סגור
בנקים בנק הפועלים לאומי
הודעות רבות נשלחות דרך תיבת האיזור האישי, שבה רבים לא עושים שימוש (צילום: אביב גוטליב)

אושר: הבנקים וחברות האשראי יצטרכו להודיע ללקוחות על סיום הטבות

החל מעוד חצי שנה ייכנס לתוקף החוק שאושר בכנסת, לפיו בנקים וחברות כרטיסי אשראי יחויבו לעדכן את הלקוחות בסמס או במייל - כדי למנוע מצב בו לקוחות משלמים ללא ידיעתם עמלות רבות לאחר שניתנו כהטבה זמנית

הכנסת אישרה שהבנקים וחברות כרטיסי האשראי יחויבו לעדכן את לקוחותיהם "באופן מיידי ונגיש" - כלומר באמצעות מסרון או מייל על כל הטבה שמסתיימת. בכך מקווים בכנסת לשים סוף לתופעה שבה לקוחות משלמים ללא ידיעתם עמלות רבות - כגון דמי כרטיס חודשיים - לאחר שניתנו כהטבה זמנית.
לאחר שהצעת החוק, שהוגשה ע"י ח"כ יונתן משריקי (ש"ס) בשיתוף לובי 99 ועמות רווח נקי, אושרה בשבוע שעבר בוועדה למיזמים ציבוריים, היא אושר היום בכנסת בתמיכת 13 ח"כים וללא מתנגדים, והיא תיכנס לתוקף בעוד חצי שנה.
הצעת החוק מבקשת להבטיח שלקוחות יהיו מודעים לסיום הטבה שניתנה להם על ידי חיוב המערכת הפיננסית לעדכן את לקוחותיה באופן "נגיש ומיידי", כאשר ההגדרה בחוק עמומה במכוון, כדי לא להגביל את החוק בהתפתחויות טכנולוגיות בתחום העברת המידע. כיום, גוף בנקאי אמנם מחויב להודיע לכל לקוח על סיום הטבה, אך הוא יכול לעשות זאת בכל דרך תקשורת כל עוד הלקוח לא ביקש מפורשות שלא ייצרו עמו קשר בדרך ספציפית. כך, הודעות רבות נשלחו דרך תיבת האיזור האישי, שבה רבים לא עושים שימוש.
החל מעוד חצי שנה, הודעה על סיום הטבות תיעשה בדרך ישירה כמו מסרון או מייל, אלא אם כן הלקוח סירב לכך מפורשות. כמו כן, ההודעה תשלח לפחות 21 יום טרם סיום ההטבה ולא 14 יום. במקרה של דמי כרטיס אשראי, הגוף הפיננסי יעדכן את הלקוח כיצד לבטל את ההתקשרות עמו בעת העדכון על ביטול ההטבה. החוק יחול על כל הטבה שניתנה לתקופה של לפחות 3 חודשים.
במהלך הדיונים בוועדה, הסביר ח"כ משריקי את הרציונל לחקיקה: "הצעת החוק תעלה את הסטנדרט אליו הבנקים מחוייבים כיום, מה שיגרום לצמצום הבירוקרטיה אותה נדרשים לקוחות הבנקים, ובכך תשים סוף לתופעה הפסולה של ניצול הציבור שמוצא את עצמו משלם לבנקים עמלות מיותרות ללא ידיעתו, על שירותים ששווקו כחינמיים לתקופה מוגבלת, כגון עמלת כרטיסי אשראי, ובכך תשפר את ההגנה הצרכנית של הלקוחות".