סגור
מימין  רון חולדאי מרב מיכאלי
מימין: ראש עיריית ת"א רון חולדאי ושרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: קובי קואנקס, יריב כץ)

מיכאלי וחולדאי סיכמו: הפעילות בתחנה המרכזית בתל אביב תצומצם בחצי עד 2024

משרד התחבורה הודיע לפני זמן קצר כי חתם על הסכם עקרונות עם עיריית תל אביב "להעתקת חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית בתל אביב למסופים חלופיים" בעלות של יותר מ-150 מיליון שקל. אתמול הודיעה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג כי תכריז על התחנה המרכזית כאזור מוכה זיהום אוויר

יום לאחר שהשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הודיעה כי תכריז על התחנה המרכזית כאזור מוכה זיהום אוויר, הודיעו במשרד התחבורה כי חתמו היום (ה') על הסכם עקרונות עם עיריית תל אביב-יפו "להעתקת חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית בתל אביב למסופים חלופיים".
לפי ההסכם שפרסם משרד התחבורה, עד שנת 2024 תצומצם הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית ב-50%. ההסכם נחתם בין מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק למנכ"ל עיריית תל אביב-יפו מנחם לייבה. משרד התחבורה תקצב את הקמת המסופים שיחליפו את חלק מפעילות המרכזית ביותר מ-150 מיליון שקל.
פרטיו הראשוניים של ההסכם פורסמו ב"כלכליסט" לפני כחודש. עד 2023 המשרד יפעל להסטת קווים למתקנים קיימים באופן שיוביל לצמצום מאות נסיעות יומיות והפסקת פעילות הנוסעים בקומות 2 ו־4 בתחנה המרכזית.
ברבעון הראשון של 2024 צפויה להסתיים העבודה על השלמת חניון הלוחמים, שלב א' של פנורמה (ללא אתר הטבע במקום) והשלמת מסוף החרש. צעדים אלו יאפשרו העברת כ־50% מפעילות קווי השירות בתחנה, פינוי מרבית הפעילות המנהלתית וחניית הלילה, לרבות תדלוק, שטיפה וכדומה.
הקמת מתקן פנורמה המלא, שדורשת את אישור הוועדה לתשתיות לאומיות, צפויה להתרחש רק ברבעון השלישי של 2026, וזו תאפשר את פינוי מרבית פעילות התחנה המרכזית. בתחילה התנגד חולדאי להעברת התחנה המרכזית למסוף פנורמה בטענה כי מדובר באתר טבע עירוני, אך בהמשך הסיר את התנגדותו והסכים כי הוא ישמש כמתחם זמני.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי מסרה: "חלק ניכר מהפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית בתל אביב יפונה. הבטחתי את זה מיומי הראשון בתפקיד, פעלתי למען זה, הנחיתי את גורמי המקצוע למצוא את הפתרונות הטובים ביותר תוך קיום שיח עם התושבים באזור ותוך קשב לצרכים העולים, ולמרות האתגרים שבדרך - הצלחנו.
"ההסכם שנחתם מבטיח טיפול יסודי בשלל הסוגיות התחבורתיות בתחנה, ויאפשר שדרוג של כלל התחבורה באזור לתחבורה נקייה, יעילה וטובה יותר. אני שמחה להוביל מהלך שאף אחד מקודמיי לא העז לעשות, ובכך לשפר משמעותית את חיי תושבות ותושבי תל אביב וגוש דן כולו".
ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי מסר: "לפני שנה החליטה ממשלת ישראל להעתיק את הפעילות התחבורתית מהתחנה המרכזית בתל-אביב בסוף 2023. הפתרון הנכון היחיד לנטרול המטרד שמהווה התחנה המרכזית הוא פיזור של פעילות האוטובוסים בין שלושה מסופים שונים ופתוחים, שאחד מהם הוא חניון בניין פנורמה, הסמוך לדרך בן צבי ולאיילון, תוך הכוונת פעילות האוטובוסים על צירי תנועה מרכזיים, בלי שיכנסו לתוך השכונות.
"חששם של תושבי קריית שלום ונווה עופר מובן, אבל הדבר החשוב ביותר הוא שזהו מסוף חלופי וזמני, באוויר הפתוח, מרוחק מבנייני מגורים, מואר ונגיש, שדומה מאוד באופיו למסוף סבידור-ארלוזורוב. במקביל אנו מקדמים את מערך הטעינה החשמלית במקום, כך שחלק ניכר מהתחבורה במסוף לא תהיה מזהמת כלל. אני מברך על ההסכם, וסבור שהוא הפתרון הנכון בנסיבות התחבורתיות המורכבות בעת הזאת".