סגור

ראיון כלכליסט
פרופ' מומי דהן: "החל"ת הנדיב מנע משבר הומניטרי"

יו"ר הוועדה לבדיקת מדיניות דמי האבטלה דוחה את הטענות שמדיניות החל"ת עודדה סרבנות עבודה, וסבור שהמודל הישראלי "היה עדיף על המודל הגרמני, שאינו מתאים למשק בשינוי". הוא ממליץ לעצור את הסיוע המיוחד למובטלים כשמספרם ירד מתחת ל־7.5%

יו"ר הוועדה לקביעת מדיניות דמי האבטלה פרופ' מומי דהן חוזה יציאה מהירה מהמשבר. הוא תומך במדיניות חברתית מרחיבה ומציע לממן זאת באמצעות הגדלת המיסוי על השכבות החזקות. לדבריו, הסיוע הנדיב של הממשלה מנע משבר הומניטרי, ומודל החל"ת היה פתרון נכון ועדיף על פני המודל הגרמני שאינו מתאים למשק בשינוי. דהן דוחה את הטענות לסרבנות עבודה המונית ואומר שהנתונים מעידים על חזרה לעבודה בממדים גדולים.

דהן, פרופסור בבית הספר למדיניות ציבורית של האוניברסיטה העברית, עמד בראש ועדת המומחים שמינה שר העבודה והרווחה איציק שמולי לבחינת מדיניות התעסוקה הדרושה לאחר מועד סיום הארכת דמי האבטלה בסוף יוני.

2 צפייה בגלריה
פרופ' מומי דהן
פרופ' מומי דהן
פרופ' מומי דהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"המודל הגרמני לא מתאים"
הוועדה בראשותו מציעה חזרה מדורגת מהסדר החל"ת בהתאם לירידה בשיעור האבטלה. כל זמן שהאבטלה תהיה יותר מ־10% על פי החישוב המצומצם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יימשך המצב הנוכחי של הארכה אוטומטית של דמי האבטלה. בפועל כבר ירדנו ל־9.5%. כאשר שיעור האבטלה ינוע בן 7.5% ל־10%, תוארך תקופת הזכאות של כל המובטלים ב־50% מתקופת הזכאות הבסיסית. המשמעות היא הארכה של בין חודש לשלושה חודשים מתחילת יולי (בהתאם לגיל). כשהאבטלה תרד מתחת ל־7.5%, יחזרו דמי האבטלה לשגרה ולא יהיו עוד הארכות.
"לא היינו ערוכים למשבר הזה מנקודת מבט של תעסוקה ודמי אבטלה", אומר דהן. "ביטוח האבטלה בישראל פחות טוב מאשר ברוב המדינות המפותחות. הוא קצר יותר והקריטריונים קשים יותר. ההחלטה להאריך את דמי האבטלה ולהגמיש את הקריטריונים היתה בעיניי החלטה טובה מאוד. הגענו ל־30% אבטלה שזה מצב מאוד מסוכן מבחינה הומניטרית וגם מבחינת האמון במוסדות. הסיוע מנע משבר הומניטרי".

2 צפייה בגלריה
משרדי שירות ה תעסוקה 3.6.18
משרדי שירות ה תעסוקה 3.6.18
שירות התעסוקה
(צילום: באדיבות שירות התעסוקה )
המלצות הוועדה מיועדות גם למשברים עתידיים או למקרה שהמשק ייסגר שוב. על פי ההמלצות, אם נשוב למצב של 10% אבטלה, כל ההקלות הקיימות בתעסוקה יוחזרו אוטומטית.
הרבה ביקורת נשמעה על כך שהממשלה העדיפה את מודל החל"ת ולא את המודל הגרמני, שלפיו הממשלה מממנת חלק משכר העובדים בתנאי שהמעסיק ממשיך להעסיקם ולו בהיקף חלקי. דהן, לעומת זאת, תומך במדיניות החל"ת. לדבריו, המודל הגרמני מעודד להישאר אצל המעסיק ולכן הוא טוב למשבר קצר שלא כרוך בשינוי מבני של המשק. "משבר הקורונה האיץ שינוי מבני בישראל ובעולם. המודל הגרמני מעודד את העובדים להישאר אצל המעסיק, כשלא בטח שזה נכון ויש לזה עלויות מאוד כבדות. במצב כזה, המודל הישראלי נותן תשובה טובה יותר".
דהן דוחה את הטענות לסרבנות עבודה המונית בגלל הארכת דמי האבטלה עד יוני. "אני מאמין שברגע שיש לאנשים עבודה, הם הולכים לעבוד. גם הנתונים של הלמ"ס מראים שכאשר המשק נפתח ויש משרות, הרוב המכריע של המובטלים חוזרים בהמוניהם".
"ההתאוששות תהיה מהירה"
דהן אופטימי לגבי היציאה מהמשבר הכלכלי. "בהנחה שהמשבר הבריאותי יבוא על תיקונו, ההתאוששות הכלכלית תהיה יותר מהירה", הוא אומר ומנמק זאת בכך שהמשבר לא נבע מחוליים בכלכלה. עם זאת, דהן מזהיר שאם שיעור האבטלה לא יחזור לרמה נמוכה, "אנחנו צפויים לעלייה בפערים החברתיים". לדבריו, המחקרים שלו מראים שבישראל ככל ששיעור האבטלה גבוה יותר, גם הפערים בין המועסקים גבוהים יותר.
"בקורונה המדינה גילתה יותר נדיבות מבעבר. לפני הקורונה היינו בתחתית הרשימה מבחינת הסיוע לחלשים ברווחה, בחינוך ובבריאות, ואילו בתקופת הקורונה הסיוע היה קרוב לממוצע ה־OECD".
דהן סבור שהמדינה צריכה להשקיע הרבה יותר ברווחה, בחינוך ובבריאות ובסגירת פערים בתחומים אלה. אבל לדבריו, אין לעשות זאת באמצעות הגדלה של הגירעון אלא בעזרת העלאת מסים. "אני בעד מיסוי יותר פרוגרסיבי ובעד להטיל נטל גדול יותר על מי שיכול לשלם יותר".