סגור
מטוס אל על בואינג 777
מטוס אל על (צילום: Rebius / Shutterstock)

בג"ץ דחה את העתירה שביקשה לחייב את אל על לטוס בשבת

העותר, עו"ד מאיר הלר, ביקש להורות לממשלה לחייב את חברת התעופה לטוס בשבת כדי להביא לארץ חיילים ומטענים עקב המלחמה. שופטי בג"ץ השתכנעו כי לא קיים עוד צורך בהפעלת הטיסות בשבת מכיוון שרוב הנוסעים שביקשו לשוב לישראל כבר עשו זאת

בג"ץ דחה הערב (א') את העתירה שהוגשה נגד אל על וקראה לשרת התחבורה, שר הביטחון וממשלת ישראל להורות לחברה לטוס גם בשבת לצורך הבאה מקסימלית של תושבי חוץ ומטענים.
כזכור, כשבוע לאחר פרוץ המלחמה התברר כי אל על אינה מפעילה כמעט טיסות בשבת פרט לקומץ טיסות אשר מומנו על ידי גורמים מסחריים. בעתירה שהגיש לבג"ץ דרש עו"ד מאיר הלר את הפעלת החברה בשבת כדי להביא לישראל ציוד וחיילים, וזאת מתוקף "מניית הזהב" שמדינת ישראל מחזיקה בחברה.
אל על טענה בתגובותיה כי התפוסה בשבתות נמוכה בכל מקרה ואילו שרת התחבורה ושר הביטחון טענו כי הפעלת החברה אינה נחוצה בשבת (שרת התחבורה טענה כי הורתה לאל על לטוס בשבת, אם כי בפועל השרה שיגרה מכתב לכל חברות התעופה הישראליות בו הסתפקה בבקשה שיפעלו בשבת).
שופטי בג"ץ השתכנעו כי כעת לא קיים צורך בהפעלת טיסות בשבת לנוכח העובדה שרוב הנוסעים השבים לארץ עקב המלחמה כבר עשו זאת. שופטי בג"ץ דחו את העתירה ללא צו להוצאות.
עורך דין הלר מסר: "בית המשפט דחה את עמדת אל על ורגב שמניית הזהב 'אינה שרביט קסמים' וקבע כי ניתן להפעיל את המנייה במצבים שידרשו - כולל טיסות בשבת, אלא שלא מצא בנסיבות שפורטו בפניו על מצב הביקוש, כי נחוצה הפעלה של המנייה. בכך נקבע תקדים המחייב את רגב להפעיל את מניית הזהב במקרה הצורך, ובכלל זה להורות לאל על לטוס בשבת".