סגור

למרות שהרציף מוכן, התבואה עדיין לא חוזרת לאשדוד

הנהלת הנמל הודיעה שרציף 21 יחזור לפעילות חלקית, וכי בנמל פועלים לאפשר לאוניות תבואה לעגון בו כבר עכשיו ולעקוף את הפקקים; אף על פי כן, בממגורת אשדוד טוענים כי הנמל לא מקדם ברצינות את פריקת התבואות בשטחו מפני שזה לא משתלם לו. בנמל מוקם מסוע גרעינים שאמור להסיע תבואה מרציף 21 לממגורת התבואה של אשדוד - אך זה צפוי להיות מוכן לפעילות מלאה רק בעוד כשנה

הנהלת נמל אשדוד הודיעה שרציף 21, שהושבת במאי 2020, יחזור לפעילות חלקית וכי בנמל פועלים לאפשר לאוניות תבואה לעגון בו כבר עכשיו ולעקוף את הפקקים הקיימים בנמל. על פניו, הודעה זו הייתה אמורה לשמח את יבואני התבואה, שבשנה האחרונה מתלוננים על איכות השירות בנמל; אך בינתיים נראה כי למרות התנאים שכביכול השתנו – בטווח הקרוב המצב צפוי להישאר כפי שהיה.
בשנת 2021, כ-90% מייבוא התבואה בישראל נפרק בחיפה, ורק כ-10% נפרק באשדוד. הסיבה המרכזית היא שיבואני תבואה משלמים 23.5 שקל לפריקת טון תבואה בחיפה, לעומת 34.5 שקל באשדוד - 46% יותר. הפער נובע מכך שבאשדוד ממגורת התבואה מרוחקת כשני קילומטר מהרציף ויש להוביל את המטען שנפרק במשאיות לממגורה. בנמל אשדוד מודעים לבעיה, ולכן בימים אלו הם מקימים, יחד עם חברת נמלי ישראל (חנ"י), מסוע גרעינים שאמור להסיע תבואה מרציף 21 לממגורת התבואה של אשדוד, שצפוי להיות מוכן לפעילות מלאה בעוד כשנה.
בנמל מעוניינים שאוניות התבואה יגיעו אליהם כבר עכשיו לרציף 21 מערב המחודש. לפני מספר שבועות הגיש הנמל בקשה רשמית לרגולטור מטעם משרד התחבורה, רשות הספנות והנמלים (רספ"ן), כדי להפוך את רציף 21 מערב לרציף ייעודי לתבואות "באופן מיידי". למרות הבקשה, גורמים ברספ"ן מסרו לכלכליסט כי הפיכת הרציף לייעודי צפויה להתרחש בסמוך לפעילות המסוע החדש, וזאת מפני שמדובר בהליך בירוקרטי ארוך שכולל שיתוף ציבור והיבטים נוספים.
בנוסף, בממגורת אשדוד טוענים כי הנמל לא מקדם ברצינות את פריקת התבואות בשטחו מפני שזה לא משתלם לו. המכשירים שפורקים את התבואה באשדוד איטיים ומיושנים, ולכן הרווח השולי לטון באשדוד נמוך ולנמל עדיף להשקיע בפריקת סחורות אחרות. זאב מנצור, מנכ"ל לוגיסטיקר, המפעילה את ממגורת אשדוד, אמר לכלכליסט כי "ההתנהלות של נמל אשדוד ממחישה הלכה למעשה כי קיים אינטרס מובהק לדחות את הקץ, והם באמת לא באמת מעוניינים לפתור את בעיית הגרעינים בעת הנוכחית אלא מעדיפים להמשיך ולפרוק מכולות עליהן הם מרוויחים הרבה יותר מפריקת אוניות תבואה".
1 צפייה בגלריה
ממגורת אשדוד ממגורה
ממגורת אשדוד ממגורה
ממגורת אשדוד
(סיון פרג')
בממגורה טוענים כי העובדה ש-90% מהתבואה מגיעה לחיפה גורמת נזק כספי למשק, שמתבטא במשאיות ורכבות משא שמסיעות את הסחורה מחיפה לדרום ובכך יוצרות זיהום אוויר, פקקי תנועה ותאונות דרכים. לדבריהם, המדינה תחסוך עלויות אם תסבסד את פער המחיר בין אשדוד לחיפה, או לחילופין תכריז מיידית על רציף 21 מערב כרציף ייעודי לתבואות.
מנמל אשדוד נמסר: "חברת נמל אשדוד פנתה לרספ"ן לשינוי ייעוד רציף 21 מערב, לטובת אוניות תבואה. שינוי הייעוד יאפשר לאוניות התבואה לדלג על התור התפעולי ולהיכנס לעבודת הפריקה מהר יותר".