סגור

בלעדי לכלכליסט
שוויץ אישרה: תחשוף מידע על מקלטי המס של עשירי ישראל

רשות המסים השוויצרית הודיעה בסוף השבוע לעשרות אנשי עסקים בולטים בישראל כי החליטה להעתר לבקשת רשות המסים הישראלית להעביר לה מידע פיננסי על נכסים וחשבונות שלהם בשוויץ

רשות המסים השוויצרית (AFC) הודיעה בסוף השבוע לעשרות ישראלים, בהם אנשי עסקים בולטים, כי היא נעתרת לבקשת רשות המסים הישראלית להעביר לה מידע פיננסי על חברות שבשליטתם הרשומות במקלטי מס וחשבונותיהם מתנהלים בבנקים בשוויץ - כך נודע לכלכליסט.
החלטתה הסופית של ה־AFC היא לאחר שבפברואר השנה היא הודיעה לכ־120 ישראלים, ולכ־150 חברות הקשורות אליהם, כי במסגרת אמנת חילופי המידע בין המדינות היא קיבלה פנייה בנושא מישראל לקבלת מידע ממוקד שיסיע לה בהליכי גביית מס. הרשות הודיעה אז כי היא שוקלת ובוחנת את הפניות.
על פי הדין השוויצרי, לכל אדם שה־AFC קיבלה בקשה בעניינו מרשות זרה יש זכות להגיע לשימוע בנושא ולשכנע אותה מדוע לא להעביר את המידע בעניינו. הזמן שהקצתה הרשות השוויצרית לשימועים הסתיים, והיא הודיעה כעת כי מי שעדיין מתנגד רשאי לערער על החלטתה הסופית על העברת המידע לבית המשפט הפדרלי בעיר ברן בתוך 30 יום.
2 צפייה בגלריה
מימין מיכאל שטראוס רעיה שטראוס שי לבנת דורון עופר בני שטיינמץ ו שלמה נחמה
מימין מיכאל שטראוס רעיה שטראוס שי לבנת דורון עופר בני שטיינמץ ו שלמה נחמה
מימין מיכאל שטראוס, רעיה שטראוס, שי לבנת דורון, עופר בני שטיינמץ ושלמה נחמה
(צילום: אוראל כהן, עמית שעל, משה שי, בלומברג)

כפי שנחשף בכלכליסט, רשות המסים הישראלית ביקשה מהשוויצרים מידע על חשבונות, נכסים וחברות במקלטי מס (בהם איי הבתולה, מאוריציוס, פנמה, ליכטנשטיין) של התעשיין המנוח מיכאל שטראוס ואחותו רעיה שטראוס בן־דרור; התעשיין המנוח אברהם לבנת ובנו שי לבנת; שלושת ילדיו של איש העסקים דורון עופר, בנו של המיליארדר המנוח יולי עופר; נאמנויות וחברות הקשורות לאיש העסקים בני שטיינמץ, הפועל בתחום הכרייה והיהלומים; וכן על אולגה לבייב, אשתו של איש העסקים לב לבייב, וחברה הקשורה אליה.
בנוסף הרשות ביקשה מידע מה־AFC גם על איש העסקים ויו"ר בנק הפועלים לשעבר שלמה נחמה; מייסד בית ההשקעות IBI עמנואל קוק ואשתו שרה; וצביקה פולק, מנכ"ל ונשיא, עד לאחרונה, של יבואנית הרכב כלמוביל. הרשימות כוללות בנוסף גם בקשה לקבלת מידע על עשרות אזרחים ישראלים פחות מוכרים, למשל סוחר קרקעות מהשרון, מרצה בטכניון, רואה חשבון, עורך דין, סופר ומוזיקאי.
רשימת השמות הוצלבה ונבדקה בעבר במסגרת שיתוף פעולה בין כלכליסט לאתר "גוטהם סיטי" (GothamCity), מגזין אינטרנטי שבועי המתפרסם בשוויץ ובצרפת בנושאי פשיעה כלכלית.
המידע שביקשה רשות המסים הישראלית הוא על בסיס אמנת חילופי מידע שעליה חתמו בעבר שתי המדינות. בידי רשות המסים השוויצרית אגור מידע רב - דיווחים מבנקים במדינה, רישומי נכסים, הצהרות הון ועוד - שלהערכת רשות המסים הישראלית יכול לסייע לה לגבות מס אמת מאדם או מחברה שהשליטה והניהול של נכסיהם נעשים מישראל.
חלק מהשמות והחשבונות שלגביהם ביקשה הרשות מידע הופיעו בעבר גם ברשימת החשבונות שהתנהלו בבנק HSBC השוויצרי אשר הודלפה לארגון העיתונאים החוקרים ICIJ, וחלקים ממנה פורסמו בעיתון "הארץ".
השוואה בין הרשימה מפברואר לזאת שפרסמה כעת ה־AFC מגלה שחלק מהחברות של אנשי העסקים הישראלים אינן מופיעות בהודעות המעודכנות. בין השמות שאינם מופיעים ברשימה החדשה: האחים רעיה ומיכאל שטראוס, אולגה לבייב ושטיינמץ.
על פי גורמים שוויצריים, המשמעות היא שלפחות חלק מהישראלים והחברות ניצלו את זכותם ופנו בחודשים האחרונים לרשות בשוויץ בבקשה שלא להעביר את המידע לגביהם לישראל. לא ידוע האם ה־AFC החליטה בכל מקרה להעביר את המידע לגבי הפונים או לא.
על פי עיתונאים בשוויץ, בדרך כלל פרסום הרשימה השנייה הוא "קריאה אחרונה" כדי ליידע את כל מי שעדיין לא ניצל את זכותו למנוע את העברת המידע, שיש לו אפשרות נוספת.