סגור
הפגנה מחאה ירושלים 2
המנהלים חתמו בשמם על המכתב וללא שמות בתי ספר. בתמונה: ההפגנה אתמול בירושלים (צילום: עופר צור)

מאות מנהלי בתי ספר: תוכנית לוין-רוטמן "מעמידה את מערכת החינוך במצב חמור וקיצוני"

יותר מ-250 מנהלי בתי ספר שלחו מכתב לשר החינוך יואב קיש, לפיו המהפכה המשפטית "סותרת ערכי החינוך ותוכניות הלימודים". טוענים: המהפכה עומדת בסתירה למגילת העצמאות, לחוק חינוך ממלכתי ולתכני הלימודים באזרחות

יותר מ-250 מנהלי בתי ספר שלחו מכתב לשר החינוך יואב קיש מהליכוד שבו הם קובעים שהמהפכה המשפטית סותרת את תוכניות החינוך, מטרות החינוך ותכני החינוך ולכן "מעמידה את מערכת החינוך במצב חמור וקיצוני". זה המכתב הראשון של מנהלי בתי ספר, שבחלקם הגדול מועסקים על ידי המדינה, נגד המהפכה. היוזמים אומרים שאיסוף השמות החל בסוף השבוע ולכן המכתב מתפרסם רק אחרי ההפגנה הגדולה בירושלים. הם מדגישים שזה מכתב מגוון של מנהלים מכל הארץ ו"לא של מדינת תל אביב".
המנהלים "מביעים דאגה עמוקה מהשסע העמוק אשר הולך ונפער בתוכנו ומהקושי של מערכת החינוך לבצע וליישם את מטרות החינוך הקבועות בחוק החינוך הממלכתי". הם מפרטים ארבעה מקורות שהם נדרשים ללמד הסותרים את הרפורמה המשפטית. במגילת העצמאות נכתב ש"מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור ... בלי הבדל דת, גזע ומין ... תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות לכל אזרחיה". לדבריהם, "עולה חשש, כי השינויים המשפטיים המוצעים יעניקו לרשות המבצעת את הכוח לחרוג מהעקרונות והערכים הללו".

1 צפייה בגלריה
סגן שר הבריאות יואב קיש ועידת קנאביס ספטמבר 2020
סגן שר הבריאות יואב קיש ועידת קנאביס ספטמבר 2020
שר החינוך יואב קיש. המנהלים כותבים: "הרפורמה להחלשת כוחה של מערכת המשפט והעימות חסר התקדים בין הרשות המבצעת לשופטת מעמידים את מערכת החינוך במצב חמור וקיצוני"
חוק חינוך ממלכתי קובע שאחת ממטרת החינוך היא "לפתח יחס של כבוד לזכויות אדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק ולהשקפותיו של הזולת". המנהלים קובעים ש"המהלכים המשפטיים המתרחשים היום, שנועדו לשנות את מידת העצמאות של מערכת המשפט, ולהרחיב את תלותה בגורמים פוליטיים, וכן להגביל את הרשות השופטת מלהתערב בדרך של ביקורת שיפוטית, במעשים של הרשויות המחוקקת והמבצעת, פוגעים במשולש הדמוקרטי אותו מלמדת מערכת החינוך כחלק בלתי נפרד מעקרונות הדמוקרטיה". לדבריהם השינויים המוצעים סותרים מטרה נוספת של החוק - "להעניק שוויון הזדמנויות לעל ילד וילדה".
חוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת 2014 קובע ש"מדינה דמוקרטית שואפת להסכמיות בין אזרחיה אודות ערכי היסוד שלה ומאפייניהם, הסכמיות שבלעדיה עצם קיומה נתון לעתים בסכנה". המנהלים קובעים ש"המציאות הנוכחית מקשה על מלאכת התווך החינוכי שמערכת החינוך נדרשת לעשות".
תוכנית הלימודים באזרחות לתלמידי ישראל "מגדירה את עקרונות הדמוקרטיה, ביניהם, הגבלת השלטון ובתוכה רעיון הפרדת הרשויות, זכויות האדם והמיעוטים ואי תלותה ועצמאותה של הרשות השופטת. עוד מתייחסת התוכנית להרכב הוועדה לבחירת שופטים בישראל כמבטא באופן מיטבי אי-תלות זו". לדבריהם, "הרפורמה להחלשת כוחה של מערכת המשפט והעימות חסר התקדים בין הרשות המבצעת לשופטת מעמידים את מערכת החינוך במצב חמור וקיצוני, בו המציאות שנוצרה סותרת במובנים רבים את תוכניות החינוך, מטרות החינוך ותכני החינוך".
המנהלים מבקשים מקיש "לסייע לנו לפעול על מנת לשמור, במציאות הנוכחית, על ערכיה של מערכת החינוך כפי שמוגדרים בחוק החינוך הממלכתי, בחוזרי המנכ"ל ואף במגילת העצמאות ועל מטרות החינוך המוגדרות בחוק ומוטמעות בספרי הלימוד. ערכים אלה הנם, בין היתר, שמירה על עקרון הפרדת הרשויות, ועצמאות כל אחת מהרשויות וכן הגנה חסרת פשרות על זכויות האדם".
אחד המנהלים, מתן ראב"ד, מנהל בית ספר בירושלים אמר ל"כלכליסט" ש"הדגש במכתב הוא על איך לא הולכים למלחמת אחים. אנחנו לא יכולים לעמוד בצד. אנחנו בצד של ההסכמה הרחבה". ראב"ד הדגיש ש"אנחנו מדברים בשמנו כמנהיגים בחינוך ולא בשם בתי הספר ולכן לא כתבנו את שמות בתי הספר וחשוב לנו לא לדבר בשמם". לדבריו, "המכתב מנוסח בצורה מאוד מעודנת. אנחנו עובדים עם חדרי מורים שיש בהם תומכים ומתנגדים וצריכים להיות מאוד רגישים".