סגור

תיק 4000
אילן ישועה: "החנופה זה חלק מהחיים של מנכ״ל שצריך לגייס כסף"

סנגורו של ראש הממשלה, עו"ד בעז בן צור, הציג את מנכ"ל ואלה לשעבר אילן ישועה כ"מכונת ריצוי" בלתי נדלית. מתנדב לטפל בכל בקשה עוד לפני שהוא מבין על מה מדובר. "אתה המתחנף האולטימטיבי במדינת ישראל", הטיח בו בן צור

1. בדרך לבית הנשיא חנה היום יצחק (בוז'י) הרצוג, שוב, בבית המשפט המחוזי בירושלים. בחקירתו הנגדית המשיך סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, לעסוק בקשרי יו"ר המחנה הציוני דאז הרצוג עם עד התביעה, מנכ"ל ואלה לשעבר אילן ישועה. מסתבר שישועה ביקש להיטיב עם הרצוג. גם עם הרצוג. אבל המנכ"ל נזהר שלא להפריז בממדי נדיבותו אז. "הרצוג קופח ונחבט על ידינו בתקופת הבחירות, פעלנו נגדו ללא רחמים", אמר ישועה, "וזה דווקא מדגים את ההבדל מול הסיקור המוטה של ראש הממשלה. רציתי לאזן את העוול שגרמנו לו בתקופת הבחירות".
והאיזון הזה הגיע לגידוף, במסרון, מבקריו של הרצוג במפלגת העבודה "הצבועים האידיוטים המנוולים", וירד עד לרמת ההתערבות של המנכ"ל לשינוי כותרת באתר ולהעלמת כותרת של אמנון אברמוביץ' שציטט הסבר מעליב למה בוז'י לא מנצח בחירות – כי "לא מנצחים בחירות עם קמומיל". עכשיו צריך לראות אם הקמומיל התקשח לקראת הבחירות לנשיאות.
1 צפייה בגלריה
אילן ישועה משפט נתניהו ואלוביץ 4.5.21
אילן ישועה משפט נתניהו ואלוביץ 4.5.21
אילן ישועה
(יואב דודקביץ)
רמת האינטימיות בין השניים הגיעה למחמאה מוזרה משהו שחלק הרצוג לישועה. בתגובה לתחקיר של גידי וייץ ל"הארץ", שיקר ישועה ואמר שרוב המאמרים בוואלה היו נגד נתניהו. הרצוג החמיא לישועה על התגובה, וישועה הסביר היום את המחמאה: "זה אומר שלא רק מנכ"לים, גם פוליטיקאים כותבים משהו שאינם מתכוונים לכך".
2. כשאת אומרת לא למה את מתכוונת? הדילמה העתיקה משירו של דן אלמגור שנדונה בתיק האונס של שומרת חוזרת שוב. למה מתכוון הדובר, למה התכוון הטקסט במסרון. עו"ד בן צור, כמו שני הסנגורים לפניו, מבקש לערער על חלק גדול מהטקסטים שזרמו בין גיבורי הפרשות השונות. "אתה כותב על אנשים שהם מלאים ברוע, אתה מתכוון לזה או מגזים בכוונה?" שאל בן צור. "גם וגם", השיב ישועה. "כשאתה מטנף על אחרים, איך נבחין מתי הטינוף אותנטי?" חידד בן צור בעידון אופייני. "תשאל לגבי כל מקרה", הציע ישועה.
וממטנף למתחנף. "אתה לעולם מתחנף ומרצה בצורה הבוטה והקיצונית ביותר. זה הקו שלך לגבי כולם. אתה המתחנף האולטימטיבי במדינת ישראל", הטיח בן צור בעד. "קשקוש", השיב ישועה והסביר: "הייתי אחד המנכ"לים הפחות מעורבים. בטל בששים לעומת מה שמנכ"לים בתעשייה עושים. החנופה זה חלק מהחיים של מנכ"ל שצריך לגייס כסף. הפוליטיקאים הם אלה ששאול חפץ ביקרם. כתבתי להם לפעמים דברים נחמדים". בהמשך דייק ישועה – את המציאות או את הנרטיב של כתב האישום: "האלוביצ'ים לא רצו להרגיז את ראש הממשלה, לא את אלמוני או פלמוני".
בן צור הציג ניסיון לרצות את שר הביטחון אביגדור ליברמן. באמצעות כתבה שהבן של השר ביקש לפרגן לגן שורשים. "שאול ביקש לרצות את הרוסי", הסביר ישועה, "הכל בא משם. מה לי ולליברמן? צריך היה חתימה של ליברמן כשר ביטחון למשהו שקשור לחברת חלל".
ישועה קצת נלחץ: "מוצגים חומרים באופן חלקי ומגמתי. בכל הזדמנות שתהיה לי אני אכניס את ההסבר שלי". בן צור הגיב: "ובחקירה הראשית לא הציגו לך חומרים באופן חלקי ומגמתי", ספק שאל, ספק קבע, ספק עקץ, וסיכם הסנגור: "אנו רואים כאן מעורבות מאוד פעילה של המנכ"ל - הבלתי-מתערב שמתעסק עם כותרות, עם קידומים".
3. בפרק התקשורתי של הדיון התלקחה קטטה קלה בין הסנגור לעד סביב הביטוי "שופרות". השופטת רבקה פלדמן-פרידמן, שהמונח מוכר לה בעיקר מבית הכנסת, ביקשה להבין את משמעות הביטוי בענייננו. ישועה: "שופרות הם עיתונאים שמגויסים לטובת עניינו של ראש הממשלה. אלה האנשים שכתבו נגדי".
בן צור: "ומי שמהדהד את גרסת הפרקליטות יום ולילה אינו שופר?"
ישועה: "מהצד השני יש עיתונאים. שופרות הם המגויסים".
בן צור לא ממש קיבל את ההבחנה של ישועה בין שופרות לעיתונאים. "ההטיה הקוגניטיבית יש לה משמעות", אמר, "צריך להבין את הסטינג הזה בהמשך".
4. בן צור הציג את ישועה כ"מכונת ריצוי" בלתי נדלית. מתנדב לטפל בכל בקשה עוד לפני שהוא מבין על מה מדובר. לרצות את האלוביצ'ים בעניין נתניהו ולא רק, לרצות שלל מאכערים, שליחים ודוברים, לרצות פוליטיקאים גם באופן עצמאי, לרצות קולגות בכלי תקשורת אחרים, לרצות רגולטורים, לרצות חוקרי משטרה ואנשי פרקליטות, וכמובן לרצות מפרסמים - גם משרדי פרסום וגם את קוקה קולה, בנק הפועלים ומקדונלד'ס ודני פדרמן ממכבי תל אביב.
יצאנו לדרך, בחקירה הראשית, עם אילן ישועה שבסך הכל משרת את שאול ואיריס אלוביץ' מול נתניהו. והנה בהדרגה נפרש בפנינו תמנון רב-פעלים, שזרוע אחת שלו לופתת ביד קשה את המערכת העיתונאית מתחתיו, ושאר הזרועות מפרכסות עולם ומלואו. ועל הדרך טורח ישועה לעשות גם לביתו כמו בסיפור יד2 או הסינרגיה עם אילן שילוח.
היום התעניין בן צור בשאלה אם עלתה גם יוזמה עסקית מול ניר חפץ. "סיפר לי פעם שרוצה להקים מיזם תקשורתי, המלצתי לו על יונה ויזנטל", סיפר ישועה. יוזמה מסוג אחר מול הפרקליטות עלתה ולא צלחה. זה היה כשהציעו לישועה להיות "סוכן כפול" ולהקליט את אלוביץ' ואת ניר חפץ.
ישועה לא רק מרצה ומטפל אלא גם מקמבן. מאחורי גבו של אלוביץ' הפעיל את חברו, מנכ"ל גלובס איתן מדמון, ויחד הם בישלו מסר מפרגן לישועה כדי לזרז את מתן הבונוס. "זה היה בגלל ששאול הוציא לי את הנשמה עד שנתן לי את הבונוס", הסביר ישועה כיצד פעל לזרז את תשלום 15 מיליון השקל עבור הצלחתו למכור את יד2 לגרמנים. ישועה גם פנה לעיתונאי מעיתון אחר, גולן חזני מ"כלכליסט", ומבקש ממנו לא לפרסם ידיעה על הבונוס ממכירת יד 2, אך לא נענה.
בן צור סיכם: "מצאנו פניות אין-סופיות אליך בנושאי סיקור, לכולן נענית ב"מטפל, מקדם, מדרדר". אני לא רואה את הסירוב. את ה'לא יכול'. רק מטפל, מטפל מטפל".