סגור
חיילים מילואימניקים צה"ל צבא
מילואימניקים (צילום: אפי שריר)

לראשונה: מעסיקים יקבלו מהמדינה החזר הוצאות בשווי 20% משכר המילואימניקים

ועדת העבודה והרווחה בכנסת אישרה כי התשלום יינתן רטרואקטיבית מה-7.10.23 וישולם עד לסוף 2024, כאשר תשלום על החודשים שעברו יועבר למעסיקים תוך 60 יום. ההחלטה תקדימית שכן מעסיקים מעולם לא פוצו על הפרשות סוציאליות - הצעד גובש לאור התמשכות המלחמה וגיוס המילואים הרחב

המדינה תשלם למעסיקים 20% משכר הברוטו של עובדים במילואים, כך אישרה היום (ב') ועדת העבודה והרווחה בכנסת. התשלום יינתן רטרואקטיבית מה-7.10.23, וישולם עד לסוף 2024, כאשר התשלום בגין החודשים שעברו יועבר למעסיקים תוך 60 יום.
כיום, תקנות ביטוח לאומי קובעות שהמדינה תשלם למעסיקים את שכר הברוטו של עובדים שנמצאים במילואים, אך אלה לא מקבלים כל תשלום על ההפרשות הסוציאליות, במרכזן ההפרשות לפנסיה הנוספות על שכר הברוטו שעשויות לעמוד על אלפי שקלים לעובד בחודש.
ההחלטה מהווה תקדים, שכן עד כה מעסיקים מעולם לא קיבלו פיצוי על ההפרשות הסוציאליות, ובמשרד האוצר הסבירו כי הצעד גובש לאור התמשכות המלחמה והיקף גיוס המילואים הרחב. לצד זאת, יודגש שמדובר בצעד זמני והחל מ-2025, המעסיקים לא ישופו על הפרשות השכר הסוציאליות של עובדיהם.
אמנם ההפרשות הסוציאליות למעסיק אינן אחידות - ויכולות לעמוד על יותר מ-20%, אך הוחלט ששיעור התשלום יהיה אחיד ויעמוד על 20% - ההוצאה הממוצעת המוערכת במשק. נציג אגף התקציבים, אריאל הבר, הסביר בדיון שכוונת האוצר במקור הייתה לקבוע פיצוי של 16% מהשכר, משום שזה "המכנה המשותף הנמוך ביותר שיודעים להצדיק" - כלומר זוהי ההפרשה המינימלית שהחוק מחייב, אך לבסוף החליטו להעלות את שיעור ההחזר. עוד הוסיף כי "אם נלך על מודלים מורכבים יותר (לפיצוי עסקים, ש"ג), זה ייקח לנו זמן", והדגיש כי גובה ההחזר מתבסס על ההפרשות הפנסיניות, ולא על מרכיבי שכר נוספים שהמעסיק ממשיך לשלם כגון ימי חופשה והבראה, קרנות השתלמות וכו'. לפי התקנות, התשלום למעסיקים יועבר תוך חודשיים, אך נציג רשות המסים בדיון אמר כי רוב המעסיקים יקבלו אותו תוך חודש.
השכר שבגינו יחושב סכום הפיצוי ייחושב על בסיס שלושת חודשי העבודה שקדמו לחודש שבו החל החייל בשירותים המילואים, או על תקופה קצרה מכך עבור עובדים שרק החלו לעבוד במקום עבודתם.
ההחלטה, שעלותה מוערכת בכ-2.5 מיליארד שקל, היא אחד הסעיפים המרכזיים בתכנית רחבה יותר להטבות לחיילי מילואים, בני משפחותיהם ומעסיקים, שעלותה הכוללת מוערכת ב-9 מיליארד שקל. היא התקבלה כחלק מהסכם מול נשיאות המגזר העסקי, שמנגד התחייבה לממן ימי היעדרות של בני ובנות זוג של חיילי מילואים וכן להרחיב את תקנות ההגנה מפיטורים.
מיכל וקסמן חילי, נציגת התאחדות התעשיינים - איגוד מעסיקים שאינו משתיך לנשיאות המגזר העסקי, מתחה ביקורת על גובה הפיצוי ואמרה שגובהו "לא מגרד מלמטה את הזכויות הסוציאליות המינימליות שמשולמות למעסיקים בגין העובדים שמגויסים למילואים. המיצוע ההגיוני הוא 37%. אסור לנו ליצור תמריץ שלילי להעסקת משרתי מילואים". התאחדות התעשיינים עתרה לבג"ץ ביום חמישי האחרון נגד ההסכם עליו חתמה נשיאות המגזר העסקי, שחל גם עליה מתוקף צו הרחבה, לפיו המעסיקים ישאו בעלויות נוספות בשל הגדלת מספר ימי החופש לבני ובנות זוג של חיילי מילואים.