סגור
 קווי חשמל בתל אביב
קווי חשמל בתל אביב (גבי קסלר)

בלעדי
חברת החשמל תקבל תמריצים על הטמנת קווי מתח באזורי מגורים

רשות החשמל תזכה את החברה בסכום של 30 מיליון שקל, במסגרת העדכון השנתי של התעריף - וזאת אם תטמין 30 קילומטר של קווי חשמל בשנה

רשות החשמל תעמיד תמריצים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה לחברת החשמל על עמידה ביעדי הטמנה של קווי מתח גבוה ברחובות הערים.
היעד השנתי להטמנת קווי מתח גבוה שקבעה הרשות הוא 30 קילומטר, ועמידה בו תזכה את חברת החשמל בסכום מרבי של 30 מיליון שקל שיינתנו לה על ביצועיה בשנה קודמת וזאת במסגרת העדכון השנתי של תעריף החשמל. עלות קילומטר של חידוש קו עילי עומדת על 845 אלף שקל, ועלות הטמנת קילומטר של קו - על 977 אלף שקל.
ההחלטה לתמרץ את חברת החשמל להרחיב את הטמנת קווי החשמל התקבלה בתום עבודת מטה שהוביל מ"מ יו"ר הרשות, יואב קצבוי, ונוגעת לקווים עיליים שהותקנו לכל הפחות לפני 30 שנה וש-90% מהם עוברים בשטח בנוי. לפי החלטת הרשות, עם השלמת מלאכת ההטמנה של קווים אלה, לא יישארו שנאים על עמודים בתוואי הקו המוטמן.
ברשות החשמל אומרים כי בדיקות שעשתה העלו כי הטמנת קווי מתח גבוה בקרקע משפרת את אמינות אספקת החשמל לציבור, חוסכת עלויות תחזוקה ושדרוג של קווים עיליים שחשופים בין השאר לפגעי מזג אוויר ואף מפחיתה חששות של חלק מהציבור מקרינה אלקטרו-מגנטית שעולה מקווים אלה.
מנתוני רשות החשמל עולה כי בישראל כ-28 אלף קווי מתח גבוה כשרק 47% מהם מוטמנים בקרקע. בשנים האחרונות מוקמים בישראל כ-600 ק"מ של קווי מתח גבוה חדשים בכל שנה, וכ-90% מהם מוטמנים בקרקע.
עם זאת, הרשות מצאה כי קווי מתח עיליים ישנים לא מוטמנים באופן יזום בידי חברת החשמל, אלא רק בעקבות צורך הנדסי שנובע משינויים מהותיים בתוואי השטח, כמו במיזמים להתחדשות עירונית או בהקמת תשתיות חדשות לתחבורה ציבורית. לפי נתוני הרשות, בשנים האחרונות חברת החשמל מחדשת כ-50 קילומטר של קווי מתח בכל שנה, אך למרות זאת ברוב המוחלט של המקרים הם נשארים קווים עיליים.
חישובים שנעשו ברשות החשמל העלו כי לחברת החשמל קל יותר לאתר ולתקן תקלות בקו עילי וזמן תיקונן נמוך בכ-50% מהזמן הדרוש לתיקון תקלה בקו מוטמן. עם זאת, מספר התקלות בקווים מוטמנים נמוך משמעותית ממספר התקלות בקווים עיליים.