סגור
תמר זנדברג על רקע התחנה המרכזית תל אביב
תמר זנדברג על רקע התחנה המרכזית תל אביב (טל שחר רויטרס)

זנדברג מתכוננת להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר

השרה להגנת הסביבה פרסמה טיוטת צו להערות הציבור בנושא, וציינה כי טרם הועברה למשרדה תוכנית מפורטת לפינוי האזור, כפי שהכריז משרד התחבורה. זנדברג ציינה כי הועברה "ההכרזה להתייחסות ראש עיריית תל אביב בתוך 21 יום"

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום כי השרה תמר זנדברג "מתקדמת עם ההכרזה על אזור נפגע זיהום אוויר בתחנה המרכזית בתל אביב" וכי טיוטת צו בנושא פורסמה להערות הציבור.
ההחלטה על כך התקבלה לאחר שלפני חודשיים פנתה השרה אל ראש עיריית תל-אביב ושרת התחבורה מרב מיכאלי, וציינה כי בכוונתה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כנפגע זיהום אוויר אלא אם תוצג תוכנית מפורטת ובצדה "מחויבות ברורה ליישומה".
באותה פנייה זנדברג כינתה את התחנה המרכזית בתל אביב "פצע אורבני" בין השאר בגלל זיהום האוויר החריג באזור שנובע מתנועת האוטובוסים העוברים בו. זנדברג ציינה אז במכתבה כי באזור התחנה המרכזית ממוקמת תחנת ניטור שנמדדו בה בשנים האחרונות חריגות לעומת הערכים הקבועים בתקנות אוויר נקי במספר מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים, תחמוצות חנקן וחנקן דו-חמצני.
לפי הודעת המשרד, עד היום לא הועברה אל המשרד להגנת הסביבה תוכנית מפורטת ומתוקצבת כנדרש ו"לאור זאת המשרד להגנת הסביבה מפרסם את טיוטת הצו להערות הציבור, והשרה להגנת הסביבה העבירה את טיוטת צו ההכרזה להתייחסות ראש עיריית תל אביב בתוך 21 יום".
במכתב ששלחה זנדברג יחד עם ההודעה לראש עיריית תל אביב רון חולדאי כתבה: "אני שבה ומדגישה שפעולה משותפת ומוסכמת של כלל הגורמים היא המפתח להצלחה. ככל שנקדים לאשר את התוכנית בקרב גורמי המקצוע, ולהביאה לידיעת הציבור, כך ניטיב כולנו עם איכות האוויר, הבריאות והסביבה בסביבת התחנה המרכזית ובעיר תל אביב-יפו".
לפני כחודש וחצי הכריזה השרה מיכאלי בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט": "השבוע אנחנו חותמות על מזכר עם עיריית תל אביב שמוציא את תוכנית הפינוי של התחנה המרכזית בתל אביב לפועל בשתי פעימות, הראשונה בשנת 2024 והשנייה ב-2026". אך למרות הבטחתה מזכר ההבנות לא נחתם.
בחודש שעבר נחשף ב"כלכליסט" לוח הזמנים המסתמן של משרד התחבורה לפינוי התחנה המרכזית: עד 2023 המשרד יפעל להסטת קווים למתקנים קיימים באופן שיוביל לצמצום מאות נסיעות יומיות והפסקת פעילות הנוסעים בקומות 2 ו־4 בתחנה המרכזית.
ברבעון הראשון של 2024 צפויה להסתיים העבודה על השלמת חניון הלוחמים, שלב א' של פנורמה (ללא אתר הטבע במקום) והשלמת מסוף החרש. צעדים אלו יאפשרו העברת כ־50% מפעילות קווי השירות בתחנה, פינוי מרבית הפעילות המנהלתית וחניית הלילה, לרבות תדלוק, שטיפה וכדומה. הקמת מתקן פנורמה המלא, שדורשת את אישור התת"ל, צפויה להתרחש רק ברבעון השלישי של 2026, וזו תאפשר את פינוי מרבית פעילות התחנה המרכזית.
עד 2035 המדינה אמורה לסיים את הקמתה של התחנה החלופית באופן סופי במע"ר (מכרז עסקים ראשי) בן צבי. לאחר הקמת המע"ר צפוי להתקיים פינוי מלא של חניון הלוחמים ופנורמה.