סגור
סניף של מאוחדת ו מכבי
סניפים של מאוחדת ומכבי (צילומים: אבי מועלם, אוהד צויגנברג)

בלעדי
האוצר נגד קופ"ח מכבי ומאוחדת: דורש פיקוח על שכר הרופאים העצמאים

הממונה על השכר תובע משתי קופות החולים פיקוח על שכר הרופאים העצמאים, זאת לאחר ששכרם זינק ב-80% ועקף את שכרם של הרופאים בבתי חולים. "נתח משמעותי מתקציב הקופה עובר לכיסם של רופאים מעטים, באופן בלתי יעיל ובניגוד לאמות מידה נורמטיביות", נכתב בתביעה. בחודשים האחרונים הגיע האוצר להבנות עם קופת חולים כללית ולאומית בסוגייה. יו"ר ארגון הרופאים העצמאים: "אגף השכר באוצר מתנהל כמו הבריון השכונתי"

מדינת ישראל נגד קופות חולים מכבי ומאוחדת, המהוות יותר מ-40% ממערכת הבריאות. כך עולה מכתב תביעה חריג שהגיש היום הממונה על השכר במשרד האוצר כנגד הקופות בדרישה להתחיל ולפקח על שכרם של הרופאים העצמאיים באותם מוסדות בריאות. כ-75%-85% מהרופאים במכבי, מאוחדת ולאומית, הם רופאים עצמאים, ששכרם אינו מפוקח או מוגבל על ידי הממונה על השכר, והם מועסקים במתכונת של פרילנסרים בקופות החולים. כפועל יוצא, הקופות מתגמלות אותם כראות עיניהן. התביעה הוגשה לבית הדין האזורי העבודה בתל אביב.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", מעל שנה וחצי שהממונה על השכר מקדם פיקוח בשכר של רופאים עצמאים שהפכו להיות רוב הרופאים במערכת. באוצר גילו, כי הם איבדו את יכולת הפיקוח והאכיפה על הרופאים במערכת הקהילה שכן רובם הם עצמאים או "גם וגם".
בחודשים האחרונים הגיע הממונה על השכר באוצר להסכמות עם קופת חולים כללית ולאומית במסגרתם יחל משרד האוצר לפקח על הרופאים העצמאים. בהתחלה הוסכם על מהלך שיהיה ממוקד בתחומים קריטיים שאין להם "מענה" ברפואה הפרטית - משפחה וילדים - מחשש שהטלת פיקוח שכר על רופאים עצמאים מומחים יבריח אותם לרפואה הפרטית. אלא שכאמור, אין (כמעט) רופאי ילדים ומשפחה במערכת הפרטית.
כאשר הממונה על השכר פנה לקופות מכבי ומאוחדת, שיאניות ההעסקה באמצעות חוזים עצמאיים, הן סירבו בתוקף. הבוקר, הגיש הממונה על השכר כתב תביעה ובו הוא דורש פיקוח מיידי על שכרם של רוב הרופאים של מכבי ומאוחדת, שכאמור סירבו לשתף פעולה עם האוצר.
"הצורך בהסדרת ההתקשרויות עם הרופאים העצמאים התעורר על רקע סחרור מתמשך ועלייה מתמדת בגובה ההטבות המשולמות לרופאים עצמאים בקופות החולים, שמשרדי הבריאות והאוצר עדים לה בשנים האחרונות. כך, על רקע התחרות הקיימת בין קופות החולים והמחסור הקיים ברופאים בארץ, התפתחה תופעה של תשלום הטבות גבוהות וחריגות לרופאים מתוך תקציבן של הקופות, שמקורו כמובן בקופה הציבורית. מדובר בתופעה רחבה הכוללת מקרים שבהם קופות החולים משלמות גמול של מאות שקל בחודש, ולעיתים עבור שירותים בהיקף שעות מצומצם מאוד, כך שנתח משמעותי מתקציב הקופה המיועד לתשלום לרופאים עובר לכיסם של רופאים מעטים, וזאת באופן בלתי יעיל ובניגוד לאמות מידה נורמטיביות וראויות בכל הנוגע לסכומים המשולמים מן הקופה הציבורית בכלל ולתשלום בגין התקשרות עם רופאים המספקים שירות למבוטחי הקופות, בפרט", נכתב בכתב התביעה.
לדברי הממונה, "התוצאה של התחרות הבלתי מבוקרת ושל הסחרור בגובה תשלום ההטבות היא הקצאה בלתי יעילה של משאבים במערכת הבריאות המצויים במחסור, אשר מנוגדת לאינטרס הציבורי. המשאבים היקרים והמוגבלים של מערכת הבריאות הציבורית מופנית לתשלום הטבות מופרזות לקבוצה קטנה של רופאים, ובמקום לשמש לשיפור שירותי הבריאות למבוטחים משמשים למשיכת רופאים מקופה אחת לאחרת, ללא שום תועלת למערכת הבריאות ולמטופלים".
לסיכום קובע הממונה, "סחרור זה עלול בסבירות גבוהה להוביל גם לדרישות הולכות וגוברות להעלאת שכר בלתי סבירה בכל משק הבריאות הציבורי הן בקרב הרופאים המועסקים כשכירים בקופות החולים ועובדים 'כתף אל כתףי' עם חלק מהרופאים העצמאים, והן בקרב רופאים בבתי החולים".
הממונה קובע כי הנתבעות "עושות דין לעצמן" ולמעשה "מכשילות את ההסדרה כולה והן בשל הצורך להחיל את כללי התגמול במקביל ובאופן שוויוני על כלל הקופות, והן על מנת לשמור על כללי משחק הוגנים במסגרת התחרות המבוקרת הקיימת בין הקופות. המדינה רואה בחומרה התנערות זאת של הנתבעות מחובתן לפעול בהתאם להחלטה הסטטוטורית של הרשות המנהלית המוסמכת" הוא סיכם.
יו"ר ארגון הרופאים העצמאים (ארצ"י) ד"ר אייל שפירא: "אגף השכר במשרד האוצר מתנהל כמו הבריון השכונתי. הוא נוקט באגרסיביות בנסיון להטיל אימה וחשש על רופאים עצמאיים. החלת פיקוח שכר על רופאי משפחה וילדים תצמצם את זמינות המקצועות האלה כמעט באופן מיידי. הגיע הזמן שמשרד האוצר יציע פתרונות שלא יפגעו במטופלים ורופאים ויאפשרו מתן מענה רפואי מיטבי לכל הציבור".