סגור

בלעדי
מתעניינים בתחנת אשכול: עידן עופר, האחים שפירא ונתי סיידוף

המכרז של חברת החשמל למכור את תחנות הכוח אשכול באשדוד מתחמם וגופים רבים מגלים בו עניין כולל דליה אנרגיה. בין המתמודדים שנשרו - קבוצת משקיעים בראשות משה טרי ומוטי פרידמן

ללא יו"ר וללא מנכ"ל, ממשיכה חברת החשמל לקדם את המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול מתחת לראדר, ללא כל שקיפות של ההליך. לפי הערכות המכירה צפויה להסתכם ביותר מ־4.5 מיליארד שקל. ל"כלכליסט" נודע כי שלב הגשת ההצעות בהליך המיון המוקדם הגיע לסיומו, במסגרתו כל הגורמים שהיו מעוניינים להתמודד במכרז הודיעו על כך לחברת החשמל. ככל הידוע , בין הגורמים האלה נמנים ענקית ההנדסה קבוצת שפיר שבבעלות האחים הראל, גיל, חן וישראל שפירא וחברת OPC אנרגיה של קנון הולדינגס, שבשליטת עידן עופר (53%). לפי ההערכות, התחנה נמצאת גם על הכוונת של יצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיות וגם של שיכון ובינוי ואדלטק. בחברת החשמל מסרבים לספק פרטים על הגורמים שניגשו להליך.
במאי השנה חשף "כלכליסט" כי שמואל גורטלר, בעל בנק השקעות, הוא יועץ בכיר של חברת החשמל במכרז למכירת התחנה והוא גם יועץ פיננסי המקורב לעידן עופר שמתעניין במכרז
תחנת הכוח אשכול היא הרביעית שחברת החשמל מעמידה למכירה במסגרת הרפורמה לפתיחת משק החשמל לתחרות. במסגרת אותה רפורמה, חברת החשמל אמורה למכור חמש תחנות עד 2026. לאחר המכירה יעמוד הנתח של חברת החשמל במשק החשמל על כ־40%. התחנה הראשונה שנמכרה היא אלון תבור שבעמק יזרעאל - לקבוצת MRC שמורכבת ממבטח שמיר, רפק אנרגיה וחברה מסין שכל אחת מחזיקה בשליש ממנה ושילמו עליה ביחד כ־1.9 מיליון שקל. תחנות נאות חובב וחגית נמכרו בשנה האחרונה לקבוצה המשותפת של שיכון ובינוי שבשליטת נתי סיידוף ושל אדלטק. נאות חובב נמכרה ב־4.2 מיליארד שקל וחגית ב־1.6 מיליארד שקל.
גורמים שמעורבים בתהליך העריכו כי רשות החשמל תערים על הקבוצה המשותפת של אדלטק ושיכון ובינוי קשיים בהתמודדה על רכישת אשכול, בניסיון למנוע ריכוזיות במשק החשמל. על רקע עמדת הרשות בנושא, שתי החברות מנסות בימים אלה לשכנע גורמי רגולציה לאפשר את התמודדותן.
גם איש העסקים משה טרי, לשעבר יו"ר הרשות לניירות, ומי שהיה בעבר יו"ר רשות החשמל מוטי פרידמן ניסו להתמודד על רכישת התחנה ביחד עם שותפים נוספים. טרי, פרידמן ושותפיהם לא צלחו את שלב הסינון הראשוני בהליך, בנימוק שלא עמד מאחוריהם גוף שמנהל מחזור כספי בהיקף כ־5 מיליארד שקל.
חברת החשמל צפויה להודיע בימים הקרובים לקבוצות וליזמים שהתעניינו בשלב המקדים של ההליך אם יעברו לשלב הבא שלו, המכרז עצמו שצפוי להתפרסם לקראת סוף השנה. עוד לפני פרסום המכרז חברת החשמל צפויה לפתוח בחודשים הקרובים חדרי מידע וירטואליים, שבהם ישוקפו הנתונים הקשורים לפעילות של תחנת אשכול.