סגור

גז לא, פוספטים כן? אושרה בקשת אלהרר להארכת זיכיון הכרייה של רותם אמפרט

ועדת הכספים אישרה את בקשת שרת האנרגיה להאריך בשלוש שנים את הזיכיון לחברה-הבת של כיל; מנגד, ארגוני סביבה טענו שאין להאריכו ללא מכרז ותנאים שיבטיחו את שיקום הנזק הסביבתי שנגרם מפעילות המפעל; עלות השיקום מוערכת במאות מיליוני שקלים, לפי ארגון אדם טבע ודין

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום את בקשת שרת האנרגיה קארין אלהרר להאריך את זיכיון חברת רותם אמפרט נגב בשלוש שנים. זיכיון כריית הפוספטים של החברה ניתן לה לתקופה של 20 שנה מתחילת 2002, והתקופה היתה אמורה להסתיים בסוף החודש.


ארגוני סביבה טענו שאין להאריך את הזיכיון ללא מכרז וללא תנאים שיבטיחו שיקום של הנזק הסביבתי שנגרם מפעילות המפעל. לטענת ארגון אדם טבע ודין, עלות שיקום נזקי הפעילות התעשייתית של החברה מוערכת במאות מיליוני שקלים, והארכת הזיכיון בשלוש שנים, ללא מכרז והבטחת המימון, מרוקנת מתוכן את עיקרון המזהם המשלם, וצפויה להשית את עלות השיקום בבוא העת על הציבור הרחב.

1 צפייה בגלריה
פקח שמורות הטבע דוגם את עקבות נזקי ה חומצה ב נחל אשלים אחרי האסון האקולוגי מפעל רותם אמפרט כיל
פקח שמורות הטבע דוגם את עקבות נזקי ה חומצה ב נחל אשלים אחרי האסון האקולוגי מפעל רותם אמפרט כיל
פקח שמורות הטבע דוגם את עקבות נזקי החומצה בנחל אשלים אחרי האסון האקולוגי שנגרם ממפעל רותם אמפרט כיל
(צילום: חיים הורנשטיין)

בהודעה שפרסם משרד האנרגיה נאמר כי חידוש הזיכיון שהושג, לאחר עבודה משותפת עם אגף החשב הכללי באוצר, כולל התניות אותן דרש המשרד, ובהן ערבות מתחדשת של החברה רותם אמפרט בסכום של 60 מיליון שקל וכן ערבות כללית של החברה-האם (כיל), שתתממש במקרה שחברת רותם תחדל להתקיים או לא תעמוד בהתחייבויותיה.
הערבות תבטיח את כלל הפעילות שמאושרת בזיכיון, לרבות שיקום נזקי תעשייה, שיקום מכרות הפוספט ואתרי הכרייה ועמידה בכל הוראות הזיכיון. אישור הזיכיון גם מבטיח את המשך ההעסקה של אלפי עובדים בנגב ובתעשיות הנלוות.
לאחרונה סיים אגף התמלוגים במשרד האנרגיה ביקורת בעניין התמלוגים ודרש תוספת משמעותית של 23.6 מיליון שקל (לשנים 2019-2016), שהם 47% נוספים מהסכום, לפי עמדת החברה. מדובר בהפרשי הגבייה ששולמו כבר על ידי החברה.
בשנים 2010 עד 2020 כולל סך התמלוגים מפוספטים ששילמה החברה למשרד עמד על 158 מיליון שקל. כמו כן אישר המשרד תקנות שמאפשרות מיקסום של גביית התמלוגים בעתיד.
הנושא הוגש לכנסת רק לאחר שהסתיימו הפעולות שדרשה שרת האנרגיה - שלפני ההגעה לוועדה לאישור הארכה, ידרוש המשרד תשלום כל התגמולים ומיקסום הרווח לציבור, וכן העמדת ערבויות נאותות לשיקום הנזקים הסביבתיים.
לטענת ארגון אדם טבע ודין, הארכת הזיכיון בשלוש שנים ללא מכרז והבטחת המימון, מרוקנת מתוכן את עיקרון המזהם המשלם וצפויה להשית את עלות השיקום בבוא העת על הציבור הרחב
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי המשרד הוביל למהלך משמעותי להבטחת שיקום סביבתי בהתאם לעיקרון המזהם משלם. המפעל רותם אמפרט אחראי לכ-80% מהפסולת התעשייתית המיוצרת בישראל מדי שנה ומחזיק אותה במאגרים בשטחי המפעל שהצטברו עד היום להיקף אדיר של למעלה מ-100 מיליון מ"ק. מאגרי פסולת שהמשך קיומם מסכן את הסביבה, ומדובר בשיקום ארוך טווח, יקר ומורכב.
המפעל כבר גרם בפעילותו לזיהום משמעותי של הסביבה כתוצאה מאגירת הפסולת התעשייתית האמורה. כמו למשל באירוע קריסת הדופן של אחת הבריכות התעשייתיות וזיהום נחל אשלים מתכולת הבריכה בשנת 2017 וכן זיהומים של נחלים ובריכות טבעיות - עין צין, עין עקרבים ועין בוקק. בגין אירועים אלו הוגשו כנגד רותם תובענות ייצוגיות (שבחלקן משתתפת המדינה) בהיקף של מאות מיליוני שקל כל אחת.
בעבודה שהוביל המשרד להגנת הסביבה נמצא, כי יש כ-50 מיליון מ"ק של פסולת פוספוגבס רטובה, כ-50 מיליון מ"ק של פסולת פוספוגבס יבשה, 3.2 מ"ק של בוצה באגמי השפכים ו-1.4 מ"ק בוצת רפש פוספט. עלות השיקום של זרמים אלו הוערכה על-ידי המשרד בכ-325 מיליון שקל ומשך זמן השיקום הוערך בכ-20 שנה. מנגנון הבטוחות שסוכם מייצר בטוחה לשביעות רצון המדינה לכך שאכן יתבצע שיקום.
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מסרה: "הצלחנו במשרד להגנת הסביבה להוביל ליצירת מנגנון בטוחות תקדימי לצורך שיקום נזקי עבר היסטוריים בהיקף עצום, כדי להבטיח שעלויות אלו לא יושתו על הציבור, ולצורך עיגון העיקרון של 'המזהם משלם'. נמשיך לוודא שהאזור שבו פועלת חברת רותם אמפרט יושב למדינה עם סיום הכרייה באופן כזה שלא ישאיר נזקים סביבתיים ארוכי טווח".