סגור

פרשנות
משא ומתן עם המורים? לאוצר לא בוער להגיע להסכם

בדבר אחד לפחות יפה בן דויד צודקת: האוצר מושך זמן במשא ומתן. סביר שזה נובע מכך שבאוצר ממילא לא מתכוונים לחתום לפני הרגע האחרון בסוף אוגוסט. ברור שהמורים הצעירים יקבלו תוספות גדולות, והשאלה היא כמה יקבלו הוותיקים

1. בדבר אחד צודקת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד: האוצר מושך זמן במשא ומתן על ההסכם הקיבוצי החדש של המורים. למה הוא מושך זמן? ההסבר של האוצר הוא שלא סיימו לגבש את תקציב 2023 ולכן אין מסגרת לסכום הכולל שיקבלו המורים. בלי מסגרת, קשה להתחיל לדבר. האוצר רוצה לדבר בינתיים על עקרונות. בן דויד דורשת סכומים ומתקשה לקבל את זה שלא ניתן להקדים את ההחלטה בעניינם. אבל מעל המשא ומתן מרחף חוק הטבע שלפיו הסכם עם המורים לא באמת יכול להיחתם לפני 31 באוגוסט או אפילו אחרי שביתה בתחילת שנת הלימודים. לכן, אין לאוצר שום סיבה להקדים את הדיונים ולתת לבן דויד יותר זמן לצבור הישגים.


יש גם בעיה של חוסר אמון קשה בין הצדדים, שתרמה לכך שכמה פגישות התפוצצו. המורים טוענים שהאוצר לא שולח לפגישות דרג בכיר מספיק, כזה שיכול לסגור הסכמים.
2. בן דויד הקדימה את הבחירות להסתדרות וזכתה ברוב ענק בדיוק לקראת המשא ומתן. זה מקנה לה עמדת כוח משמעותית ומגביר את היכולת שלה ללכת לצעדים ארגוניים. היא הכריזה על סכסוך עבודה לפני שבוע, כך שלכאורה המורים יכולים לשבות מתחילת יוני. בפועל, יפתיע מאוד אם תהיה שביתה מלאה וצפויים בעיקר שיבושים. באמצע יוני ממילא כבר תהיה מסגרת תקציב ואפשר יהיה להתחיל לדון ברצינות.

1 צפייה בגלריה
יפה בן דוד מזכלית הסתדרות המורים
יפה בן דוד מזכלית הסתדרות המורים
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "האוצר לא שולח דרג בכיר לדיונים"
(צילום: אבי מועלם)

3. במרכז המשא ומתן עומד הרצון של האוצר לשפר את שכר המורים החדשים כדי למשוך כוחות הוראה טובים. טענה אחת של המורים היא שהאוצר רוצה להעלות את השכר של מורה מתחיל במשרה מלאה ל־8,200 שקל בלבד. טענה שנייה היא שהאוצר לא רוצה לתת כלל תוספות למורים הוותיקים. המספר 8,200 הוא כנראה תוצאה של בלבול ובאוצר מתכוונים לתת יותר.
לעומת זאת, לגמרי נכון שבאוצר היו שמחים לא לתת כלום למורים הוותיקים, אבל גם שם מבינים שבסופו של דבר כל המורים יקבלו, והמשא ומתן הוא על הפער לטובת הצעירים.
4. מה חשוב לאוצר? שר האוצר אביגדור ליברמן צייץ בים חמישי ש"העלאת שכר המורים צריכה לבוא לצד התאמת לוח החופשות של התלמידים לזה של ההורים ותוספת סמכויות גמישות למנהלים". הסעיף השני, גמישות למנהלים, משמעותו היא בין היתר מתן אפשרות כלשהי לפטר מורים כושלים.
האוצר גם רוצה לשנות את שיטת התשלום עבור ריכוז, שהיא הדרך היחידה של מנהל לתגמל מורים מצטיינים. המטרה היא שמורים חדשים ומורים ותיקים יקבלו סכומים זהים.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הפתיעה בשבוע החולף בהתייצבות ברורה לצד המורים הן בדרישה למתן העלאות לכלל המורים והן בדרישה לזרז את המשא ומתן. לשאשא ביטון שתי מטרות. האחת, למנוע שביתה בספטמבר. השנייה, לנסות לעצור את נטישת המורים.
5. הסתדרות המורים מלווה את המאבק שלה בקמפיין מאורגן על סכנת נטישת המורים. ההיגיון של הקמפיין הזה ברור: ההסתדרות צריכה סיבה למה לתת כסף גם למורים ותיקים יותר, והתשובה היא כדי שלא ינטשו.
יפה בן דויד מלווה את המאבק בקמפיין על סכנת הנטישה של מורים. ההיגיון ברור: צריך סיבה למה לתת תוספת גם למורים ותיקים. והסיבה היא כדי שלא ינטשו

עד כמה הקמפיין משקף? אף על פי שהשמועות על קריסת המערכת מוקדמות מדי, יש בעיה קשה. מספר המורים שביקשו לצאת לשבתון או חל"ת גדל השנה ב־50%. זה עוד לא צונאמי, אבל זה יכול להפוך לצונאמי.
הבעיה מחריפה גם כי הרבה פחות צעירים מוכנים לבוא להוראה. צפויים קשיים גדולים במילוי מערכת השעות ופתרונות של פלסטר בהרבה בתי ספר. ואם ההסכם החדש ישפיע לטובה, זה כבר לא יקרה בשנת הלימודים הקרובה.
6. צריך לזכור בהקשר של המורים שתי עובדות. ראשית, מדובר בציבור ענק של 120 אלף איש ולכן תוספת ממוצעת של 100 שקל לכל אחד מהם עולה 200 מיליון שקל (כולל עלויות שכר). ההערכה היא שעלות ההסכם הזה תגיע לכמה מיליארדים והשאלה היא כמה. שנית, להסכם שייחתם יש השלכות רוחב: גם ארגון המורים העל־יסודיים עומד לפני תחימת הסכם קיבוצי, וברור שהיו"ר רן ארז ירצה להוכיח שקיבל יותר מבן דויד. כמובן שגם הרופאים וגם ועדי ההשכלה הגבוהה מסתכלים.