סגור
יגאל עמדי יו”ר נתיבי ישראל
יגאל עמדי יו”ר נתיבי ישראל (צילום: אוראל כהן)

הקלטה של בכירות בנתיבי ישראל משתקת את שומרי הסף בחברה

שתי בכירות בנת"י הוקלטו כשפנו למקורבי המנכ"ל לשעבר והציעו להעביר מידע נגד החברה. בעקבות המקרה, הפורום של שומרי הסף בחברה מושבת. הסיבה: קצינת הציות בחברה היא אחת הבכירות

מייל פנימי שנשלח השבוע על ידי המבקר הפנימי של חברת נתיבי ישראל (נת"י) לבכירים בחברה וברשות החברות חושף כי שתי עובדות בכירות בחברה, אחת מהן מכהנת כשומרת סף האמונה על המינהל התקין, ביקשו להעביר מידע פנימי על מנת לעזור למנכ"ל לשעבר בתביעה שמתנהלת נגדו מטעם המדינה והחברה ולספק לו מידע על התנהלות פסולה בחברה.
המייל חושף עוד כי בעקבות האירוע החליטה הביקורת הפנימית של החברה להיעדר מישיבות הפורום לאכיפה וציות שמנוהל על ידי אחת העובדות שפעלו לכאורה נגד החברה והמדינה. לפי המבקר, השתתפות הביקורת הפנימית בישיבות הפורום עלולה לגרום להעברת מידע אסור לגורמים בעלי אינטרס שעשויים להשתמש בו נגד החברה עצמה. כמו כן, ביקש המבקר שגם אנשי הכספים, הייעוץ המשפטי וניהול הסיכונים של החברה לא ישתתפו בפורום עד ל"טיפול בנושא".
נת"י אחראית על פיתוח ותחזוקת הכבישים הבינעירוניים ובשנים האחרונות עוסקת גם בהקמת מסילות רכבת וביצוע פרויקטים במרחב העירוני. האירוע הנוכחי מתקשר לפרשת השחיתות בחברה (פרשה 618 שנחשפה ב־2016) שכללה אישומים בשוחד וקבלת טובות הנאה נגד שורת בכירים, חלקם הורשעו ונשלחו למאסר בפועל.
מי שכיהן באותה תקופה כמנכ"ל החברה הוא שי ברס, שאף הוא נעצר ונחקר אך לא הוגש נגדו כתב אישום והתיק נסגר. למרות זאת, לפני שלושה חודשים החליטו המדינה ונת"י להגיש נגד ברס ונגד ישראל יהושע (בעלי חברת סגולה ישראל) תביעה אזרחית בכ־900 אלף שקל בטענה כי ברס פעל להעסיק את יהושע בנת"י מבלי שהיה כל צורך מקצועי בשירותיו. בסופו של דבר, המדינה הגיעה לפשרה עם השניים: ברס שילם למדינה 150 אלף שקל ויהושע שילם 100 אלף שקל.
היו מי שניסו לגרום לברס לשנות אסטרטגיה משפטית ולהיכנס לעימות חזיתי עם המדינה. שתי עובדות בכירות בנת"י: מיכל בונפיטו, מנהלת מחלקת תשתיות בחברה ועד לאחרונה דירקטורית מקרב העובדים, ועידית הופמן, קצינת הציות בחברה הממונה על האכיפה הפנימית וההתנהלות התקינה בנת"י. בזמן שהתביעה האזרחית נגד ברס עדיין עמדה, התקשרו בונפיטו והופמן לאנשים בסביבתו של ברס וביניהם עורכת הדין שלו. באחת השיחות אמרו כי הן רוצות לעזור לברס ויכולות להשיג לו חומרים על התנהלות פסולה בנת"י. לדבריהן, החומרים יוכיחו כי החברה היום מושחתת לא פחות מבעבר. מתוקף תפקידה כקצינת ציות, להופמן יש גישה כמעט בלתי מוגבלת למסמכי החברה.
ההצעה של בונפיטו והופמן הוקלטה, והושמעה למנכ"ל החברה ניסים פרץ וליו"ר החברה יגאל עמדי וגם לחברי ועדת הביקורת. כמו כן, בנת"י העבירו את המידע גם לרשות החברות. גם משרד התחבורה מכיר את המקרה, שכן שתי דירקטוריות מטעמו יושבות בדירקטוריון נת"י.
ברשות החברות טוענים כי מדובר במקרה חמור ודרשו מנת"י לטפל בנושא באופן פנימי לפני שהם מתערבים. לפי נת"י, הופמן זומנה לבירור שטרם התקיים. בינתיים, שתי העובדות הבכירות ממשיכות לעבוד בחברה ולהחזיק לכאורה מידע על התנהלות מושחתת של בכירים בחברה. שתי העובדות נחשבו בעבר למקורבות לעמדי, אך לאחרונה היחסים ביניהם התערערו.
מאז מינויו של עמדי ליו"ר נת"י לפני כשנה ושמונה חודשים, ההתנהלות הפנימית בחברה עולה לכותרות, ולרוב לא מסיבות טובות. רק לפני כשבועיים ניסה עמדי לשנות את תקנון החברה כך שירחיב משמעותית את סמכות הדירקטוריון ובאופן ספציפי את סמכות היו"ר.
בין היתר, ניסה עמדי לשנות את התקנון באופן שמליאת הדירקטוריון תקיים ישיבות קבועות לפי "שיקול דעתו של היו"ר" וכן שהדירקטוריון יהיה רשאי למנות עובדים "כפי שהדירקטוריון ימצא לנכון". הנוסח החדש גובש מבלי להתייעץ עם שאר הדירקטורים, עם הייעוץ המשפטי של החברה ופקידי רשות החברות. בסופו של דבר שינוי התקנון לא התבצע עקב התנגדויות פנימיות.
לפני עשרה חודשים פורסם ב"כלכליסט" כי עמדי ביקש להזיז מתפקיד את סמנכ"לית החדשנות והאסטרטגיה בחברה. גורמים בממשלה טענו אז הצרת צעדיה של הסמנכ"לית נבעה מכך שהיא "יושבת על השיבר" של כספי החדשנות, כ־60 מיליון שקל. עידית הופמן, קצינת הציות שהוקלטה מציעה חומרים שיופעלו נגד החברה, הייתה מעורבת גם בתלונות נגד אותה סמנכ"לית. בשבוע שעבר המהלך של עמדי הושלם עם פרסום מכרז לתפקיד חדש בחברה: סמנכ"ל חדשנות, הסברה ואחריות תאגידית.
מרשות החברות נמסר: "הרשות רואה את המקרה בחומרה רבה והנחתה את הגורמים הרלבנטיים בחברה לפעול בנושא באופן מיידי".
במשרד התחבורה הפנו לנת"י. "כלכליסט" פנה לבקשת תגובה מהופמן ובונפיטו, אך הן הפנו לדוברות נת"י.
תגובת נת"י: "הנושא נמצא בבדיקה של מנכ״ל ויו״ר החברה. הנושא הובא לידיעת כלל הגורמים הרלבנטיים (ביניהם ועדת הביקורת ורשות החברות). ביום חמישי האחרון זומנה הופמן לבירור אך נבצר ממנה להגיע והבירור נדחה לשבוע הבא".