סגור

הפסד לשיכון ובינוי ואגד: נדחתה תביעתן לפסילת שפיר הנדסה ממכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה

החברות דרשו מבית המשפט להורות כי שפיר אינה רשאית להשתתף במכרז הרכבת הקלה בירושלים בשל "מעמדה הריכוזי במשק". השופטת במחוזי קבעה שאין עילה להתערב בהחלטות ועדת המכרזים בעניין, וחייבה את החברות בתשלום הוצאות של 200 אלף שקל למדינה ו-200 אלף שקל לשפיר

תבוסה לשיכון ובינוי ואגד בתביעה לפסילת שפיר הנדסה במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. שיכון ואגד פנו לבית המשפט נגד החלטת ועדת המכרזים הבין-משרדית לרכבת הקלה בירושלים לא לפסול את שפיר.
אגד ושיכון ובינוי ביקשו מבית המשפט להורות כי שפיר אינה רשאית להשתתף במכרז בשל "מעמדה הריכוזי במשק בכלל ובתחום הרכבת הקלה בירושלים בפרט". לפי העתירה, שפיר בעלת זכויות ביותר מארבעה תחומי תשתית חיונית ובאמצעות עשרה רישיונות וחוזים.
טענה נוספת היתה כי שפיר מחזיקה ביותר ממחצית מהפעילות בתחום הרכבות הקלות, משום שהיא הזכיינית והמפעילה של הקו האדום וחתומה על חוזה לתכנון, להקמה, לתפעול ולתחזוקה של הארכתו ושל הקו הירוק.
בתגובה טוענת שפיר כי הקשיים התחרותיים במכרז מגיעים דווקא מצדה של אגד, "אשר מפעילה במקביל קווי אוטובוס אשר הם תחליפיים לרכבת הקלה, ושיקולי התחרותיות נוגעים בהגבלת כוחה".
השופטת תמר בר אשר קבעה כי "לא נמצאה כל עילה להתערב בשתי החלטותיה של ועדת המכרזים, והחלטתה כי אין לפסול את קבוצת שפיר מהשתתפות במכרז הקו הכחול היא החלטה סבירה אשר ניתנה משיקולים מקצועיים וענייניים, לאחר הליך קבלת החלטות אשר נערך כדין ולא נמצא כי נפל בו פגם כלשהו".
השופטת חייבה את אגד ושיכון ובינוי בהוצאות של 200 אלף שקל למדינה ו-200 אלף שקל לשפיר. חמש קבוצות עלו מהשלב הקודם של המכרז. הקבוצות הן קרן ג'נריישן, שחברה לחברת הביטוח הפניקס; קבוצה שכוללת את JSC Transmashholding, דן תחבורה ציבורית ולפידות קפיטל; קבוצה שכוללת את חברת שפיר, CAF הספרדית וקרן התשתיות נוי; קבוצה רביעית מורכבת מאלייד, אלקטרה, מנרב ו- ALSTOM, וקבוצה נוספת מורכבת משיכון ובינוי ואגד החזקות.