סגור

חוסל מחליפו של מג"ד שג'אעיה; "צה"ל תקף באזור דמשק"

צה"ל תקף 22 אלף מטרות ברצועה מתחילת המלחמה; גל תקיפות נרחב נגד יעדי חיזבאללה בלבנון, שני כטב"מים של ארגון הטרור יורטו; נתניהו שוחח עם פוטין במשך 50 דקות והביע כעס על עמדות רוסיה באו"ם; דיווחים בעזה על "עימותים קשים" בחאן יונס, בג'באליה עוד חשודים בטרור נכנעו; סוכל פיגוע נגד ישראלים בקפריסין: המוסד סייע במעצר חוליה איראנית

22:39 - סוריה: ישראל תקפה באזור דמשק. התקשורת הממלכתית בסוריה דיווחה כי ההגנה האווירית של סוריה "יירטה רקטות ישראליות שנורו על סביבות דמשק". בתחנת הרדיו הסורית "שאם אף-אם" דווח על פיצוצים שנשמעו בבירה דמשק.
לפי אתר "קול הבירה", המזוהה עם האופוזיציה בסוריה, בוצעו שני סבבים של תקיפות אוויריות ישראליות נגד מטרות באזורים הכפריים של דמשק. לדבריהם, ההגנה האווירית הסורית יירטה טילים ישראלים במרחב האווירי של הבירה, ואתרים בעיירה א-סידה זינב ובשדה התעופה בדמשק היו נתונים לתקיפות. לפי דיווח נוסף של "קול הבירה", הייתה גם תקיפה בקוניטרה.
22:13 - צה"ל תקף חוליית מחבלים בשטח לבנון. דובר צה"ל עדכן כי כוחות צה"ל תקפו מוקדם יותר חוליית מחבלים בשטח לבנון. בנוסף, זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לשטח ישראל בשעות האחרונות, וצה"ל תוקף באש את מקורות הירי. דובר צה"ל התייחס להתרעות שנשמעו בצפון הארץ, והוסיף כי "לפני זמן קצר שוגר מיירט לעבר מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון. האירוע הסתיים".
21:36 - דיווח בלבנון: צה"ל תוקף סמוך לגבול. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה על תקיפה ישראלית באזור הכפר יארון שבדרום המדינה, סמוך לגבול.
בתוך כך, עיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, פרסם כי התקיפות הישראליות בדרום לבנון היום הזכירו את הקרבות של מלחמת לבנון השנייה - והיו המשמעותיות ביותר מתחילת המלחמה. מקורות בדרום לבנון אמרו לעיתון כי קצב ההפצצות היום היה המשמעותי ביותר מתחילת המלחמה, והסבירו כי בעשרת הימים האחרונים, בהם התגברו התקיפות, ישראל השתמשה בעיקר בארטילריה וכטב"מים ופחות בתקיפות מהאוויר. לטענת המקורות, נראה היה כי ישראל הרחיבה את שטח האש, וכי חיזבאללה הרחיב את טווח המטרות שלו כשהשתמש בכטב"ם לתקיפת מוצב ישראלי בגזרה המערבית של דרום לבנון.
22 צפייה בגלריה
הפצצה של צה"ל ב דרום לבנון 10.12.23 מלחמה בעזה
הפצצה של צה"ל ב דרום לבנון 10.12.23 מלחמה בעזה
הפצצה של צה"ל בדרום לבנון, היום
(צילום: jalaa marey / AFP)
20:30 - אזעקה בגליל העליון. התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בכליל שבגליל העליון.
20:19 - צה"ל חיסל גם את מחליפו של מג"ד שג'אעיה. צה"ל ושב"כ חיסלו בתקיפה אווירית את המפקד החדש של גדוד שג'אעיה של החמאס, עמאד קריקע, לאחר שקודמו בתפקיד חוסל במהלך הלחימה. כך מסדר דובר צה"ל, שהוסיף כי התקיפה בוצעה בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ באמצעות מטוסי קרב. עמאד קריקע שימש כסגן מפקד גדוד שג'אעיה משנת 2019, בעבר הכשיר מפעילי ירי נ"ט בחטיבת העיר עזה. לאחר חיסול מפקד גדוד שג'אעיה במהלך הלחימה, קריקע מילא את תפקידו. קריקע לקח חלק בקידום מתווי ירי נ"ט ופשיטות לשטח הארץ.
22 צפייה בגלריה
עמאד קריקע חוסל
עמאד קריקע חוסל
(צילום: דובר צה"ל)
18:39 - מת מפצעיו סגן נתנאל מנחם איתן, שנפצע קשה בשישי האחרון בקרב עזה. דובר צה"ל התיר לפרסום כי סגן נתנאל מנחם איתן, בן 22 מירושלים, צוער בגדוד 'גפן', בית הספר לקצינים, ששירת כלוחם ביחידת 669, נפטר מפצעיו לאחר שנפצע שלשום באורח קשה בקרב בצפון הרצועה. בנוסף, קצין בגדוד 50, חטיבת הנח״ל, נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה, לוחם במילואים בגדוד 9215, חטיבת ׳אגרוף הברזל׳ (205), נפצע באורח קשה בקרב במרכז רצועת עזה.
כמו כן, לוחם בסיירת נח"ל נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה, קצין במילואים בגדוד הנדסה 271, עוצבת ׳חוד החנית׳ (55), נפצע באורח קשה בקרב בדרום רצועת עזה. בנוסף, לוחם במילואים בגדוד הנדסה 271, עוצבת ׳חוד החנית׳ (55), נפצע באורח קשה בקרב בדרום רצועת עזה.
22 צפייה בגלריה
סגן נתנאל מנחם איתן נהרג
סגן נתנאל מנחם איתן נהרג
סגן נתנאל מנחם איתן
(צילום: דובר צה"ל)
17:39 - חמאס בלבנון קיבל אחריות על הירי לגליל המערבי. הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון קיבלה אחריות על שיגור טילים לאזור המושב לימן שבגליל המערבי. לפי הודעת חמאס, מדובר ב"תגובה למעשי הטבח הישראליים באזרחים ברצועת עזה".
17:38 - הפלסטינים: 18,000 נהרגו וכ-50,000 נפצעו בעזה מתחילת המלחמה. דובר משרד הבריאות ברצועת עזה טען כי 18,000 פלסטינים נהרגו ברצועה מתחילת הלחימה. לדבריו, כמעט 50,000 בני אדם נוספים נפצעו בתקיפות צה"ל.
22 צפייה בגלריה
הרס ב רצועת עזה לאחר הפצצת צה"ל 1.12.23 מלחמה בעזה חרבות ברזל
הרס ב רצועת עזה לאחר הפצצת צה"ל 1.12.23 מלחמה בעזה חרבות ברזל
הרס ברצועת עזה
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
17:00 - 22,000 מטרות הותקפו ברצועה מתחילת הלחימה. דובר צה"ל עדכן כי 22,000 מטרות הותקפו ברצועת עזה מתחילת המלחמה, בהם יותר מ-3,500 שהותקפו מהאוויר מאז חידוש הלחימה. לדבריו, "כוחות צה"ל פועלים בשיתוף פעולה מהאוויר, מהים ומהיבשה לחיסול מחבלים, איתור והשמדת אמצעי לחימה ותשתיות טרור". הוא הוסיף כי "לוחמי צה"ל פועלים בשטח הרצועה מול מספר מעוזי טרור- בג'בלאיה, שג'אעיה, בית חאנון וחאן יונס. כוחות זרוע הים פועלים במרחב הימי ברצועת עזה, מסייעים לכוחות הקרקעיים ותוקפים מטרות טרור מהים".
15:35 - התרעת צבע אדום הופעלה בשדרות, ארז, איבים ובניר עם שבעוטף
15:15 - במשטרה מודים: יש קושי בהפקת ראיות שיעמידו לדין את מחבלי הנוחבה. במעבדות הזיהוי הפלילי במטה הארצי מתקשים להפיק ממצאים פורנזיים מפריטים שנאספו בזירות הרצח השונות והמרובות לאחר מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר. כך עולה ממסמך פנימי של המשטרה.

22 צפייה בגלריה
מחבלי חמאס שנתפסו בטבח של 7 באוקטובר מלחמת עזה 9.11.23
מחבלי חמאס שנתפסו בטבח של 7 באוקטובר מלחמת עזה 9.11.23
מחבלי חמאס שנתפסו
(צילום: באדיבות דוברות שבס)

בארגון מודים כי קיים קושי של ממש בהפקת טביעות אצבע מחפצים דוגמת גרזנים וסכינים - ששימשו את מחבלי הנוחבה במהלך הטבח. בנוסף, קיים קושי בהפקת ממצאים וטביעות אצבע מאלפי התרמילים שנאספו מהזירות. הדבר עלול להקשות על התהליכים המשפטיים והיכולת להעמיד לדין את מחבלי הנוחבה של חמאס
14:40 - תיעוד: כוחות צה"ל פועלים בחאן יונס
14:21 - שר החוץ הרוסי, אחרי שיחת נתניהו-פוטין: "מתקפת חמאס אינה הצדקה לעונש קולקטיבי". מיד אחרי השיחה שהתקיימה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בכלי התקשורת בעולם פורסמו ציטוטים בשמו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שתקף את ישראל. לדברי לברוב, "לא מקובל שישראל תשתמש במתקפת 7 באוקטובר של חמאס כהצדקה לעונש קולקטיבי כלפי העם הפלסטיני". לברוב גם קרא לפיקוח בינלאומי על המתרחש בעזה.
22 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב
(צילום: AP)
14:16 - צבע אדום בעוטף עזה. אזעקות צבע אדום הופעלו בכיסופים שבעוטף עזה.
13:59 - צבע אדום בעוטף עזה. אזעקות צבע אדום הופעלו ביישובים סופה, ניר יצחק ופרי גן שבעוטף עזה.
13:58 - המוסד: סייענו למעצר חוליה איראנית שתכננה פיגועים נגד ישראלים בקפריסין. המוסד אישר את הדיווחים בקפריסין והודיע כי בשיתוף פעולה עמו, הרשויות באי "סיכלו תשתית טרור איראנית שתכננה לבצע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודים בקפריסין".
עוד נמסר כי "בזכות הפעילות הסיכולית ומעצר החוליה על ידי שירותי הביטחון בקפריסין, התקבל מידע רב שהביא לחשיפת המפגעים, שיטות הפעולה, יעדי הפיגוע והתכנון האיראני לגרום להרג חפים מפשע בקפריסין ובזירות נוספות".
במוסד מציינים כי "מאז מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, הרחיב המשטר האיראני את מאמציו לקדם פעילויות טרור ברחבי העולם. איראן אינה בוחלת בשום אמצעי להשגת יעדיה הנפשעים. המוסד, יחד עם שותפיו בארגוני המודיעין והביטחון, ממשיך לפעול ללא הרף ובמגוון דרכים למיגור איומי הטרור מצד איראן ושלוחותיה, ולהגן על מדינת ישראל, אזרחיה והעם היהודי בכל רחבי העולם". (איתמר אייכנר)
22 צפייה בגלריה
דדי ברנע ראש המוסד
דדי ברנע ראש המוסד
ראש המוסד דדי ברנע
(צילום: חיים צח לעמ)
13:28 - נתניהו יצא מישיבת הממשלה - לשיחה ארוכה עם פוטין. ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים שיחה ארוכה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שנמשכה 50 דקות. הוא יצא לשם כך מישיבת הממשלה.
זו השיחה הראשונה בין נתניהו לפוטין מאז השיחה שקיימו ב-17 באוקטובר, ושבה אמר ראש הממשלה לנשיא הרוסי כי ישראל "לא תעצור עד שתשמיד את יכולותיו הצבאיות והשלטוניות של החמאס".
השיחות בין השניים נערכות על רקע המתיחות הרבה ביחסי ירושלים-מוסקבה, הנובעת מהקו הביקורתי של רוסיה כלפי ישראל לאורך המלחמה - והעובדה שלא רק שלא פרסמה גינוי נחרץ לטבח המזוויע שביצע חמאס, אלא גם אירחה משלחת של ארגון הטרור. חמאס שיבח בשבועות האחרונות את העמדה שבה נוקט פוטין, ואף טען כי שחרר כמה מהחטופים כמחווה לנשיא הרוסי. (איתמר אייכנר)
22 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: AP/Alexander Zemlianichenko)
13:15 - צבע אדום בעוטף עזה. אזעקת צבע אדום הופעלה בנתיב העשרה שבעוטף עזה.
13:15 - מתחילת התמרון הקרקעי בעזה: 97 חיילי צה"ל נפלו בקרבות. דובר צה"ל פרסם לינק לאתר חדש שבו הוא מפרט על נתוני החללים והפצועים העדכניים במלחמה. הנתונים, כך נמסר יתעדכנו אחת ליום בשעה 13:00. על פי הנתונים, מתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר נפלו 425 חללי צה"ל. מתחילת התמרון הקרקעי בעזה ב-27 באוקטובר נפלו 97 חללים. מתחילת המלחמה נפצעו 1,593 חיילים, בהם 255 באורח קשה.
עוד נמסר כי בשבוע האחרון טייסות מסוקי החילוץ (הינשוף והיסעור), לוחמי ורופאי יחידה 669 וכן כוחות הרפואה והפרמדיקים שעל הקרקע, ביצעו כ-60 פינויי פצועים משטח הלחימה – תוך מתן טיפול רפואי מתקדם ומציל חיים.
"הפינויים אשר מבוצעים במהירות ותחת איום משטח הלחימה, מצטרפים לסך כולל של כ-300 פינויים מוסקים בהם פונו כ-600 פצועים מתחילת הלחימה", נמסר. "פעולות החילוץ מובלות על ידי קציני הסיוע של היחידה לשיתוף פעולה בחיל האוויר, שאחראים על הקשר בין כוחות הקרקע והאוויר". (יואב זיתון)
13:00 - חילופי אש בגבול לבנון: 6 לוחמים נפצעו קל-בינוני, 2 כטב"מים של חיזבאללה יורטו. דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב של חיל האוויר השלימו לפני זמן קצר "גל תקיפות נרחב" של מטרות חיזבאללה בלבנון. בין היתר הותקפו תשתיות טרור, משגרים ומתחמים צבאיים של הארגון. בנוסף, כוחות צה"ל תקפו לפני זמן קצר חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט לעבר שטח ישראל במרחב זרעית. צה"ל, הודגש, ממשיך לתקוף גם כעת מטרות של חיזבאללה.
עוד נמסר, בהמשך להתרעות שהופעלו בגליל המערבי, כי זוהו "כלי טיס עוינים שחצו מלבנון לשטח ישראל". צה"ל ציין כי "שתי מטרות יורטו בהצלחה" - ומדובר בכטב"מים של חיזבאללה. שישה לוחמי צה"ל נפצעו, כתוצאה מרסיסים ושאיפת עשן: שניים מהם באורח בינוני והשאר באורח קל. "הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים ומשפחותיהם עודכנו", נמסר.
12:48 - הפלסטינים: "עימותים קשים וירי ארטילרי בכבישים ראשיים חאן יונס". בעזה מדווחים על "עימותים קשים" וירי ארטילרי בכבישים ראשיים בעיר חאן יונס, בדרום הרצועה. במקביל, הפצצות צה"ל באזור נמשכות.
22 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה
תקיפת צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה, היום
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
12:45 - צבע אדום בעוטף עזה. אזעקת צבע אדום הופעלה בנחל עוז שבעוטף עזה.
12:20 - דיווח בקפריסין: שני "פליטים" איראנים נעצרו בחשד שתכננו פיגוע נגד ישראלים. שני אזרחים איראנים נעצרו בקפריסין בחשד שתכננו מתקפה נגד ישראלים באי. כך מדווח העיתון הקפריסאי Kathimerini Cyprus. לפי מקורות ששוחחו עמו, העיתון מדווח כי החשד הוא שהשניים היו בשלבים ראשוניים של איסוף מודיעין על יעדים ישראליים פוטנציאליים. לפי העיתון החשודים הם "פליטים פוליטיים" שהיו בקשר עם אדם שקשור למשמרות המהפכה של איראן. גורם בכיר בקפריסין סירב להתייחס באופן רשמי לדיווח, ואמר כי מדובר בסוגיה שנוגעת לביטחון הלאומי.
12:16 - עם כרזות "מוות לישראל": איראן חשפה כטב"ם חדש, "עם טילים להגנה אווירית". צבא איראן חשף בטקס שנערך בטהרן כטב"ם חדש בשם "קראר", שלדבריו מצויד בטילי אוויר-אוויר וישדרג את יכולות ההגנה האווירית של הרפובליקה האיסלאמית. בסוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית אירנ"א נטען כי הכטב"ם החדש יאפשר לעקוב ולפגוע "בכל כלי טיס עוין". בטקס שנערך הוצג הכטב"ם לצד כרזות שעליהן נכתב "מוות לישראל".
מפקד הצבא האיראני, עבד א-רחים מוסאווי, ציין בטקס כי הכטב"מים מהדגם הזה מצוידים בטילי אוויר-אוויר בשם "מג'יד", וכי הם ישמשו את איראן באזורי הגבול שלה. "חיי האומה תלויים בחיזוק מרכיבי הכוח", אמר. "האויבים לא רוצים שאיראן תהיה חזקה ובעלת יכולות. על הצבא להתחזק מבחינה צבאית ולהתכונן להתמודד עם איומים". מוסאווי הוסיף שעל אויביה של איראן "לשקול את האסטרטגיות והפעולות שלהם, במיוחד בתחום הכטב"מים". (ליאור בן ארי)
22 צפייה בגלריה
כרזת "מוות לישראל" ב טקס חנוכת ה כטב"ם החדש של איראן ב טהרן מלחמת עזה 10.12.23
כרזת "מוות לישראל" ב טקס חנוכת ה כטב"ם החדש של איראן ב טהרן מלחמת עזה 10.12.23
(צילום: EPA/IRANIAN ARMY OFFICE)
12:15 - סייעו במתקפה על שג'אעיה: לוחמי הארטילריה פעלו לראשונה בתוך עזה. צה"ל הודיע כי לראשונה מתחילת התמרון הקרקעי לוחמי הארטילריה של חיל התותחנים פעלו בתוך רצועת עזה. מתחילת הלחימה פועלים כוחות הארטילריה בגבול הרצועה, עם אש שמסייעת לכוחות המתמרנים ובפעולות חילוץ, אך בימים האחרונים חצו לוחמי חטיבת האש 282 את הגבול ופעלו בתוך הרצועה – בשיתוף פעולה עם צוות הקרב החטיבתי של חטיבה 188 בשכונת שג'אעיה שבמזרח העיר עזה.
במהלך הפעילות תקפו התותחנים יותר מ-20 מטרות טרור, בהן מחסני אמצעי לחימה, בתים ממולכדים ותשתיות צבאיות של חמאס. סרן יונתן, מ"פ בגדוד 411 של חטיבת האש 282, ציין כי הכוחות שיגרו פגזים כדי לסייע בהתקפה וגם לטובת אש לחילוץ של כוחות שנתקלו בסימטאות של השכונה בירי של מחבלים ובירי RPG. "לפני מספר ימים נכנסנו עם התותחים לתוך שכונת שג'אעיה וביצענו ירי של פגזים על מטרות של תשתיות אויב, של בתים ממולכדים, של מחסני אמל"ח. סיימנו את המשימה, השמדנו מעל ל-20 מבנים ויצאנו חזרה לשטח הפריסה שלנו כדי להמשיך לסייע לכוחות", אמר. (יואב זיתון)
12:04 - חיזבאללה טוען: "ירינו לעבר מוצב של צה"ל". חיזבאללה טוען כי ביצע ירי לעבר מוצב של צה"ל בשעה 10:00, סמוך לזמן שבו נשמעו אזעקות בגליל המערבי. זמן קצר לאחר מכן דווח ברשת "אל-מיאדין", המזוהה עם ארגון הטרור הלבנוני, על תקיפה של מוצב נוסף בשטח ישראל. לא ברור מה אמינות הטענה. (ליאור בן ארי)
11:56 - אחרי קרוב ל-20 שעות ללא אזעקות: צבע אדום בעוטף עזה. אזעקות צבע אדום הופעלו ביד מרדכי ונתיב העשרה שבעוטף עזה. האזעקה האחרונה בעוטף נשמעה אתמול בשעה 16:00.
11:25 - מזכ"ל האו"ם מבטיח: "לא אוותר"; ירדן: "השנאה שישראל יוצרת תרדוף את האזור במשך דורות". בפורום דוחא בקטאר השתתף גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, אחרי שקריאתו להפסקת אש מיידית בעזה נדחתה בעקבות הווטו האמריקני בהצבעה שנערכה במועצת הביטחון. גוטרש אמר כי העובדה שהמועצה לא הצליחה להגיע להסכמה "פגעה קשות" באמינות של הארגון – אך הוסיף: "אני מבטיח, אני לא אוותר".
22 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש פורום דוחא קטאר 10.12.23
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש פורום דוחא קטאר 10.12.23
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בפורום דוחא
(צילום: SALIM MATRAMKOT / AFP)
שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, השתתף גם הוא בכנס בקטאר והאשים כי ישראל מנהלת "מדיניות שיטתית" שמטרתה לדחוק את הפלסטינים אל מחוץ לרצועה, באופן שהביא לאלפי הרוגים. הוא טען כי ישראל יוצרת שנאה רבה, ש"תרדוף את האזור במשך דורות". ראש הממשלה הקטארי, מוחמד א-ת'אני, ניפק אזהרה דומה ואמר כי המלחמה בעזה מגבירה את הסיכון מפני רדיקליזציה במזרח התיכון כולו.
11:20 - כ-2,200 מבוקשים נעצרו ביו"ש מתחילת המלחמה. במבצע של כוחות הביטחון לסיכול טרור בעיר טובאס נעצרו 14 מבוקשים ואותרו ארבעה רובי ציד, רובה מסוג קרלו, אקדח איירסופט, תחמושת ושלושה מטענים שהושמדו על ידי הלוחמים. במהלך פעילות הכוחות בעיר חברון, איתרו הלוחמים והחרימו אקדח, ציוד צבאי, וחלקים מנשק M-16 וכן בפעילויות נוספות בגבל גוהר שבחטיבת יהודה ובכפר נעמה שבחטיבת אפרים הוחרמו מעל 50 רכבים בלתי חוקיים.
בנוסף, בעיר שכם, מחנה הפליטים קלנדיה ובכפר קליל אותרו חלקים של נשקים, אקדח איירסופט, תחמושות וציוד צבאי. בכפר בורקא אותרו רימוני גז, ציוד צבאי ומספר מטענים שהושמדו על ידי הכוחות. סך הכל הוחרמו שישה נשקים ושני אקדחי איירסופט. המבוקשים שנעצרו הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.
עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-2,200 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, כ-1,180 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.
11:12 - ראש הממשלה הפלסטיני: "חמאס חלק מהותי מהמפה הפוליטית הפלסטינית". ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית, מוחמד אשתייה, אמר בפתיחת פורום דוחא בקטאר כי "הווטו האמריקני במועצת הביטחון אפשר לכיבוש לבצע מעשי טבח נוספים. ישראל חייבת להיענש אם היא תמשיך להפר את החוק הבינלאומי".
לדבריו, "ישראל ככוח הכובש אחראית על אספקת חשמל, מים ואספקה הומניטרית בעזה ובית הדין הפלילי הבינלאומי לא מצליח להשיג צדק לפלסטינים. חמאס הוא חלק מהותי מהמפה הפוליטית הפלסטינית. הדיבורים של ישראל על חיסול חמאס לא יקרו, ואינם מקובלים עלינו". (עינב חלבי, ליאור בן ארי)
22 צפייה בגלריה
מוחמד שתיה ראש ממשלת הרשות הפלסטינית
מוחמד שתיה ראש ממשלת הרשות הפלסטינית
מוחמד אשתייה
(צילום: רויטרס)
10:52 - ארה"ב מגבשת כוח ימי בינלאומי כדי להתמודד עם האיום החות'י, גורם מדיני: "בלי מענה אפקטיבי - נפעל בעצמנו". גורם מדיני התייחס לאיום החות'י לתקוף כל ספינה ששטה לישראל בים האדום, ואמר כי ארה"ב מגבשת לכך מענה בדמות כוח ימי בינלאומי שיישלח לאזור כדי להבטיח בו את חופש השיט. הגורם הוסיף כי ישראל מברכת על כך וכי היא העבירה לארה"ב ולקהילה הבינלאומית מסר ולפיו ללא מענה אפקטיבי שכזה, "לא נוכל להשלים עם פגיעה מתמשכת של החות'ים בחופש השיט שלנו - וניאלץ לפעול בכוחות עצמנו". (איתמר אייכנר)
22 צפייה בגלריה
לוחם חות'י חות'ים תימן עם דגל פלסטין
לוחם חות'י חות'ים תימן עם דגל פלסטין
לוחם חות'י
(צילום: EPA)
10:36 - לאזעקות בצפון קדמו תקיפות מסיביות של חיל האוויר בדרום לבנון. לאזעקות בצפון קדמו תקיפות מסיביות של צה"ל בדרום לבנון, ובתיעודים שהופצו משם נראו ההפצצות הדרמטיות. מדובר בתקיפות לעבר תשתיות ואתרי חיזבאללה ביארון ובינת ג'בייל.
האזעקות בגליל המערבי הופעלו הן בשל ירי רקטות והן בשל יירוט מחשד לחדירת כלי טיס עוין. טרם ברור אם אכן יורט כטב"ם. (יואב זיתון, יאיר קראוס)
10:11 - קטאר: "שחרור החטופים התאפשר בגלל מו"מ, לא בגלל הפעולות הצבאיות של ישראל". ראש ממשלת קטאר ושר החוץ שלה, מוחמד אאל ת'אני, אמר כי שחרור החטופים במסגרת העסקה מול חמאס התאפשר בזכות המשא ומתן שבו תיווכה דוחא, ולא בגלל "הפעולות הצבאיות הישראליות", כלשונו. בכך קטאר משיבה למעשה להצהרות שמשמיעים ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי קבינט המלחמה, ולפיהן שחרור חטופים נוספים יתאפשר אך ורק באמצעות המשך הלחץ הצבאי על חמאס. קטאר היא אמנת מתווכת בשיחות, אבל ראוי לציין כי היא גם מי שמואשמת במימונו של ארגון הטרור ויש לה כמובן אינטרס בשמירה עליו. אאל ת'אני הוסיף כי קטאר תמשיך ללחוץ על ישראל וגם על חמאס בניסיון להגיע להפסקת אש מחודשת, אך הוא הדגיש כי הסיכויים לכך "מצטמצמים".
22 צפייה בגלריה
רכב של הצלב האדום ובו חטופים מגיע למעבר רפיח 25.11.23 מלחמה בעזה
רכב של הצלב האדום ובו חטופים מגיע למעבר רפיח 25.11.23 מלחמה בעזה
רכב של הצלב האדום ובו חטופים מגיע למעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
10:10 - אזעקה גם בשלומי, פיקוד העורף על החשד לחדירת כלי טיס: "האירוע הסתיים". אזעקה המתריעה על ירי טילים או רקטות נשמעה כעת גם בשלומי. במקביל הודיע פיקוד העורף, בהמשך לחשד לחדירת כלי טיס עוין בגליל המערבי, כי "האירוע הסתיים". לא נמסר אם יורט כלי טיס כלשהו.
10:04 - אזעקות לאורך גבול לבנון. התרעה מחשש לחדירת כלי טיס עוין הופעלה במועצות האזוריות מטה אשר ומעלה יוסף שליד גבול לבנון. דקה אחר כך הופעלה ביישובים נוספים במועצות הללו, בגליל העליון ובגליל המערבי, התרעה נוספת - הפעם מחשש לשיגור טילים או רקטות. (יאיר קראוס)
09:35 - ירדן: "רסיסים מתקיפות ישראליות פגעו בבית חולים שדה שלנו בעזה". צבא ירדן טוען כי מתקנים של בית החולים שדה הירדני ברצועת עזה נפגעו מרסיסים שנפלו בעקבות תקיפות ישראליות. עם זאת, בהודעה שפרסם הצבא הירדני ושיוחסה ל"מקור צבאי רשמי" הודגש כי לא היו נפגעים וכי גם לא נגרם נזק משמעותי. "הצוותים הרפואיים בעזה ממשיכים בעבודתם ההומניטרית למען תושבי הרצועה", נמסר. (ליאור בן ארי)
22 צפייה בגלריה
מלחמת עזה בית חולים שדה של ירדן ב עזה 21.11.23
מלחמת עזה בית חולים שדה של ירדן ב עזה 21.11.23
בית חולים שדה של ירדן בעזה
(צילום: REUTERS/Arafat Barbakh)
09:00 - צה"ל: יותר מ-250 מטרות הותקפו בעזה ביממה האחרונה, הושמדו פירי מנהרות. צה"ל הודיע כי חיל האוויר, חיל הים וכוחות הקרקע ממשיכים לתקוף שורת מטרות ותשתיות טרור ברצועת עזה, וכי במהלך היממה האחרונה הותקפו בה יותר מ-250 מטרות. "בשעות האחרונות איתרו הלוחמים והשמידו אמצעי לחימה רבים, פשטו על אתרים צבאיים, השמידו פירים תת-קרקעיים וסגרו מעגלי אש על חוליות מחבלים חמושות בטרם הצליחו לתקוף ולסכן את כוחותינו", מסר דובר צה"ל.
עוד נמסר כי במהלך הלילה מטוס קרב שהוכוון על ידי כוחות מחטיבת גבעתי, הפציץ אתר קשר צבאי של חמאס שהוקם סמוך למסגד בדרום הרצועה. בתום התקיפה, פשטו הלוחמים על האתר. במסגרת הפעילות בחאן יונס, כך נמסר, לוחמי יחידת אגוז "חקרו ותקפו באמצעות חימוש מדויק פירים תת-קרקעיים". בפעילות נוספת שבה לקחה היחידה חלק, לוחמי אגוז זיהו בעזרת רחפן חוליית מחבלים חמושה שהתכוננה לתקוף כוחות נוספים באזור – וחיסלו אותה.
בצה"ל ציינו כי במהלך הלילה חיל האוויר תקף בלב חאן יונס, והשמיד תשתיות צבאיות בהם פעלו מחבלים ופירים תת-קרקעיים. בנוגע לפעילות בלב שכונת שג'אעייה, במזרח העיר העזה, כוחות מצוות הקרב החטיבתי 188 פשטו על מפקדה צבאית של חמאס ואיתרו אמצעי לחימה רבים ששימשו את מחבלי הארגון, בהם רובי קלצ'ניקוב, רימונים, משגרי נ"ט, תחמושת וציוד צבאי נוסף. (יואב זיתון)
08:50 - עם עיניים מכוסות וידיים קשורות: עוד עשרות חשודים בטרור נכנעו בג'באליה. מג'באליה שבצפון רצועת עזה הופצו הבוקר תמונות חדשות של חשודים רבים בטרור שנכנעו לכוחות צה"ל, כשהם כפותים, עירומים ועיניהם מכוסות. התמונות החדשות מגיעות אחרי שגם אמש התפרסם תיעוד של עשרות מחבלים נכנעים בפני צה"ל, כשאחד מהם נראה מניח את נשקו באיטיות ועל פי הוראות הלוחמים. (עינב חלבי)
08:08 - הפלסטינים: 10 נהרגו בהפצצת בית בחאן יונס. הפלסטינים מדווחים על המשך תקיפות צה"ל ברצועת עזה, ולפי סוכנות הידיעות "וופא" עשרה נהרגו ועוד עשרות נפצעו הבוקר בהפצצת בית בחאן יונס שבדרום הרצועה. לטענת הסוכנות, רוב ההרוגים הם ילדים. עוד נטען כי אש ארטירלית נפתחה לעבר "סביבת בית החולים האירופי" בחאן יונס. דווח גם על תקיפות בדיר אל-בלח ומחנות נוסייראת, אל-מגאזי ואל-זוואידה שבמרכז הרצועה, כמו גם בשכונות א-תופאח ושג'אעייה שבמזרח העיר עזה, בצפון הרצועה. גם בעיירה ג'באליה דווח על חידוש ההפגזות. (עינב חלבי)
07:51 - באו"ם לוחצים לפתוח את מעבר כרם שלום לכניסת משאיות לעזה: "הצרכים עצומים, חצי מהאוכלוסייה מורעבת". הסהר האדום הפלסטיני מסר הבוקר כי הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה ממצרים, דרך מעבר רפיח, "לא תואם את היקף הסבל ברצועה". בסהר האדום ציינו בין היתר כי "השגת לחם הפכה לאחת הבעיות הגדולות של תושבי עזה". זאת, שעות אחרי שאמש הזהיר בכיר בתוכנית המזון העולמית של האו"ם, קרל סקאו, כי מחצית מתושבי הרצועה מורעבים – כשלטענתו תשעה מתוך עשרה פלסטינים עזתים מתקשים לאכול בכל יום באופן קבוע.
22 צפייה בגלריה
משאית במעבר כרם שלום
משאית במעבר כרם שלום
משאית במעבר כרם שלום
(צילום: חיים הורנשטיין)
"הצרכים הם בבירור מסיביים", אמר אמש סקאו, שהוא ועמיתיו באו"ם לוחצים לאפשר הכנסת משאיות ממעבר גבול נוסף – כרם שלום שבמשולש הגבולות ישראל-רצועת עזה-מצרים. ישראל הסכימה בשבוע שעבר לאפשר למשאיות שנכנסות ממצרים, דרך מעבר רפיח, לעבור קודם בידוק בכרם שלום – באופן שאמור להגדיל את כמות הסיוע לעזה – אבל טרם פתחה אותו לכניסה ישירה של משאיות לעזה. גורם בכיר באו"ם אמר אמש לסוכנות הידיעות רויטרס כי נמשכים המאמצים לפתוח את מעבר כרם שלום לכניסת משאיות, וכך להגביר משמעותית את כמות הסיוע שמועברת לעזה. (עינב חלבי)
07:30 - תיעוד מפעילות צה"ל ברצועת עזה
22 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה 3
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה 3
(צילום: דובר צה"ל)
22 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה 2
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה 2
(צילום: דובר צה"ל)
22 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה 4
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה 4
(צילום: דובר צה"ל)
22 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה
כוחות צה"ל ב רצועת עזה 10.12.23 מלחמת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
07:20 - ממשל ביידן עקף את הקונגרס וימכור לישראל 14 אלף פגזים: "הרתעה בפני איומים אזוריים". התקשורת האמריקנית מדווחת כי הממשל בראשותו של הנשיא ג'ו ביידן ניצל סמכויות חירום על מנת לעקוף את הקונגרס ולמכור לישראל 14,000 פגזי טנקים, בשווי של כ-106 מיליון דולר. מכירות נשק למדינות אחרות דורשות אישור מהמחוקקים, אבל אמש הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית כי ניצלה סעיף בחוק שמאפשר למכור נשק באופן מיידי במקרים חריגים. על פי ההודעה, העברת הפגזים חיונית עבור האינטרסים האמריקניים: "ישראל תוכל להשתמש ביכולת המוגברת כהרתעה בפני איומים אזוריים ולחזק את הביטחון הלאומי שלה", נמסר.
בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי 14,000 הפגזים שיועברו לישראל הם חלק מחבילה גדולה יותר של 45,000 פגזים, עבור טנקי ה"מרכבה" של צה"ל, שאותה הקונגרס כן התבקש לאשר. המחוקקים בוושינגטון, נזכיר, מתעכבים באישור חבילת סיוע לישראל, בצל מחלוקות בין הדמוקרטים והרפובליקנים בנוגע לשאלה אם לשלב זאת בחבילת סיוע מקבילה לאוקראינה.
אישור החירום מגיע בצל ביקורת גוברת מצד המחנה השמאלי בארה"ב כלפי הגיבוי שמעניק ממשל ביידן לישראל, חרף הלחץ הגובר בעולם להפסקת אש בעזה בעקבות התמונות הקשות המגיעות ממנה, וגורם במחלקת המדינה אמר לרויטרס כי וושינגטון ממשיכה להיות ברורה בשיחותיה עם הממשלה בירושלים בנוגע לצורך "לעשות הכול" על מנת לפעול לפי החוק ההומניטרי הבינלאומי, ולנקוט בכל צעד אפשרי כדי להימנע מפגיעה באזרחים. הגורם ציין כי העברת הפגזים מבטאת את המחויבות האמריקנית לביטחון ישראל ולחיזוק יכולותיה ההגנתיות.
22 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פגזים של צה"ל ב גבול לבנון 22.11.23
מלחמת עזה פגזים של צה"ל ב גבול לבנון 22.11.23
פגזים של צה"ל בגבול לבנון
(צילום: jalaa marey / AFP)
06:37 - מאות חנוכיות עם מסרים מהעורף הודלקו בעומק הרצועה: "עם ישראל עומד מאחורי הלוחמים". במהלך הלחימה בעומק רצועת עזה, כוחות צה"ל הדליקו כ-800 חנוכיות מקושטות, שהועברו אליהם לצד מסרים מחזקים מהעורף. החנוכיות קושטו עבור הכוחות על-ידי ילדי הקהילות המפונות מהדרום, מעוטף עזה ומגבול הצפון, והן נשלחו ללוחמים ברצועה יחד עם מארזי מתיקה וחנוכיות אגודה למען החייל. דובר צה"ל מסר כי "לצד החנוכיות נשלחו מסרים ומכתבים מרגשים, במטרה לחזק את רוח הלוחמים ולהזכיר להם שעם ישראל עומד מאחוריהם ומחכה להם בבית".
מפקדת מערך מגן בחיל החינוך והנוער, אלוף-משנה עינת אלבלק, אמרה כי "סגלי החינוך הפרוסים במוסדות ברחבי הארץ מייצרים אצל הקהילות המפונות שגרה דרך פעילויות מגוונות, במטרה לחזק את החוסן האישי והקהילתי. הפרויקט הוא אחד מתוך יריעה שלמה של פעולות שהחיל מוביל במטרה לחזק את הרוח של הלוחמים בחזית, ואת המורל של הקהילות בעורף". קצינת החינוך של פיקוד הדרום, רב-סרן מור יששכר, הוסיפה: "הלוחמים והלוחמות נושאים איתם את המחשבות על הילדים ואת תחושת החיבור והאחריות לתושבי העוטף ולעם כולו. הפרויקט מאפשר לממש ולחזק את הקשר, ואנחנו שמחים להיות חלק משמעותי בחיזוק המורל של הלוחמים שלנו". (יואב זיתון)

סיכום חדשות הלילה

צרפת יירטה שני כטב"מים מול חופי תימן באמצעות משחתת. חיל הים של צרפת הודיע כי משחתת צרפתית יירטה הלילה שני כטב"מים שנעו לעברה בים האדום, מול חופי תימן. לפי הצבא הצרפתי, שני היירוטים התרחשו בשעה 23:30 אמש ובשעה 1:30 הלילה (שעון תימן). בנוסף, התקרית התרחשה 110 ק"מ מול חופי תימן, סמוך לעיר הנמל אל-חודיידה שנמצאת תחת שליטת המורדים החות'ים.
היירוטים הגיעו שעות אחרי שהחות'ים איימו כי אם לא יועבר סיוע לעזה - כל ספינה בדרך לישראל תהפוך למטרה. דובר המורדים החות'ים בתימן, יחיא סריע, הודיע כי הם מתכוונים למנוע "מעבר של כל הספינות שעושות את דרכן לישראל", והזהיר את "כל חברות הספנות משיתוף פעולה עם ישראל". בישראל קיימת מחלוקת בנוגע לשאלה אם לבצע תקיפות-תגובה בתימן, או להימנע מכך לעת עתה בניסיון להשאיר את הסוגיה לטיפול הקהילה הבינלאומית.
תיעוד מג'באליה: עשרות מחבלים נכנעו והסגירו את עצמם. בתיעוד שהופץ נראה אחד המחבלים נע לאט ונושא בידיים מורמות נשק, ומניח אותו בזהירות על פי הוראות הלוחמים. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר אמש כי מהמידע שסיפקו מחבלי חמאס שנכנעו ונחקרו, עולה כי מצבם בשטח קשה - וכי יחיא סינוואר והנהגת חמאס "מתכחשים למציאות למרות שהם מעודכנים בפרטים".
22 צפייה בגלריה
עשרות מחבלים שנכנעו היום בג'באליה שברצועת עזה
עשרות מחבלים שנכנעו היום בג'באליה שברצועת עזה
עשרות מחבלים שנכנעו בג'באליה שברצועת עזה
(צילום: מתוך טוויטר)
גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס אמש לתמונות: "אנחנו רואים מחבלים שנכנעים, זה סימן להתפרקות של המערכת וסימן שצריך ללחוץ יותר חזק". הוא הוסיף, על רקע הפעולה שבה נפצעו שני לוחמים במהלך ניסיון חילוץ של חטופים: "אנחנו עושים מאמצים גדולים להביא חטופות וחטופים. זה מסובך וקשה, אבל אין אור גדול יותר מזה".
בכירים אמריקנים: אין לישראל דד-ליין, אך מצפים שהחל מ-2024 הלחימה תהיה ממוקדת יותר. בכירים אמריקנים הבהירו כי אין לישראל דד-ליין בלחימה, אך יש ציפייה שהמלחמה בקצב ובעצימות הנוכחיים תסתיים עד סוף השנה ולאחר מכן תהיה ממוקדת יותר. אחד מהם הוסיף כי ברור שייקח לישראל זמן לחסל את חמאס, כפי שלקח לארה"ב שנים לחסל את דאעש. הדברים נאמרו, בין היתר, על רקע לחץ פנימי שעמו מתמודד ממשל ביידן מצד המחנה השמאלי בארה"ב - אך הממשל ממשיך לגבות את ישראל וביום שישי הטיל וטו על החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שקראה להפסקת אש מיידית.