סגור

בעקבות האיומים: הוצמדה אבטחה גם לחברי הכנסת אורבך וסילמן מימינה

לקראת ההשבעה הצפויה של ממשלת לפיד-בנט, נמשך הלחץ הכבד על חברי הכנסת של ימינה לסכל את המהלך. בנט, אורבך וסילמן לא שהו בבתיהם בשבת. סילמן שלחה הודעה קולית בקבוצת וואטסאפ: "יש מכונית שרודפת אחריי פה בכביש, הם ממש עוקבים אחריי". ימינה התכנסה שוב כדי להבין לאן מועדות פניו של אורבך, לוין שוקל להקדים את השבעת הממשלה החדשה ליום רביעי


יום לפני שיו"ר הכנסת יריב לוין יכנס את המליאה כדי למסור לחברי הכנסת את הודעתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד על כך שהצליח להרכיב ממשלה, התכנסה הבוקר (יום א') סיעת ימינה שוב בסניף המפלגה ברעננה כדי לקבל עדכונים נוספים לקראת ההשבעה המתוכננת של הממשלה החדשה. חברי הסיעה ימתינו בעיקר למוצא פיו של ח"כ ניר אורבך שעדיין לא הודיע האם יתמוך בהקמת הממשלה שבראשה יעמוד בשנתיים הראשונות נפתלי בנט, או שלחלופין יבחר לסכל את המהלך או להתפטר מהכנסת ולאפשר את הקמתה. קצין הכנסת הורה להצמיד מאבטח לאורבך ולעידית סילמן. הבוקר נודע כי יו"ר הכנסת שוקל להקדים את השבעת הממשלה החדשה ליום רביעי הקרוב.
2 צפייה בגלריה
ח"כ עידית סילמן ימינה
ח"כ עידית סילמן ימינה
ח"כ עידית סילמן, ימינה
(שאול גולן)
בינתיים נמשכים הלחצים על חברי הכנסת של ימינה להתנגד להקמת "ממשלת השינוי". ברקע הדברים בחרו בנט, אורבך וח"כ סילמן לא לעשות את השבת החולפת בבתיהם. סילמן, שהצהירה ביום שישי בשיחה עם ynet "אצביע בעד ממשלת אחדות וזה סופי", סיפרה כי לתחושתה גורמים שאינה מכירה "מתצפתים על הבית שלי".לפני השבת שלחה סילמן הודעה קולית בקבוצת הוואטסאפ של מפלגת ימינה, שבה אמרה: "אהלן, אני מרגישה לא כל כך טוב. יש לי מכונית שרודפת אחריי פה בכביש, אני ממש לא מרגישה בנוח עם זה, והייתי רוצה לדעת מה נראה לכם לדעתכם אני יכולה לעשות עם האירוע הזה. ממש ככה יצאו מאחורי הבית שלי, לא יודעת, הם ממש עוקבים אחריי לכל מקום ומקום שאני אלך מעכשיו".ח"כ אבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה צייצה בתגובה: "שולחת חיבוק גדול לחברתי עידית סילמן. אמרתי לה שהבית שלנטו ביפו פתוח בפניה ובפני משפחתה. ביחד ניצור עולם מקביל של שפיות ואנושיות".
מבלי להתייחס לדברים ספציפיים, פרסם אתמול ראש שב"כ נדב ארגמן הודעת אזהרה חריגה שבה הביע חשש מההקצנה בשיח הציבורי בתקופה האחרונה. ארגמן ציין כי ייתכן שיהיו אנשים שיפרשו אמירות מסוימות כקריאה לפגיעה פיזית. "מדינת ישראל חרטה על דגלה את עקרון חופש הביטוי, זהו עקרון חשוב והכרחי במדינה דמוקרטית", כתב ארגמן, שלא תיאם את ההודעה עם ראש הממשלה נתניהו. "יחד עם זאת, בתקופה האחרונה אנו מזהים התגברות והקצנה חמורה בשיח האלים והמסית, בדגש על זה המתקיים ברשתות החברתיות. זהו שיח הכולל התבטאויות חמורות, תוך שימוש בשפה ובמונחים של שיסוי, הסתה ואף קריאות לאלימות ופגיעה פיזית". הוא הוסיף: "כמי שעומד בראש ארגון שייעודו שמירה על ביטחון המדינה וסדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו, אני קורא ומזהיר כי שיח זה עלול להתפרש בקרב קבוצות מסוימות או בקרב בודדים, ככזה המתיר פעילות אלימה.
2 צפייה בגלריה
ח"כ ניר אורבך ימינה
ח"כ ניר אורבך ימינה
ח"כ ניר אורבך, ימינה
(שאול גולן)
דבריה הנחרצים של סילמן ביום שישי, בעד הקמת ממשלה חדשה, התפרסמו כמה שעות אחרי שבנט כינס את חברי סיעתו בביתו ברעננה, כחלק מניסיונו לצופף את השורות בסיעתו. לבית משפחת בנט הגיעה ביום שישי גם מספר 8 ברשימת המפלגה לכנסת, שירלי פינטו, שאמורה להחליף את אורבך במקרה שהח"כ המתנדנד יחליט להתפטר. התנגדות אקטיבית של אורבך לממשלה חדשה תקטין באופן משמעותי את סיכויי הקמתה. במצב כזה יידרש גוש השינוי להסתמך על הימנעות של חברי כנסת מהרשימה המשותפת - מהלך שאנשי ימינה ותקווה חדשה של גדעון סער יתקשו מאוד לעכל. ח"כ אביר קארה נשאל בכניסה לבית בנט ביום שישי האם בנימין נתניהו יצליח לפרק את המפלגה ולמנוע את הקמת הממשלה. הוא השיב: "מה פתאום, עם ישראל מאוחד וחזק. בשני הצדדים יש אנשים שאוהבים את עם ישראל, זה מה שקורה פה. כולם צריכים להתחבק. אף אחד לא יצליח לשבור אותנו, להיפך - אולי אנחנו נצליח לצרף כמה שיותר אנשים, כל עם ישראל צריך להצטרף לממשלה הזו".
בימינה העריכו בסוף השבוע כי ח"כ אורבך לא ימנע את הקמתה של ממשלת הרוטציה בין ראש מפלגתו בנט ללפיד. למקורביו אמר אורבך כי יחסיו הקרובים עם בנט והשותפות ביניהם לאורך השנים יהוו שיקול מרכזי עבורו, אם כי הוא טרם הודיע כיצד יפעל. לפי החוק, מרגע שהודיע מקבל המנדט ליו"ר הכנסת כי עלה בידו להרכיב ממשלה, נדרש היו"ר להעביר את ההודעה למליאת הכנסת ולכנס אותה לכל היותר בתוך שבוע כדי לאפשר השבעתה. בשל כך חששו בגוש השינוי שלוין ינצל את מקסימום הימים הקבועים בחוק כדי לספק חלון הזדמנויות רחב יותר לניסיונותיו של ראש הממשלה נתניהו "לפורר" את סיעות ימינה של בנט או תקווה חדשה של סער, ובאמצעות מסע לחצים כבד לשכנע בהן אנשי ימין שלא לתמוך בממשלה עם מפלגות שמאל או מפלגת רע"מ הערבית.