סגור

תוכנית החומש לפיתוח ירושלים - ללא התייחסות לערביי העיר

הממשלה תקדם תוכנית חומש בהיקף של כ-750 מיליון שקל עד לשנת 2026. בעוד שבתוכנית יש התייחסות מקיפה לאוכלוסיה החרדית הדומיננטית בעיר, אין כל התייחסות לאוכלוסיה הערבית שסובלת מפערים משמעותיים בתעסוקה ובחינוך

הממשלה צפויה לקדם ביום ראשון לקדם החלטה על תוכנית חומש לפיתוח העיר ירושלים, בהיקף של כ-750 מיליון שקל עד לשנת 2026. התוכנית כוללת יעדים בתחומי האקדמיה, התעסוקה, התיירות, עיר ממשל, ותשתיות תומכות.
בעוד בתוכנית יש חמישה סעיפים מיוחדים עבור האוכלוסיה החרדית הדומיננטית בעיר, אין אפילו סעיף אחד שמתייחס לאוכלוסיה הערבית שגם היא מהווה שיעור משמעותי מכלל התושבים, וסובלת מאתגרים משמעותיים של תעסוקה וחינוך.
תחת הקטגוריה האקדמיה, ניתן למצוא יעדים רבים שנוגעים לאוכלסיה החרדית. ביניהם, הכפלה של מספר התלמידים הלומדים במוסדות הממ"ח (מוסדות חרדיים המלמדים לימודי ליבה), שילוב של 2,000 ילדים במסגרות בלתי פורמליות ללימוד אנגלית ומתמטיקה, והגדלת מספר הסטודנטים החרדיים באקדמיה בעיר ל-6,500 (לעומת 4,500 כיום). בנוסף, התוכנית שמה יעד להגדיל את מספר הסטודנטים במקצועות המדעים המדויקים ומדעי המחשב. סעיף זה בתוכנית צפוי לעלות כ-70 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
מתפללים פלסטינים רמדאן הר הבית מסגד אל אקצא ירושלים
מתפללים פלסטינים רמדאן הר הבית מסגד אל אקצא ירושלים
מתפללים פלסטינים בהר הבית
(צילום: איי אף פי)
לחלק התעסוקה בתוכנית הוקדשו כ-240 מיליון שקל. הוצב יעד של הגדלת המשרות האיכותיות בתחומי הביוטק וההייטק בכ-25% לעומת המצב הנוכחי. בנוסף, הוצב יעד של משיכת 160 חברות הייטק וביוטק. בכל הנוגע לתעסוקת החרדים ייושמו היעדים הבאים: גידול של 500 מועסקים במספר העסקים שבבעלות חרדית, וגידול של 750 במספר החרדים המועסקים במשרה המוגדרת איכותית.
בתחום התיירות, הוחלט להקצות 160 מיליון שקל, בכדי להגדיל את מספר הלינות בירושלים פי 9 עד לשנת 2026. מדובר ביעד שאפתני במיוחד, כיום לנים בעיר מדי שנה מיליון תיירים, ותוכנית החומש מעוניינת לעלות זאת ל-9 מיליון. באמצעות שיווק ממוקד, משיכת כנסים לעיר, והשקעה בחוויית התייר.
בתחום התשתיות התומכות, הוחלט להקצות 130 מיליון שקל לפיתוח ושיפור פיזי של המוסדות האקדמיים בישראל. כמו כן, יושקעו 10 מיליון שקל בהשלמת העברות מכללות צה"ל לירושלים והעברת משרדי הממשלה לעיר.