סגור
תחנת רכבת ישראל קוממיות בת ים
רכבת ישראל (צילום: קובי קואנקס)

למרות עלייה במספר הנוסעים: הרכבת עברה להפסד תפעולי ברבעון השלישי

הכנסות הרכבת ברבעון השלישי נותרו כמעט ללא שינוי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והחברה רשמה הפסד של 34.4 מיליון שקל; בין השאר, נרשם גידול של 12% בהוצאות השכר בינואר-ספטמבר

מספר הנוסעים הממוצע ברכבת ישראל עלה ל-276 אלף ביום ברבעון השלישי - לעומת 265 אלף ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת ההכנסות ברבעון השלישי דרכו במקום - 921 מיליון שקל לעומת 920 מיליון בתקופה המקבילה, והחברה רשמה הפסד תפעולי תזרימי (Adjusted EBITDA) של 36.5 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 1.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך עולה מהדוחות שפרסמה היום הרכבת. החברה רשמה ברבעון השלישי הפסד של 34.4 מיליון שקל - לעומת הפסד של 18.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
ממוצע הנסיעות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2025 עמד על כ-268 אלף ביממה, לעומת 256 אלף בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות בינואר-ספטמבר הסתכמו בכ-2.7 מיליארד שקל, לעומת 2.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. למרות זאת, בשלושת הרבעונים הראשונים רשמה הרכבת רווח תפעולי תזרימי מתואם (Adjusted EBITDA) של 32 מיליון שקל בלבד, לעומת 119 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווח הכולל בינואר-ספטמבר עמד על 23 מיליון שקל, צניחה של 72% לעומת התקופה המקבילה.
עלות המכירות, העבודות והשירותים הסתכמה ב-2.6 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2025, עלייה של 218 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה; זאת, בין השאר, עקב גידול של 12% (כ-123 מיליון שקל) בהוצאות השכר. ברכבת אומרים כי הדבר נובע בין השאר מגידול במצבת כוח האדם במגזרי הנוסעים והמטענים.
עלייה נוספת בהוצאות, בסך של 27 מיליון שקל, נרשמה ברובה בעקבות נזקי פגיעת רכבת המשא בתשתית החשמל באוגוסט, שגרמה לשיבושים נרחבים במשך 9 ימים. בנוסף נרשם גידול של 16% (24 מיליון שקל) בהוצאות השמירה והאבטחה.
ברכבת מסבירים כי ההכנסות מנוסעים הושפעו ממבצע "עם כלביא" בו שמרה הרכבת על רציפות תפקודית מלאה תוך צמצום חלק מהיבטי השירות לפי הנחיות פיקוד העורף, וכן מירידה בימי התפעול כתוצאה ממועדי החגים השנה. עוד צוין כי הנתונים הושפעו מירידה בסובסידיה, כתוצאה מביטול רכיב קבוע בסך 18 מיליון שקל במגזר המטענים.
בשנה האחרונה העלו מעלות ומידרוג את דירוג האג"ח של רכבת ישראל, מרמה של +AA לרמה של AAA. בימים האחרונים העלתה מעלות את תחזית הדירוג של רכבת ישראל ליציבה.
--
בברכה,
חופית כהן אולאי- כלכליסט
0543337927