סגור
נתי סיידוף
בעל השליטה בשיכון ובינוי נתי סיידוף. סיכון במכרז על תחנת הכוח אשכול (צילום: אוראל כהן)

ועדת הריכוזיות שמה ברקס לשיכון ובינוי

ההחלטה תשפיע בעיקר על המכרז להפרטת תחנת הכוח אשכול ופחות על סיכויי החברה במכרזי הרכבת הקלה • גם בית ההשקעות מור נכנס לרשימת הגופים הריכוזיים

תוך כדי ההתמודדות שלה בשלושה מכרזים גדולים של המדינה, הוכרזה שיכון ובינוי כגורם ריכוזי ריאלי. המשמעות היא ששיקול משמעותי נגד החברה יוכנס להליך המכרזים בהם היא משתתפת. הוועדה לצמצום הריכוזיות במשק רשאית להמליץ לוועדת המכרזים של המדינה אם הגוף הריאלי המשמעותי - במקרה זה שיכון ובינוי - יוכל להשתתף במכרז המדובר.
שלושת המכרזים בהם משתתפת שיכון ובינוי הם הקו הכחול והסגול ברכבת הקלה בירושלים, קו הרכבת חיפה — נצרת ותחנת הכוח אשכול. עם זאת נראה כי עיקר הסיכון של שיכון ובינוי הוא במכרז על אשכול.
קו הרכבת הכחול והסגול בירושלים הם חלק מרשת הרכבות הקלות שמתוכננות בבירה. פרויקט הקווים הכחול והסגול יחבר בין גילה שבדרום העיר לרמת אשכול ושכונת רמות שבצפונה. באוגוסט הוכרזו חמש הקבוצות שעלו לגמר כששיכון ובינוי מתמודדת במכרז יחד עם אגד.
מול שיכון ובינוי ואגד מתמודדות במכרז: קרן ג'נריישן שחברה לחברת הביטוח הפניקס; קבוצה שכוללת את JSC Transmashholding, דן תחבורה ציבורית ולפידות קפיטל; קבוצה שכוללת את חברת שפיר, CAF הספרדית וקרן התשתיות נוי; קבוצה רביעית מורכבת מאלייד, אלקטרה, מנרב ו־ALSTOM. אגד ושיכון ובינוי עתרו לאחרונה נגד שפיר הנדסה ודרשו לפסול אותה מהשתתפות במכרז בשל היותה גורם ריכוזי במשק. בית המשפט דחה את הטענה כי שפיר היא בעלת זכויות ביותר מארבעה תחומי תשתית חיונית באמצעות עשרה רישיונות וחוזים, וקיבל את החלטת ועדת המכרזים כי שפיר תוכל להתמודד במכרז.
השתתפותה של שפיר יותר ממרמזת כי שיכון ובינוי לא תיפסל במכרז הרכבת בירושלים, גם משום שעד היום לא זכתה במכרזים של רכבות. בקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בתל אביב נפסלה ההצעה של שיכון ובינוי ואגד משום שהוגשה יחד עם חברה סינית. ועדת המכרזים אישרה את השתתפות שפיר משום ששיקולי התחרות גברו על שיקולי הריכוזיות לטעמה. החלטות מעין אלה מעקרות למעשה מתוכן את השיקולים של ריכוזיות יתר במשק והחלטות הוועדה לגביהן.
באפריל פורסם על ידי משרד התחבורה המכרז למימון, תכנון, הקמה ותפעול של הרכבת הקלה "נופית" שתחבר בין חיפה לנצרת באורך 41 ק"מ ועם 20 תחנות. העבודות מוערכות ב־3 מיליארד שקל ושש קבוצות ניגשו למכרז בהן שיכון ובנוי ואגד וכן STADLER (שוויץ), HITACHI (יפן), TEXMACO (הודו), DOWNER (אוסטרליה).
הסיכון של שיכון ובינוי הוא בהתמודדות על תחנת הכוח אשכול שבו חברה לאדלטק. לאור התקנות לקידום התחרות בייצור חשמל שנכנסו לתוקף לאחרונה וקובעות כי היקף ההחזקות של יצרני חשמל בתחנות קונבנציונליות - לא אנרגיה מתחדשת - לא יעלה על 20%. שיכון ובינוי היא השחקנית השנייה בגודלה בארץ ומחזיקה בשתי תחנות, רמת חובב וחגית, בעלות כושר יצור בהיקף 1,857 מגה וואט.
עוד החליטה הוועדה כי מור השקעות, שמחזיקה בשליטה בבית ההשקעות מור נכנסת לרשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים. מור נכנסה לרשימה לאחר ששווי כלל נכסיה חצה את רף ה־40.9 מיליארד שקל. מדובר כמובן בנכסי גמל ופנסיה מנוהלים. גם בעלי השליטה בחברה יוסף מאירוב, מיכאל מאירוב, דותן מאירוב, בנימין מאירוב, אלי לוי ויוסף לוי, וכלל החברות שבשליטתם נכללו ברשימת הגורמים הריכוזיים. המשמעות היא שתאגיד ריאלי משמעותי לא יוכל להחזיק ביותר מ־10% ממניות מור ומור לא יוכל להחזיק ביותר מ־10% ממניות תאגיד ריאלי משמעותי. בנוסף לא יוכל דירקטור במור או בקבוצה לכהן בחברה מקבוצת תאגיד ריאלי משמעותי.
חברת אופן לגאסי טכנולוגיות בע״מ וחברות בנות שלה יצאו מהרשימה של תאגידים ריאליים משמעותיים והגורמים הריכוזיים. הסיבה: אופן לגאסי כבר לא נשלטת על ידי חברת בת של דסק״ש. גם חברת תמר צינור 10 אינטש בע״מ מקבוצת דלק של יצחק תשובה הוצאה מהרשימה.