מבחן רכב
BYD SEALION 7: כביש־שטח חשמלי נהדר - במחיר פרימיום שייקשה עליו להתבלט
SEALION 7 הוא מרכבי הכביש־שטח הטובים ביותר שיש היום, ומוכיח עד כמה BYD התקדמה בקטגוריית הפרימיום־טק. עיצוב הפנים איכותי ומרשים, ומחוץ לעיר “אריה ים” הוא מכונת שיוט חשמלית יעילה. אלא שכל הטוב הזה בא במחיר של 236 אלף שקל, ממצב אותו בקטגוריית יוקרה, והוא יתקשה להסיט אליו לקוחות מטסלה Y
בעולם המערבי קשה למצוא פארק מים ראוי ש"מעסיק" בעלי חיים ימיים, כלומר דולפינים, כלבי ים וכרישים. אפשר להבין מדוע: פארקי מים נחשבים כיום לסוג של טאבו: בעלי החיים שמוחזקים בהם סובלים בשבי. בסין לעומת זאת ניתן למצוא שפע של פארקי מים עם מופעי דולפינים, כרישים, כלבי ים וכיוצא בזאת. אולי זו הסיבה ש־BYD בוחרת לקרוא להיצע הדגמים שלה על שם בעלי חיים ימיים, ואגב לא תמיד מדובר בבעלי החיים האטרקטיביים ביותר שיש, ראו ערך 7 SEALION של BYD. כן, הם נתנו לרכב כביש־שטח חשמלי שם של אריה ים — מספר שבע.
כאן בערך מסתיים החלק של הזלזול, כי 7 SEALION, או בקצרה אריה ים, הוא אחד מרכבי הכביש־שטח הטובים ביותר שניתן לרכוש. אם היינו טסלה, אקספנג, זיקר וכל יצירות ה"פרימיום־טק" בהחלט הינו מודאגים כי אריה הים הוא דגם שמוכיח עד כמה BYD התקדמה בשנים האחרונות, ועד כמה יצרני רכב אחרים צריכים להפנים מה היצרנית עושה. לייצר מכונית חשמלית "יוקרתית" כיום לא קשה, לוקחים שלדה, מוסיפים מסכים למכביר, עור "טבעוני" ושאר קשקושים ואורות שמיועדים להסיח את הדעת, והנה "מכונית יוקרה". אבל במקרה של BYD מדובר במכונית שמתוכננת פשוט היטב.
ראשית, הפלטפורמה: מדובר בשלדה של BYD שהסוללה תוכננה כחלק אינטגרלי ממנה. זה נשמע מטופש, אי אפשר לתכנן שלדה של רכב חשמלי בלי שהסוללה תהיה חלק ממנה, אחרת הרכב לא ייסע, אבל התכנון של BYD באמת עובד, כלומר מדובר במכונית שבורכה בהתנהגות כביש טובה. חלק גדול מיצרני הרכב הסינים עדיין לא הצליחו לפענח את הסוד הזה, של איך לגרום למכונית חשמלית לנסוע היטב בלי שהישבן שלה יקפץ, אריה הים כן.
צג גדול, כיתוב קטן
קשה לומר שמדובר במכונית נאה. סליחה, אבל העיצוב של BYD הוא עיצוב גנרי: מדובר ברכב כביש־שטח שעושה כמיטב יכולתו להיראות כמו גרסה מעט יותר גדולה של טסלה Y או של זיקר 7 X או של אווטאר, למעשה כמעט כמו כל רכב כביש־שטח סיני אחר. בפנים מדובר בחוויה שונה לחלוטין. קשה שלא לשים לב שמדובר ביצרנית שהולכת ומתמצבת במקום בו היתה בעבר מאזדה או ניסאן.
הדלתות נטרקות חזק, היטב, כבד, ומונעות חדירה של רעשים. איכות ההרכבה מרשימה, וניכר שהושקעה ברכב מחשבה. בדלת יש שליטה פיזית באמצעות כפתורים בחלונות החשמליים, בנעילה, במראות, ברמקולים של מערכת השמע המעולה. BYD מבינה שלא כולם רוצים להימצא בתהליך המטומטם הזה של לנסות לכוון מראה באמצעות המסך (המסך אגב גם שולט בפונקציות האלה, זה סתם מבלבל). המושבים מגומרים ב"עור טבעוני", והמושב עצמו מצוין. כיוון ההגה טוב מאוד. לשם שינוי, על ההגה אין סימנים מטופשים ולא ברורים: המתגים ברורים מאוד. מול הנהג יש צג מידע לא ענק, גם לא קטן. למרבה הצער, אין במכונית המבחן תצוגת מידע עליונה וזה חבל, כי הצג שלפני הנהג גדול, אבל הכיתוב בו קטן.
לאריה הים יש שליטה קולית והקראת פקודות בעברית -גם אם עילגת ומעליבה. במרכז לוח המחוונים ממתין המסך הענק של BYD, זה שלפני כמה שנים גרם ללקוחות להתלהב. היום פחות, הטכנולוגיה נעה מהר. יש כמובן את היכולת לגרום לו להסתובב בלחיצת כפתור ואז לחסום את פתחי המזגן (ממוקמים מעט נמוך), יש שליטה בכל מאפיין אפשרי. למרבה הצער, חלק מהמאפיינים האלה דורשים הסטת המבט בנהיגה, זה לא חכם ולא נכון. גם תפעול המזגן דורש כניסה למסך ולקיחת סיכון בנהיגה. ב־BYD הורידו חלק מהפונקציות לקונסולה המרכזית, שזה טוב, אבל אז בשביל מה צריך כל כך הרבה כפילויות בהפעלה. לאריה הים יש שני מצבי בלימה רגנטיבית, כלומר יכולת להוריד את הרגל מהגז בירידות ולאגור חשמל. שניהם לא ממש אפקטיביים, אבל לפחות השליטה נעשית בכפתור מהקונסולה. הספסל האחורי מעולה, לא פחות. תא המטען יחסית קטן, גלגל חלופי אין.
טעינה בצומת מחניים, זו גרסה שיש לה סוללה בקיבולת 88 קילו־ואט שעה. הטעינה לא מצליחה לעבור 100 קילו־ואט, זה סביר, אבל זה לא ממש מהיר. כדי לעלות ליכולת סבירה של מאות קילומטרים צריך לחכות עשרים דקות או אפילו יותר בחום המהביל של רמת הגולן. נעים זה לא.
אריה ים עולה לעין זיוון, משם אל השבשבות. מישהו החליט שהכבישים הצנועים של עין זיוון צריכים לעשות חיקוי של גוש דן, כלומר הרבה מהמורות, הרבה קפיצות. כאן הצמיגים הגדולים והרחבים עושים את שלהם, איכות הנסיעה בעיר ובכפר ככה־ככה. מחוץ לעיר בכביש מהיר, עולם אחר: אריה הים הוא מכונת שיוט חשמלי יעילה. מערכות הבקרה האלקטרוניות, כלומר כל שמרטפי הבטיחות, עובדים היטב, אף שפה ושם הם מנסים יותר מדי להגן על הנהג. עוד משהו שמעצבן: הקישוריות עצלנית ואיטית. בעידן בו אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי הם החיבור של בעל הרכב לעולם שסביבו, חיבור איטי ומגמגם הוא מקומם.
טעינה איטית
טווח הנסיעה הרשמי לפי היצרנית הוא 482 ק”מ. במציאות 400 ק”מ הם טווח יותר ריאלי, וזה לחלוטין בסדר. מה שלא בסדר הוא הטעינה הביתית: עד 11 קילו־ואט זה לא הרבה בכלל. מכונית כה מתקדמת צריכה להיטען יותר מהר. החיסרון העיקרי של BYD הוא שהמוצרים שלה מ־2025 גורמים למה שתוכנן לפני 2024 להרגיש מיושן. זו המחמאה הכי גדולה שניתן לתת לרכב חשמלי או לרכב באופן כללי.
1 צפייה בגלריה


תא הנוסעים. חלק מהפונקציות הורידו לקונסולה המרכזית, שזה טוב, אבל יש הרבה כפילויות בהפעלה
(צילום: אריק מרמור)
האם אריה הים יהפוך ללהיט מכירות? סליחה, אבל לא. הסיבה היא המחיר והמיצוב. הגרסה של אריה הים שנבחנה עולה 236 אלף שקל. זה מחיר של טסלה Y. סביר להניח שיבואני הרכב לא מרוויחים פרוטות, והשאלה כמה יישאר בכיסו של היבואן מוכתבת על ידי שני גורמים: או שהיבואן ישכנע את הלקוחות שמדובר במוצר יוקרתי באמצעות מסרים על "יוקרה" או שהוא יעניק ללקוחותיו הנחות, במיוחד בשוק ציי הרכב. הלקוח הפרטי מוזמן לשלם מחיר מלא, ואולי להתחנן להנחה מזערית. במקרה של BYD, מדובר במותג שדווקא המוצר הטוב ביותר שלו עלול ליפול בין הכיסאות. אין לו תדמית "פרימיום־טק", שמשכנעת את כל מי שמפנטז בסתר על טסלה לפתוח את הארנק, וגם סביר להניח שהמחיר הרשמי לא יוזל, מה שיקשה עליו במה שהולך ומסתמן כפלח שוק שהתחרות בו תהיה עזה במיוחד, בין היתר מכיוון שהוא מיועד ללקוחות שאינם סובלים מחיסרון כיס. מכיוון שכך, אפשר לומר שאריה הים הוא אחד המוצרים הטובים ביותר של BYD, רק שלמרבה הפרדוקס, דווקא זה מה שיקשה עליו למצוא לקוחות בישראל.
מפרט 7 BYD SEALION קומפורט
מנוע: חשמלי, הספק מרבי 313 כ”ס, מומנט מרבי 38.7 קג”מ
ביצועים: מהירות מרבית 215 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־6.7 שניות
קיבולת סוללה: 82.5 קוט"ש. טווח נסיעה רשמי 482 ק"מ
צריכת אנרגיה: נתוני יצרן 19.9 קילוואט/שעה ל־100 קילומטר. נתוני מבחן: 25 קילו־ואט/שעה ל־100 ק”מ
בטיחות: 9 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום: 1
מחיר: 236 אלף שקל
אהבנו
איכות נסיעה, תא נוסעים
אהבנו פחות
ממשק משתמש, מחיר
מתחרות
זיקר 7 X, אקספנג 6 G
לסיכום
חשמלית מרשימה. המיצוב עלול להיות בעוכריה





























