סגור
 שמואל חרל"פ כלמוביל
שמואל חרל"פ (צילום: תומי הרפז)

דעה
ישראל 2024: קורי עכביש או דמוקרטיה של קורי פלדה?

חסן נסראללה נשא את נאום 'קורי העכביש' במהלך חגיגות הניצחון של חיזבאללה לאחר נסיגת צה"ל מלבנון - הוא חזר עליו לאחרונה שאמר שהעימותים הפנימיים והחיצוניים יובילו לחיסול המדינה. נסראללה אינו מבחין בין חברה למדינה. בעודש מוסדות המדינה התגלו כקורי עכביש, ההתגייסות האזרחית והצבאית הוכיחה שהחברה הישראלית מחוברת בקורי פלדה

ב-26 במאי 2000, חסן נסראללה נשא את נאום 'קורי העכביש' בעיירה בינת ג'בייל, במהלך חגיגות הניצחון של חיזבאללה לאחר נסיגת צה"ל מלבנון יום קודם לכן. נסראללה חזר על המסר בנאומיו האחרונים ב-16 בפברואר וב-10 במרץ. לדבריו, ישראל עומדת בפני מלחמת אזרחים בגלל המשבר החוקתי של הרפורמה המשפטית שגרמה "הממשלה המטופשת הנוכחית". ממשלה זו דוחפת לשני עימותים חריפים: בתוך ישראל, ובינה לבין הפלסטינים. העימותים הפנימיים והאיומים החיצוניים יובילו לחיסולה של המדינה.
נסראללה אינו מבחין בין חברה למדינה, ובתפר ביניהם. לו השכיל להבחין, הוא היה חותך את התגובה הציבורית ל-7 באוקטובר לשני מרכיביה. מוסדות המדינה אכן התאבנו ושקעו לתרדמת, אך החברה הישראלית התגייסה במלוא עוצמתה: הן בסקטור האזרחי של התנדבות ונתינה חוצות מגזרים, והן בהתגייסות הנמרצת, ולעתים גם עודפת, למילואים, וללחימה בעזה.
בעוד מוסדות המדינה התגלו כקורי עכביש, ההתגייסות האזרחית והצבאית הוכיחה שהחברה הישראלית מחוברת בקורי פלדה.
קורי הפלדה של החברה הישראלית שזורים גם בתפר בין חברה למדינה, בצבא.
בחברות דמוקרטיות חלשות, מצב משברי מביא להפיכה צבאית. כך קרה בהפיכות הקולונלים ובמשטרים הצבאיים ביוון, בין 1967 ל-1974, ובארגנטינה, בין 1966 ל-1973. בשתי המדינות, הצבא תפס את עצמו כגוף עצמאי, נפרד מהחברה וממוסדות המדינה.
בישראל, מה שמקיף את הכנסת הוא הפגנת עשרות אלפי אזרחים, לא טנקים. זוהי עוצמה אזרחית מהמעלה הראשונה.
נאומו של תא"ל דן גולדפוס, אף שנתפס פורמלית כהתרסה פיקודית, כוון ללב העוצמה האזרחית של אמון, כנות ויושרה. בהיותו צבא העם ולא צבא מקצועי, אין לצה"ל מעמד דיפרנציאלי. כפיפותו לדרג המדיני ולפיקוח פרלמנטרי מובנות מאליהן. כך נראית דמוקרטיה של קורי פלדה.
שמואל חרל"פ הוא איש עסקים ישראלי ויו"ר קבוצת כלמוביל