סגור

מחפשים את הרציונל בשוקי ההון: האם "גלאי המיתונים" מקולקל?

בימים כתיקונם עקומי התשואות בעלי שיפוע חיובי - אג"ח בעלות מועדי פדיון ארוכים מציעות תשואות גבוהות מאגרות בעלות מועדים קצרים; וכאשר השיפוע שלילי, זהו סימן שכנראה המשקיעים פסימיים לגבי הצמיחה הכלכלית; אך לאור העיוותים שנוצרו בתקופת המגפה, אולי הפעם עקום התשואות יזייף; רינת אשכנזי היא מנהלת מחקר מדדים בקסם קרנות ETF ותשתתף בכנס שוק ההון השנתי בת"א בשני הבא

כשנתיים מאז יציאת ארה"ב מהמיתון האחרון, העולם הפיננסי מדבר על עוד אחד בדרך – בזמן שעקום תשואת האג"ח (Treasuries) מאיים להתהפך.


בימים כתיקונם עקומי התשואות הנם בעלי שיפוע חיובי, כלומר, אגרות בעלות מועדי פדיון ארוכים מציעות תשואות גבוהות יותר מאגרות בעלות מועדי פדיון קצרים, זאת כדי לפצות את המשקיעים על נכונות להלוות כספים לטווח ארוך.

1 צפייה בגלריה
יו"ר הפד ג'רום פאוול מרץ 2022
יו"ר הפד ג'רום פאוול מרץ 2022
יו"ר הפד ג'רום פאוול מרץ
(צילום: AP)

כאשר תשואות לטווח ארוך נמצאות ברמות קרובות או אף נמוכות מתשואות קצרות, זהו סימן לכך שכנראה המשקיעים פסימיים לגבי סיכויי הצמיחה הכלכלית - ולעתים מדובר בגלישה אפשרית למיתון. עקומת התשואות בארה"ב התהפכה לפני כל מיתון מאז 1955, כאשר בין ההיפוך למיתון בפועל עברו בין שישה ל-24 חודשים, כך על פי דו"ח משנת 2018 של חוקרים בבנק הפדרלי של סן פרנסיסקו.
העקום "השמיע" אזעקת שווא כפעם אחת בתקופה הנסקרת. כיום, הסיכוי להיפוך מגיע על רקע תקופה סוערת בשוקי האג"ח: נראה כי שוק ה-Treasuries חווה את החודש הגרוע ביותר מאז 2016 - המשקיעים נוטשים את האיגרות בכל טווחי הפדיון, ואת הקצרות הם נוטשים יותר.
חיזוי המגיפה אולי היה עניין של מזל, אבל הרציונל הכללי הוא שמשקיעים יתנו לממשלה ללוות בעלות נמוכה יותר לטווח ארוך, מאשר לטווח קצר, רק אם הם מאמינים שהריבית תהיה נמוכה יותר בעתיד ממה שהיא עכשיו. תופעה זו נוטה לקרות כאשר בנקים מרכזיים מנסים להדוף את המיתון.
בעוד שמאוד מפתה להסתמך על "גלאי מיתונים" בעל רקורד כה מרשים, לא ניתן לשלול גם פרשנויות אלטרנטיביות שלו. כמו כן, כדאי להזכיר את "הנסיבות המקלות" של התקופה. ראשית, חלק מהמשקיעים סבורים כי אין להאמין להבטחות הפד כי הכלכלה יכולה "להכיל" ריבית גבוהה בלי פגיעה משמעותית בשוק התעסוקה.
עקומת התשואות בארה"ב התהפכה לפני כל מיתון מאז 1955, כאשר בין ההיפוך למיתון בפועל עברו בין שישה ל-24 חודשים, כך על פי דו"ח משנת 2018 של חוקרים בבנק הפדרלי של סן פרנסיסקו
עם הופעת הסימנים לפגיעה כזו בשוק העבודה, יש סיכוי שהפד יתרצה ויוריד את שיעור הריבית חזרה, לפני הגלישה למיתון. שנית, יתכן ובשווקים מאמינים כי ריבית גבוהה נדרשת רק לזמן קצר, "עד יעבור זעם" המלחמה, המגפה, שרשראות האספקה או כל גורם אחר שמקורו בזעזוע זמני. בתרחיש כזה כעבור זמן מה לא יהיה צורך יותר בריביות גבוהות.
לבסוף, לא מעט תוהים האם עקום "הפוך" הוא למעשה "פיצ'ר" ולא "באג" – פועל יוצא של מדיניות מוניטרית שנותנת עדיפות לכלי העלאת הריבית הקצרה על פני "קיפול" כמותי שאמור לייקר את הריבית הארוכה (בחירה לא טריוויאלית נוכח העיוות שיצרה הרחבה כמותית).
כבר בנקודת הפתיחה של תוואי העלאות הריבית, העקום נמצא במצב "שטוח" יותר מאשר בכל מקרה אחר בעבר. לפי הערכות בשוק, תשואת האג"ח ל-10 שנים הייתה אמורה להיות גבוהה בכ-0.8% או אף יותר, אלמלא ההרחבה הכמותית שניהל הפד במהלך המגפה. יתרה מכך, בוול סטריט סבורים כי תשואת ה-Treasuries ל-10 שנים תגיע לשוויה ההוגן רק במחצית הראשונה של 2024.
ניסיון העבר מלמד כי האימרה "הפעם זה שונה" לרוב לא עומדת במבחן המציאות. עם זאת, לאור העיוותים הטכניים שנוצרו בתקופת המגפה, ולאור שלל נתוני מאקרו מעודדים, קשה שלא לקוות בזהירות שהפעם זה באמת יהיה שונה. הפעם אולי גם עקום התשואות יזייף ועננת המיתון תתפוגג כלא הייתה.
הכותבת, רינת אשכנזי, היא מנהלת מחקר מדדים בקסם קרנות ETF
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: "קסם") מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: "אקסלנס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות בידי בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם עשוי להיות עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עלולות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.