סגור

ליברמן: "לא יהיו אגרות גודש ללא הסכמת משרד התחבורה"

כך אמר היום שר האוצר אחרי הפרסומים האחרונים לפיהם האגרה מובילה את שני המשרדים למסלול התנגשות. בנוגע למשבר הדיור ציין ליברמן כי הטיפול חייב להיות מערכתי, ובעיקר בצד ההיצע. לדבריו: "חייבים לשפוך דירות. כל הנסיונות לקבוע מחיר יעד ומחיר מפוקח לא עזרו"

"לא יהיו אגרות גודש ללא הסכמת משרד התחבורה, אני לא אימפריאליסט", כך הצהיר ליברמן במסיבת עיתונאים שקיים היום (ג') במשרד האוצר. ליברמן הדגיש כי אגרות הגודש והעלאת הארנונה למגורים אינם נחשבים 'העלאת מס', מכיוון שהם לא נועדו בכדי להגדיל את הכנסות המדינה, אלא בכדי להפחית את הגודש בכבישים, ולעודד את השלטון המקומי לקדם תוכניות לבנייה למגורים.


ליברמן העריך שתקציב המדינה יעבור על אף הרגישות הפוליטית "גם בקרב מפלגות האופוזיציה אני לא מזהה רצון עז להגיע לבחירות חדשות. לכן אני מאמין בלהביא תקציב הגיוני וסביר. ואני חושב שאנשים בסופו של דבר יעשו את החשבון הנכון. הכי נורא זה לגרור את המדינה לבחירות חמישיות. אני לא מזהה שום רצון ללכת לבחירות בליכוד. גם לא בש"ס וביהדות התורה. אני מאמין בשיקול הדעת של נבחרי הציבור. אף אחד לא הבטיח גן של שושנים. אין תקציב בלי משברים. אבל אני אומר כמעט בבטחון מלא, בנובמבר נהיה מדינה עם תקציב 2021 – 2022".


בנוגע למשבר הדיור, ליברמן אמר שהטיפול חייב להיות מערכתי, ובעיקר בצד ההיצע "חייבים לשפוך דירות. כל הנסיונות לקבוע מחיר יעד ומחיר מפוקח לא עזרו". מנכ"ל המשרד בלינקוב אמר, שהם מקווים לעבור את היעד שנקבע בהסכם הקואלציוני, של ה-300 אלף דירות חדשות ב-4 שנים. בלינקוב הוסיף, כי אין להם יעדי מחירים, אלא רק יעדים כמותיים להגדלת ההיצע.
בנוגע למבנה התקציב הקרוב, ליברמן לא הסכים לנקוב ביעד הגירעון, אך התחייב שהגירעון המבני לא יגדל (מעבר לרמה של 4.2% הנוכחית). בלינקוב חידד, כי הם יציגו מתווה פוחת לגירעון המבני. כמו כן, בלינקוב אמר כי יעד הגירעון שהציב בנק ישראל לסוף שנת 2021 (7.1%) הוא יעד ש'אינו אופטימי מדי'.
ליברמן חזר שוב ושוב על כך שאת הכנסות המדינה יש להגדיל באמצעות התייעלות, שינויים מבניים, ופריון. לדבריו, ה-OECD העריך כי התועלת המשקית של רפורמת הרגולציה בישראל עומדת על כ-7.5 מיליארד שקל בשנה. לדעת ליברמן, התועלות הללו צפויות להיות ניכרות בשטח כבר ב-2022.
למרות הרצון למשמעת פיסקאלית, ליברמן הבהיר כי יהיו צעדים מרחיבים. ליברמן אישר כי הוא יעלה את קצבת ההכנסה לקשישים, צעד זה עשוי לדברי ליברמן להוציא כ-10,000 קשישים ממעגל העוני. בנוסף, ליברמן אישר כי הוא מעוניין להעלות את שכר חיילי החובה, אך לא התחייב כי זה יקרה בתקציב הקרוב.
יש שורת צעדים שלא הוכרעו, ביניהם גיל הפרישה לנשים וסבסוד החקלאות
מדברי ליברמן עלה כי יש שורה של צעדים נוספים שעדיין לא הוכרעו, ביניהם העלאת גיל הפרישה לנשים ורפורמה בסבסוד ענפי החקלאות. בחוק ההסדרים הקודם (שתוכנן ל-2020) הופיעה רפורמה למעבר לסבסוד ישיר של החקלאות, הרפורמה הזו לא נמצאת בחוק ההסדרים הנוכחי, אך ליברמן הבהיר כי מתקיימים דיונים.
לגבי עסקת החבילה של עובדי המשק (הסכמי השכר שהחלו להיפתח, כשהדרישה הבולטת של ההסתדרות היא העלאת שכר המינימום) אמר מנכ"ל המשרד, כי הם עובדים מאוד קשה להגיע להסכמות, אך הם לא יכולים להגיד מתי ואיך זה ייסגר, הם היו רוצים לסגור את זה לפני התקציב, אבל לא יצליחו.

2 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן כנס לשכת רואי החשבון אילת
שר האוצר אביגדור ליברמן כנס לשכת רואי החשבון אילת
שר האוצר אביגדור ליברמן
(ניב קנטור)

בנוגע למערכת הבטחון, ליברמן הבהיר כי הוא תמיד התנגד לקיצור השירות, בגלל אורך ההכשרה של חיילים קרביים והאיומים הנוכחיים. עם זאת, ליברמן אמר כי 'גם מערכת הבטחון תצטרך לתת'.
לגבי פתיחת שנת הלימודים, יוגב גרדוס, מ"מ הממונה על התקציבים אמר כי ראש הממשלה בנט הנחה לקיים דיון ולבנות מתווה, הם בוחנים האם מתווה הקפסולות שהונהג בעבר היה כדאי. כמו כן, הם בודקים את האפשרות של דחיית שנת הלימודים.
בנוגע למגזר החרדי ושינוי הקריטריון בסבסוד מעונות היום, אמר ליברמן "אני לא ממציא גלגל, למהלכים הללו יש תוצאות, בזמן לפיד זה העלה את התעסוקה. גם נושא הקצבאות וגם מיצוי כושר השתכרות זה דברים שהיו בעבר והוכיחו את עצמם. זה לא בא לפגוע בחרדים. אלא לעזור לחרדים".
ליברמן החזיר מתקפה לחכי"ם החרדיים ואמר "מי שפוגע במגזר החרדי, זה הנהגת ש"ס ויהדות התורה. הם רוצים שכל החיים הם יהיו תלויים בקצבאות, נדבות, גמחים, ותמיכות. ברגע שהוא תלוי בהם, הם גם מכתיבים לו מה להצביע בקלפי. מה הדבר שאליו הם (החכי"ם החרדיים) הכי מתנגדים? ללימודי ליבה. למה? כי בחור בגיל 18 שמעולם לא למד מתמטיקה ואנגלית, וחלק מהם אפילו לא יודעים לוח הכפל, יש לו רק מסלול אחד, רק לכולל. יש רק דרך אחת לצאת מעוני, השכלה ותעסוקה". בנוסף, הזכיר ליברמן כי הוא יוריד את גיל הפטור מגיל 24 לגיל 21, וגם הצעד הזה צפוי להגדיל את התעסוקה בקרב החרדים וכפי שקרה אצל לפיד.