סגור

בלעדי
לאחר הסכם פשרה ודו"ח מבקר המדינה: הטיבריום יחזור לפעול בטבריה

במסגרת הסכם הפשרה, מופע המזרקות יוקם מחדש תוך כשבעה חודשים בעלות של כ-4.8 מיליון שקל, ובעלות תחזוקה ותפעול נוספות לחמש שנים בגובה 4.4 מיליון שקל. הפרויקט צפוי לעבור "התאמות טכנולוגיות נדרשות וחידוש הפרויקט לימינו אנו"

בית המשפט המחוזי בירושלים בראשות השופטת שושנה ליבוביץ אישר ותיקף ביום חמישי הסכם פשרה על מיזם הטיבריום שטבע למול חופי טבריה בשנת 2013. במסגרת הסכם הפשרה, הפרויקט יוקם מחדש תוך כשבעה חודשים בעלות של כ-4.8 מיליון שקל, ובעלות תחזוקה ותפעול נוספות לחמש שנים בגובה 4.4 מיליון שקל.
הטיבריום הוא מופע מזרקות שהוקם בשנת 2010 בטבריה על חוף הכנרת ביוזמת החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת) ועיריית טבריה. עלות הפרויקט הייתה כ-7 מיליון שקל והמופע פעל במשך כשנתיים עד שהוא טבע במימי הכנרת בעקבות העלייה במפלס האגם. לאחר שזה טבע, החמ"ת ומשרד התיירות פעלו "להציל" את הפרויקט והשקיעו בכך עוד מאות אלפי שקלים אך ללא הצלחה. בשנת 2016 פרסם מבקר המדינה דו"ח על טביעת הטיבריום ועל הפעולות שנעשו על מנת להצילו. בדו"ח המבקר הועברה ביקורת על אופן הקמת הפרויקט על ידי החמ"ת וטבריה ונכתב כי לאחר שזה טבע הוא הפך ל"גוש ברזל ענקי המסתיר את החוף ואת יופייה של הכינרת".
1 צפייה בגלריה
טיבריום מזרקה ב טבריה
טיבריום מזרקה ב טבריה
טיבריום. כך זה נראה לפני הטביעה
(באדיבות: עיריית טבריה)
לאחר שהפרויקט טבע במצולות הכנרת, החמ"ת תבעה את הקבלן המבצע – חברת "דיסק אין" מפני שזה סרב לשלם על התיקון, כך לפי החמ"ת. כעת, לאחר שנים של דיונים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה ובמסגרתו הוחלט כי הפרויקט יוקם מחדש תוך כשבעה חודשים ובעלות כוללת של כ-9.2 מיליון שקל. לפי פרטי ההסכם, עיריית טבריה תשקיע בפרויקט כ-2.1 מיליון שקל לטובת הקמה ועוד כ-4.4 מיליון שקל על תחזוקה, תפעול ותוספות, חברת דיסק אין תישא בעלויות של כ-2 מיליון שקל על הקמת הפרויקט, והחמ"ת יתקצב את שדרוג הפרויקט בכ-700 אלף שקל נוספים.
במקור, המופע כלל מזרקות מים המוצבות על דוברה שאורכה 40 מטרים, המוצבת על עמודים הנעוצים בתוך הכינרת, מול חלקה הדרומי של טיילת יגאל אלון בטבריה. במופע הופעלו פעלולי מים, אפקטים של תאורה ופעלולי אש. כמו כן הוקרנו במופע תמונות שונות על מסכי מים, באמצעות מגדל הקרנה שנבנה על הטיילת הסמוכה. הפרויקט החל לפעול בחודש אוקטובר 2010, כאשר בכל ערב נערכו שלושה מופעים. לפי החמ"ת, הפרויקט צפוי לעבור "התאמות טכנולוגיות נדרשות וחידוש הפרויקט לימינו אנו".
בין מנכ"ל החמ"ת למנכ"ל משרד התיירות הקודם שררה מתיחות בשנים האחרונות והדבר השפיע על שיתוף הפעולה בין שני הגופים הממשלתיים. כעת, עם כניסתו של מנכ"ל חדש למשרד התיירות לאחר כמעט עשור, מפרגנים בחמ"ת לשר התיירות ומציינים כי הסכם הפשרה נעשה בגיבויו. מנכ"ל החמ"ת עידן מועלם מתמודד בימים אלו על ניהול רשות החברות.