סגור

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלים: מתנגדת לפריקת מטען כללי בנמלים הפרטיים

בהסתדרות טוענים כי הכוונה לאפשר לנמלים החדשים - המפרץ בחיפה והדרום באשדוד - לפרוק מטענים כלליים מאוניות ממתינות היא הפרת הבנות מצד המדינה. אם לא יושגו הבנות עד 1 בפברואר - 2,400 עובדים יפתחו בשביתה

האיום להכריז על סכסוך עבודה בנמלים התממש: ההסתדרות הודיעה היום (ב') למדינה על כוונה לנקוט צעדים ארגוניים בנמלים באשדוד ובחיפה. זאת על רקע הכוונה הנטענת של המדינה לאפשר לנמלים החדשים – נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד – פריקת מטענים כלליים (מוצרי גלם, ברזל וכדומה) מאוניות ממתינות. לטענת ההסתדרות, מדובר בהפרת הבנות בין הצדדים.

ב"כלכליסט" פורסם ביום שישי כי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, שלח מכתב למנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק והתריע על הכוונה להכריז על סכסוך עבודה. לפני חצי שנה פורסם ב"כלכליסט" כי חברת SIPG, המפעילה את נמל המפרץ, מעוניינת להפעיל רציפי מטען כללי כדי לצמצם את הפקק בנמלים, ולאחר מכן פורסם כי בממשלה שוקלים לתמוך בכך.

2 צפייה בגלריה
נמל המפרץ
נמל המפרץ
נמל המפרץ, חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)

כיום נמשך העומס מחוץ לנמלים, ואוניות שמחכות מחוץ לנמל חיפה למשל כבר פנו ובדקו עם נמל המפרץ אפשרות לפרוק אצלו את המטען הכללי. יש הטוענים כי כתב ההסמכה של נמל המפרץ מאפשר לו לפרוק מטען כללי ללא צורך באישורים נוספים.
ההסתדרות טוענת כי בכך יש הפרה יסודית להסכמות בינם לבין המדינה. ההודעה ששוגרה היום כוללת 1,400 עובדים בנמל אשדוד ו-1,000 עובדים בנמל חיפה.

2 צפייה בגלריה
נמל הדרום אשדוד 2
נמל הדרום אשדוד 2
נמל הדרום, אשדוד
(יובל שדה)

לפי הודעת ההסתדרות, הכוונה לעשות שימוש בנמלי הים החדשים לפריקת מטען כללי היא "באופן חד-צדדי, כרעם ביום בהיר, ובניגוד מוחלט להבנות רבות שנים אשר היוו את הנחת העבודה בעת המשא ומתן לחתימת הסכמי הרפורמה בנמלי הים. כל זאת בלי שהנושא יהיה מוסדר מול צד העובדים, וזאת כנובע מחוסר תום לב קיצוני של צד המעסיקים במהלך המשא ומתן". לפי ההסתדרות, מדובר ב"התנהלות בחוסר תום לב קיצוני, בניגוד למתחייב ביחסי עבודה קיבוציים ככלל, ובפרט בסקטור הציבורי". התאריך לפתיחה בשביתה שנקבע הוא 1 בפברואר.
יש לציין כי מאבק הנמלים מתרחש חודשים ספורים לפני הבחירות לראשות ההסתדרות, שיתקיימו בחודש מאי השנה. היו"ר ארנון בן דוד מתכוון להתמודד על כהונה נוספת. עדיין לא ברור אם עופר עיני, שכיהן כיו"ר ההסתדרות מ-2006 ועד 2014, מתכוון לשוב ולהתמודד על התפקיד.
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין: "יש להצטער על כך שהסתדרות העובדים הכללית הכריזה על סכסוך עבודה כללי בנמלי הים של ישראל בתקופה שהיא כה קריטית במשק המדינה. חמישה רציפים עומדים כיום שוממים בנמלי הים של ישראל. הם תשתית הנמלים בבעלות מדינת ישראל. עובדי הנמלים הוותיקים לא ייפגעו במאומה אם בתקופת החירום הנוכחית ייעשה שימוש ברציפים אלה לצורך פריקת מטען כללי וצובר, במיוחד שאין שום התחייבות של המדינה שלא להפעיל את חמשת הרציפים".