בצמיחה מתמדת
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.