סגור
שני נעדרים פצוע אשקלון עגורן קרס צוללים דרומית ל אשקלון אשקלון ב תחנה תחנת הכוח רוטנברג
קריסת מזח הפחם באשקלון ( צלם: יוסי וייס, חברת החשמל)

בלעדי
המשרד להגנת הסביבה הורה לחברת החשמל לעצור מיידית את שינוע הפחם בין חדרה לאשקלון

בעקבות קריסת מזח הפחם באשקלון, נאלצה חברת החשמל לשנע 6,000 טונות של פחם מחדרה לתחנת הכוח בעיר. ואולם, בעקבות ליקויים שהתגלו באופן העמסת הפחם על המשאיות הורה המשרד להגנת הסביבה לחברת החשמל לעצור באופן מיידי את העמסת המשאיות ושינוע הפחם. חברת החשמל: "העמסת המשאיות הופסקה לאור זהירות היתר שבה אנו נוקטים"

המשרד להגנת הסביבה הורה לחברת החשמל לעצור באופן מיידי את פעולות העמסת המשאיות ושינוע הפחם בין תחנת הכוח אורות רבין שבחדרה לבין תחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון, בה קרס מזח הפחם לפני כחודש. זאת, בעקבות ליקווים שהתגלו על ידי איגוד ערים לסביבה שרון כרמל באופן פעולתה של חברת החשמל, כאשר אלו עלולים לגרום למפגע סביבתי.
בשל התיעוד של איגוד הערים בשטח, המשרד להגנת הסביבה זימן את נציגי תחנת הכוח אורות רבין לשיחת בירור אשר תתקיים מחר בשעות הבוקר, בכדי לבחון את עמידת התחנה באופן מיידי בתנאים שהוצבו לה בהיתר הפליטה. לאחר הבירור, ישקול המשרד להגנת הסביבה את צעדיו, כך לפי תגובת המשרד.
חברת החשמל החלה השבוע לשנע 6,000 טונות פחם מתחנת הכוח אורות רבין בחדרה לתחנת הכוח באשקלון ב-170 משאיות, שיפעלו מדי יום, לרבות סופי שבוע. זאת בעקבות קריסת מזח הפחם בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון לפני כחודש. לטענת משרד האנרגיה, חברת נגה וחברת חשמל לישראל, אי העברת פחם לתחנה באשקלון תייצר סיכון לפגיעה משמעותית באספקת החשמל בארץ, ולכן תוקן היתר הפליטה של תחנת הכוח אורות רבין בחדרה, כך שיתפאשר לשנע ממנה פחם באופן רציף לתחנת הכוח באשקלון, ולא לפגוע ברציפותה התפקודית.
שינוע הפחם עלול להיות מזהם מאוד, לא רק בגלל התוספת המשמעותית של כלי התחבורה הכבדים המונעים בסולר מזהם, אלא גם בשל הסכנה לפליטה של אפר פחם בזמן שינוע הפחם. כדי לצמצם ככל הניתן את הנזק הסביבתי והבריאותי בשל שינוע הפחם, העמיד המשרד להגנת הסביבה בפני חברת החשמל מספר תנאים ובהם הרטבה רציפה, העמסת משאיות בגובה מינימלי, משטר רוחות, שטיפת גלגלי משאיות, קיבוע אזור ייעודי להעמסה.
אלא שבסיור שנערך היום (רביעי) על ידי איגוד ערים לסביבה שרון כרמל באתר העמסת הפחם בתחנת הכוח, התגלו לטענת האיגוד ליקויים שגורמים להיווצרות מפגע אבק פחם בזמן העמסה על המשאיות ובעת נסיעתן. בין הליקויים: פחם מועמס על משאיות מעל לגובה האחסון המקסימלי, הרטבה שאינה מספקת של ערמות הפחם, חוסר בבקרה מספקת של ניקיון יריעות הכיסוי של המשאיות לאחר העמסת הפחם על משאית שעלול לגרום לתעופת פחם בעת נסיעה. האיגוד פנה למשרד להגנת הסביבה ודרש כי ינחה את חברת חשמל לחדול מיידית מהעמסת והובלת הפחם.
מחברת החשמל נמסר בתגובה: ״לאור זהירות הייתר בה חברת החשמל נוקטת, היום, לנוכח נתוני עוצמת הרוח, הופסקה העמסת המשאיות כדי למנוע מפגע סביבתי. חברת החשמל מקפידה, עד כדי קוצו של יוד, על כל ההנחיות של הרגולטורים, לרבות המשרד להגנת הסביבה, בכל הנוגע לשינוע הפחם במשאיות מתחנת הכוח אורות רבין שבחדרה לרוטנברג באשקלון. ההתנהלות המוקפדת תקפה שבעתיים בתהליך ההעמסה וכיסוי תכולת המשאית טרם יציאה מאורות רבין״.