סגור

הפקק בנמלים הקפיץ את תוצאות מספנות ישראל

הכנסות החברה ברבעון השני זינקו ב־57%, בהובלת מגזר הנמלים. המנכ"ל: "זה כמו מסעדה שאין בה מצב שהשולחנות ריקים". נועם קצב, בנו של אחד מבעלי השליטה, מונה למנהל שיווק בשליש משרה, ובשכר של 13 אלף שקל בחודש

העומסים בנמלים גוררים אחריהם עלייה בהוצאות עבור חברות רבות שעוסקות בייבוא ושיווק, ואלו מתגלגלות בתורן גם לכיס של הצרכנים. אולם יש מי שנהנה מהפקקים בנמלים, כמו חברת מספנות ישראל. החברה פרסמה אתמול את התוצאות הכספיות שלה לרבעון השני ולמחצית הראשונה של השנה, ומהן עולה כי מרבית הפרמטרים זינקו בשיעורים דו־ספרתיים.
הכנסות החברה ברבעון השני הסתכמו בכמעט 253 מיליון שקל, זינוק של כ־57% בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2020. במחצית הראשונה של השנה ההכנסות הסתכמו ב־440 מיליון שקל, עלייה צנועה יותר של כ־25%.
את הצמיחה הוביל מגזר הנמלים, שבו מרוכזת פעילות הפריקה, השינוע ואחסון הסחורות מאוניות, והוא המגזר שנהנה מהעומס בנמלים. צביקה שכטרמן, מנכ"ל מספנות ישראל, אמר לכלכליסט כי "ברגע שמתפנה רציף נכנסת אוניה. אם נעשה אנלוגיה למסעדה אז אין מצב שהשולחנות עומדים ריקים". נכון לסוף יוני, החברה פרקה 8% מכלל המטענים שהגיעו לישראל, ובכך חרגה מהמגבלה שלה היא מחוייבת — 5%. לטענת מספנות ישראל, המגבלה נבחנת בימים אלה על ידי משרד התחבורה.
1 צפייה בגלריה
מימין שלומי פוגל אסי שמלצר ו סמי קצב בעלי מספנות ישראל
מימין שלומי פוגל אסי שמלצר ו סמי קצב בעלי מספנות ישראל
מימין: שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב. בעלי מספנות ישראל
(צילום: דניאל צ'רסקי)
הדבר בא לידי ביטוי בקפיצה של 84% בהכנסות המגזר ברבעון לרמה של 44 מיליון שקל, ושל 48% במחצית לרמה של 88 מיליון שקל. ה־EBITDA של המגזר עלה בשיעור סולידי יותר של 31% ברבעון לרמה של 13.8 מיליון שקל. במחצית הראשונה נתון זה הסתכם ב־28.8 מיליון שקל, עלייה של 43%.
מגזר הנמלים מוביל את הצמיחה, אבל הוא לא אחראי למרבית ההכנסות. המגזר הדומיננטי הוא המלט, שהכנסותיו ברבעון עמדו על 107 מיליון שקל ועל 211 מיליון שקל במחצית, עלייה של 20% ושל 17.4% בהתאמה.
ה־EBITDA, לעומת זאת, ירד. ברבעון נתון זה הסתכם ב־9.6 מיליון שקל ובמחצית ב־21 מיליון שקל. ירידה של 43% ושל 40% בהתאמה. הירידה נעוצה בעליית מחירי הגלם, שטיפסו בכ־21%, וזאת בעקבות העלייה במחירי התובלה הימית. במילים אחרות, אחד הגורמים לזינוק של מגזר הנמלים הוא אבן נגף למגזר המלט. הדבר בא לידי ביטוי בשיעור הרווחיות שצנח ברבעון ל־9% משיעור של 19% בתקופה המקבילה אשתקד.
שיפור בפעילות המספנה
בנוסף, נמלי ישראל פעילה גם בתחום המספנות. החברה מתכננת, מייצרת, מוכרת ומתחזקת כלי שיט אזרחיים וצבאיים. מדובר בתחום פעילות תנודתי שכן הוא מבוסס על הזמנות בודדות, שכל אחת נעה סביב מיליוני שקלים. הכנסות מגזר זה עלו בחדות, בין היתר בעקבות שיתוף פעולה עם מדינה במזרח אסיה. הכנסות המגזר ברבעון יותר מהוכפלו ועמדו על 68 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה ההכנסות עלו ב־63.5% לרמה של 113.5 מיליון שקל. בהתאם, ה־EBITDA ברבעון הוכפל פי 3.6 ועמד על 18 מיליון שקל, ובמחצית על 21.4 מיליון שקל, ניתור של 68.5%. הרווח הנקי עלה ב־46% ברבעון השני ל־29.2 מיליון שקל, ולעלייה של 10% במחצית הראשונה ל־45.4 מיליון שקל.
במסגרת הדו"ח עידכנה מספנות ישראל כי בפברואר האחרון אישרה האסיפה הכללית של החברה את מינוי נועם קצב, בנו של סמי קצב, אחד מבעלי השליטה בחברה, לתפקיד מנהל שיווק של המספנה. קצב ג'וניור יעבוד בשליש משרה ויקבל שכר חודשי של 13 אלף שקל, וכן אחזקת רכב. קצב הבן עבד בעבר במשך חמש שנים כמנהל שיווק של חברת IWI, שנמצאת גם היא בשליטת אביו.
קצב הבן הוא לא בן המשפחה היחיד שמועסק בחברה. ארז כץ, הנשוי לבתו של שלומי פוגל, יו"ר מספנות ישראל ואחד מבעלי השליטה בחברה, מונה ב־2014 — שנתיים בלבד לאחר שפרש ממשחק פעיל בכדורסל לתפקיד סמנכ"ל בחברה־הבת סימנט שפועלת בתחום המלט. ב־2020 שכרו החודשי עמד על 64 אלף שקל, גבוה ב־42% מהשכר הממוצע של הסמנכ"לים בחברה. במרץ אישר הדירקטוריון להעניק לכץ מענק של 175 אלף שקל על ביצועי סימנט ב־2020, כך שעלות שכרו הכוללת בשנה זו הגיעה ל־950 אלף שקל.
ממספנות ישראל נמסר בתגובה: אנו פועלים לפני הנהלים ככל חברה ציבורית