סגור
ילדות גן ילדים בצל הקורונה
גן ילדים (צילום: יריב כץ)

ועדת הכספים אישרה את תוספת הסיוע להורים לגיל הרך

בעלי הכנסה נמוכה יקבלו תוספת של עד 470 שקל לחודש למס הכנסה שלילי עבור כל ילד. בעלי הכנסה גבוהה יותר יקבלו עד 4 נקודות זיכוי לחודש לילד ששוות 968 שקל. ההטבות יחולו מתחילת 2024 אבל עוד טעונות אישור במליאה. העלות למדינה - 2.2 מיליארד שקל בשנה

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לסיוע להורים לילדים עד גיל שלוש. ההצעה קובעת את הגדלת ההכנסה של הורים עובדים לפעוטות דרך מתן נקודות מס, ומתן סיוע לאוכלוסיות עובדות בעלות הכנסה נמוכה באמצעות מענק עבודה מיוחד. בסך הכל מוערכת עלות ההטבה ב-2.2 מיליארד שקל לשנה, והיא צפויה להיטיב עם כ־82% ממשקי הבית העובדים שבהם פעוטות בגילאים הרלבנטיים.
כזכור התחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו במערכת הבחירות התחייבות שלא ניתנת למימוש למעונות יום חינם. הצעת החוק הזו היא חלק מהתוכנית החלופית שהציג, שמקלה באופן חלקי את עלות החינוך לגיל הרך והיא נדונה במסגרת התוכנית הכלכלית של התקציב המעודכן של 2024.
במסגרת חוק מענק עבודה ("מס הכנסה שלילי") מוצע לתת מענק מיוחד, להורים עובדים שהכנסתם נמוכה, שיש להם ילדים שטרם מלאו להם שלוש שנים. המענק המרבי שיינתן מכוח ההסדר יהיה בגובה של 470 שקל לחודש לכל ילד עד גיל 3. מאחר שמענק העבודה משולם להורה בשנת המס שלאחר השנה שבה הוא עובד, המענק ישולם להורה בשנות המס שבהן מלאו לילד שנה, שנתיים, ושלוש. בממשלה מקווים כי המענק הנוסף יביא לעידוד השתלבות הורים בשוק העבודה.
כן מוצע לתקן את פקודת מס הכנסה, כך שבחישוב המס של יחיד שהוא הורה לילד עד גיל שלוש, יובאו בחשבון שש נקודות זיכוי נוספות בסך הכול בשל כל ילד: חלוקת נקודות הזיכוי תיעשה כך שבשנת הלידה ובשנה שבה מלאו לילד שלוש שנים תינתן נקודת זיכוי נוספת אחת בכל שנה, ובשנים שבהן מלאו לילד שנה ושנתיים, יינתנו 2 נקודות זיכוי נוספות. נקודות הזיכוי האמורות יינתנו נוסף על נקודות הזיכוי הניתנות כבר כיום להורים.
שווי נקודת זיכוי הוא 2,904 שקל לשנה, שהם כ־242 שקל מדי חודש. כך שווי הטבת המס המוצעת בהצעת החוק להורה שזכאי לשתי נקודות זיכוי עומד על עד 484 שקל לחודש וכ־968 שקל לחודש למשק בית, שבו שני הורים עובדים, בשל כל ילד בטווח הגילים האמור. הצעת החוק תחול על הכנסות החל משנת 2024.
יצוין שבמקביל מקצצת הממשלה 200 מיליון שקל מתוכנית הרפורמה בגיל הרך - מה שצפוי לפגוע מאוד בפיקוח על המעונות ובהכשרת הצוותים בתקופה שבה הם מתמודדים עם האתגרים הקשים של השפעות המלחמה.