סגור
אוטובוסים של אגד
אוטובוסים של אגד. נתח שוק גבוה (צילום: יואב דודקביץ)

אגד משכה עתירה שהגישה לבג"ץ נגד איסור השתתפות במכרז תחבורה חדש

חברת האוטובוסים נכנעה להמלצת בית המשפט והחזירה את המחלוקת על פרשנות תוכנית התחרות לוועדת המכרזים, לאחר שנאסר עליה להתמודד על קווים חדשים בשל נתח השוק הגבוה שלה

אגד משכה עתירה שהגישה לבג"ץ בנוגע לתוקף מגבלות תוכנית התחרות של משרד התחבורה, שמונע ממנה להתמודד במכרזים על קווים חדשים. לטענת החברה, ועדת המכרזים פירשה לא נכון את התקנה, אך היא החליטה להישמע להמלצת בג"ץ, למשוך את הערעור ולהחזיר את ההחלטה לוועדת המכרזים.
במסגרת תוכנית התחרות בענף התחבורה הציבורית שפרסם משרד התחבורה ב-2018 נאסר על חברת תחבורה ציבורית האוחזת בנתח שוק של יותר מ-25% בענף, להתמודד במכרז תחבורה ציבורית על קווי אוטובוס חדשים מעל עשור. בעקבות הנוהל, נאסר על אגד להשתתף במכרז על רישיונות להפעלת קווי שירות חדשים באוטובוסים בקווי אשכול מטה בנימין ומעלה אדומים. אגד עתרה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד התחבורה, אך בדצמבר 2024 בית המשפט המחוזי פסק נגדה, בפברואר 2025 אגד עתרה לבג"ץ וערערה על החלטת המחוזי.
לטענת אגד, התוכנית קובעת תנאים ייחודיים שיאפשרו לה להמשיך להשתתף לפחות בחלק מהמכרזים אך נעשתה פרשנות שגויה של התקנה. זאת מאחר שבימים אלו היא מוציאה קווים למכרזים במטרה לצמצם את פעילותה בענף האוטובוסים ל-25% - יעד שתעמוד בו עד 2030. אגד טוענת כי על פי התנאים בתוכנית, כל מכרז יבחן בנפרד על בסיס נתח השוק של אגד 3 שנים קדימה. כאן נמצאת אבן המחלוקת בין הצדדים, בחברה טוענים כי צריך לבחון את הסוגייה החל משנת 2025, מועד הגשת המכרז וכי בשנת 2028 אגד כבר תהיה פחות מ-25% מנתח השוק, משמע היא יכולה להשתתף במכרז. מצד שני, בוועדה טוענים כי יש לבחון 3 שנים קדימה החל משנת 2024, השנה בה פורסם המכרז, וכיוון שבשנת 2027 אגד על פי הערכות תהיה 27% מהשוק, היא לא יכולה להשתתף במכרז. בית המשפט המחוזי החזיר את ההחלטה לוועדת המכרזים, אך באגד לא אופטימיים לגבי המשך ההליך.
בדיון שנערך בעניין ייצג פורום חברות התחבורה הציבורית התחרותיות 6 מחברות התחבורה הציבוריות שהיו חלק מההליך המשפטי: אקסטרה, מטרופולין, סופרבוס, קווים, תנופה ונתיב אקספרס. הפורום טען כי בעוד חברות התחבורה הציבורית האחרות נדרשות לשלם תמלוגים או מאות מיליוני שקלים פר מכרז ומפעילות את הקווים בתנאים תחרותיים, אגד ממשיכה לפעול על בסיס רישיונות היסטוריים שחלקם הוענקו לה ללא מכרז, ללא תמורה, ובתנאי הפעלה יקרים בהרבה לציבור. "הערעור המדובר הינו ניסיון שקוף מצד אגד לשמר את מעמדה המונופוליסטי, בניגוד להוראות מפורשות בתוכנית התחרות, להסכמות עבר ובוודאי שבניגוד גמור לרוח תוכנית התחרות ולתכליתה", טען מנכ"ל פורום חברות התחבורה הציבורית התחרותיות, עו"ד אמיר שניידר.
בהמלצת בית המשפט העליון, אגד משכה את הערר אך בג"ץ פסק עליה לשלם 10 אלף שקל ל-4 המשיבות, אקסטרה תחברה ציבורית, נתיב אקספרס, מטרופולין ותנופה.