בלעדי
ארקיע תפצה נוסעים בחצי מיליון שקל: חיכו 25 שעות לטיסה, וחלקם נאלצו לישון עם אדם זר
התובעים טענו כי נאלצו להמתין לטיסה מגרנובל שבצרפת זמן רב ללא מזון או שתייה, וכי ארקיע סיפקה חדרי מלון באופן חלקי בלבד. ארקיע טענה מנגד כי העיכוב נבע מתאונת דרכים ומחלת קורונה של הטייס. בית המשפט קבע כי החברה לא הציגה ראיות ולא הוכיחה נסיבות חריגות, והורה לה לפצות כל נוסע ב-4,620 שקל, ואת שלושת הנוסעים שחלקו חדר במלון בסכום נוסף
חברת התעופה ארקיע תשלם ל-97 נוסעים שיצאו לחופשת סקי בצרפת פיצוי בסך כולל של כחצי מיליון שקל, לאחר שהטיסה שלהם חזרה לישראל המריאה באיחור של כ-25 שעות, ומספר נוסעים נאלצו לישון במיטה עם אדם זר בחדר המלון.
הנוסעים הגישו באפריל תביעה לבית משפט השלום בבית שמש נגד ארקיע. התובעים טענו באמצעות עו"ד אייל אבידן כי טיסתם מגרנובל שבצרפת, שאורגנה והופעלה על ידי הנתבעות - ארקיע אינטרנשיונל (1981) וארקיע קווי תעופה ישראליים - הייתה אמורה להמריא ב-29 בינואר 2022 בשעה 12:55. רק בשעה 15:30 הוכרזה הודעה במערכת הכריזה בשדה התעופה ולפיה הטיסה מבוטלת - וטיסה חדשה יצאה רק כ-25 שעות לאחר מכן.
עוד נטען בתביעה כי "במשך כ-19 שעות רצופות משעת הטיסה המקורית ועד לשעת ארוחת הבוקר – בחרו הנתבעות 'להרעיב' את התובעים ולא טרחו לספק להם כל דבר מזון ומשקאות". כמו כן נטען כי ארקיע הזמינה מספר חדרים קטן יותר מהנדרש ללקוחות עבור הלינה בלילה, ולכן שלושה תובעים נאלצו לישון באותה המיטה עם אדם זר.
ארקיע דחתה את הטענות נגדה וטענה כי העיכוב בטיסה נבע מצירוף נסיבות מיוחדות שאינן בשליטתה: ראשית, תאונת דרכים חמורה שאירעה בגרנובל בעטיה נחסמה הגישה לשדה התעופה עבור כלל הנוסעים בכל הטיסות שיועדו להמריא מגרנובל. כאשר התאונה פונתה, הגיעו לשדה התעופה המוני נוסעים מכל חברות התעופה, דבר שיצר כאוס גדול. כאשר המטוס היה מוכן לקבל נוסעים, בשלב ההמתנה לחלון ההמראה, הקברניט שהיה אמור להפעיל את הטיסה, חש ברע וביצע בדיקת קורונה. לטענת החברה, הטיסה בוטלה מטעמים ברורים של שמירה על ביטחון הנוסעים.
עוד טענה ארקיע כי התנהלה באופן המקצועי ביותר לאורך כל השתלשלות האירועים, ונציגיה בגרנובל דאגו לכל הסיוע הנדרש על פי חוק שירותי תעופה, לרבות חלוקת שוברי מזון ושתייה, העברות לבית מלון כולל לינה וארוחות מלאות.
מנגד טענו התובעים כי לא הוכחו קיומן של תאונה ומחלה של הטייס. השופט אופיר יחזקאל קיבל את עמדת התובעים וקבע כי ארקיע לא הוכיחה ולמעשה "לא הציגה ראייה קבילה כלשהי לכך שתאונה או מחלה אכן גרמו לביטול הטיסה, לא כל שכן לכך שדובר בתאונה או מחלה העולות כדי נסיבות מיוחדות כנדרש. כמו כן, הטייס החולה (כך, על פי הנטען) לא הובא לעדות". השופט קבע כי "בהעדר ראיות קבילות ובהינתן מחדלים ראייתיים, לא ניתן לקבוע כי הורם הנטל להראות כי הגורמים לביטול הטיסה היו נעוצים בתאונה או במחלת הטייס". עוד קבע בית המשפט כי הטבות כנדרש במקרה של ביטול טיסה הוענקו באופן חלקי בלבד.
אשר לשירותי הסעה ולינה, קבע השופט, כי אין חולק כי סופקו שירותי הסעות וכי סופקה לינה במלון וכספם של מספר תובעים שחויבו בזמן אמת עבור שירותים אלה הושב להם. אולם, "לעניין מספר תובעים (שלושה במספר - ל"ד) סופקו שירותי הלינה באופן חלקי, תוך שנאלצו לחלוק חדר, ואף מיטה זוגית, עם נוסעים אחרים".
עוד קבע השופט כי הנתבעות לא הראו כי עמדו בחובתן לפעול על מנת לאתר ולספק טיסה חלופית במועד המוקדם ביותר שניתן, למרות שספק אם הייתה בנמצא בפועל טיסה מוקדמת יותר מזו שסיפקה ארקיע. השופט קבע עוד כי לא הובא עד כלשהו מאת ארקיע שנכח במקום ויכול היה להעיד מכלי ראשון כי סופק מזון כנדרש. בנוסף, צוין כי כפי שטענו התובעים עולה לכאורה כי שוברים חולקו לכל המוקדם בשעות הערב או ביום שאחרי.
כפועל יוצא, קבע השופט, ארקיע תשלם לכל אחד מהתובעים סך של 4,620 שקל, ולשלושת התובעים שחלקו חדר וישנו במיטה זוגית עם זר סכום של 5,620 שקל לכול אחד. כמו כן הורה השופט כי הנתבעות ישלמו את הוצאות התובעים בסך של כ-33.6 אלף שקל ואת שכר הטרחה של עורך דינם בסך של 35 אלף שקל.
עו"ד אייל אבידן, המייצג את הנוסעים, מסר בתגובה: "במקרה זה ניסתה חברת ארקיע לחמוק מפיצוי התובעים למרות שקיפחה שלל זכויות המוקנות להם בחוק. אנו שמחים שבית המשפט חייב אותה בתשלום פיצויים".
מארקיע נמסר בתגובה: ״החברה פועלת תמיד בהתאם לחוק ותוך מחויבות עמוקה לנוסעיה. לעיתים מתרחשים מקרים שאינם בשליטתנו, אך טובת הנוסעים עומדת לנגד עינינו בכל עת. נלמד את פרטי פסק הדין ונמסור את תגובתנו בבית המשפט".