סגור
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם השר לענייני איור ודה, יוגה ונטורפתיה סרבננדה סונוואל
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם השר לענייני איור ודה, יוגה ונטורופתיה סרבננדה סונוואל (צילום: AP/Anupam Nath)

דברים שלא ידעתם
אדוני, שר היוגה: התיקים ההזויים ביותר בממשלות ברחבי העולם

חשבתם ששר המים ושר החלל היו תפקידים מיותרים? בהודו יש משרד לקידום נשים וילדים, ובבריטניה משרד לטיפול בבדידות. וגם: מה תפקידה של שרת האושר באיחוד האמירויות, ומי ראש הממשלה שהרכיב את הממשלה המנופחת ביותר בהיסטוריה הישראלית? דברים שלא ידעתם על שרים וממשלות

פריפריה איחוד, פריפריה מאוחד. נראה ששיא האבסורד בחלוקת התפקידים בממשלה הנוכחית הוא החלוקה שהולכת להיות בין משרד הנגב והגליל של עוצמה יהודית, שיקבל 2 מיליארד שקל לשנה, אבל לא ברור מה בדיוק הוא יעשה, לבין משרד הפריפריה של ש"ס. פעם אף אחד לא באמת רצה את המשרד הזה, אבל אחרי שאריה דרעי הוכיח שאפשר לחלק באמצעותו מאות מיליוני שקלים לאוכלוסיות מקורבות, ובין היתר להמון מופעי זמרים חרדים, הוא הפך למבוקש.
שרת הקהילה, שר המים. במסגרת המשרדים לענייני כלום ושום דבר בלט מאוד המשרד שקיבלה השרה אורלי לוי אבקסיס בממשלת נתניהו-גנץ ב-2020: המשרד לענייני חיזוק וקידום קהילתי. למשרד הועברו כמה סמכויות לוחמה באלימות מהמשרד לביטחון פנים. בין פעולות המשרד: קמפיין בטיקטוק להעלאת המודעות לסכנות ברשת. אחת הסיבות לפרישתו של השר זאב אלקין מהליכוד היו כנראה קיתונות הלעג שלהם זכה כשנדחק לתפקיד שר ההשכלה הגבוהה ומשאבי המים.
משרד היוגה והנטורופתיה. בהודו יש משרד לענייני איור ודה (שיטת רפואה הודית מסורתית), יוגה ונטורופתיה, שבין היתר אחראי על יום היוגה. סביר להניח שבישראל היו קוראים לזה משרד הניו אייג', אבל בהודו זה בעצם משרד לשימור הטיפול המסורתי. יכול להיות שמאחורי הקמת המשרד לקידום נשים וילדים בהודו עמדה פמיניסטית, אבל הקישור בין הנושאים איכשהו נשמע די בעייתי. מה שמחזק את הסטראוטיפים עוד יותר הוא שיש משרד נפרד לצעירים וספורט.
הריק הטריטוריאלי. משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה הוא דווקא שם מכובד למשרד בלי הרבה כוח וסמכויות, שהופרד ב-1982 ממשרד האנרגיה והתשתיות. בין השנים 2015-2013, כשכיהנו במשרד השרים יעקב פרי ודני דנון, שמו היה "משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל". השר פרי הסביר שהחלל גורלי לביטחון ישראל. בפועל, בניגוד לים, בחלל אפילו אין למדינות ריק טריטוריאלי, כך שספק אם האחריות לסוכנות החלל וכמה לוויינים הצדיקה משרד או אפילו שליש.
אצל בת בריתנו החדשה איחוד האמירויות יודעים מה באמת חשוב, וב-2016 מונתה שם שרה לענייני אושר
נדודי זרוע העבודה. לישראל דווקא יש שני גופים עתירי תקציב, שקל מאוד להפוך אותם למשרדים – זרוע העבודה והמועצה להשכלה גבוהה. קשה להשתחרר מהרושם שהם בעדיפות נמוכה, כי אלה משרדים שבהם היכולת לחלק תקציבים מוגבלת. זה לא ששרים לא נלחמים על זרוע העבודה, אבל כחלק ממשרד אחר. קשה למנות את מספר הפעמים שהעובדים המסכנים של הזרוע עברו ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה וחזרה.
אושר זה עניין רציני. אצל בת בריתנו החדשה איחוד האמירויות יודעים מה באמת חשוב, וב-2016 מונתה שם שרה לענייני אושר. המינוי נתפס בעולם הערבי כמשעשע, אבל שרת האושר הראשונה עהד א-רומי טענה כי "אושר זו עבודה רצינית, התפקיד המרכזי של הממשלה הוא לגרום לאושר". היא עודדה את התקשורת לפרסם יותר סיפורים חיוביים, והסבירה שכשהאנשים אופטימיים הם יעילים ויצירתיים יותר. האמירויות אגב מדורגות במקום 24, בכלל לא רע בדירוג האושר העולמי. ישראל, למי שמתעניין, במקום 9. אבל האמת היא שהאמירויות לא המציאו את משרד האושר. לא-רומי קדמו שרים לאושר באקוודור ובוונצואלה.
השרה לטיפול בבדידות. ב-2018 מינתה ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי את טרייסי קראוץ' לשרה לטיפול בבדידות. זאת לאור הנתונים ש-9 מיליון מתוך 66 מיליון בריטים מגדירים את עצמם בודדים. סביר להניח שהזדקנות האוכלוסייה תרמה מאוד לנתון הזה. הקורונה החמירה מאוד את האתגרים שאיתם המשרד מתמודד.
חייבים תיק? קשה לזכור, אבל פעם שר שלא נשאר לו משרד משמעותי פשוט היה שר בלי תיק, שזה הרבה יותר מכובד ממשרד מומצא. בממשלת שרון שהוקמה ב-2001, למשל, היו תשעה שרים בלי תיק, כולל ציפי לבני, דן מרידור ודוד לוי.
השיא של נתניהו וגנץ. בשיא מספר השרים מחזיקה ממשלת נתניהו-גנץ עם 35 שרים, ונראה שאפילו הממשלה המוקמת עכשיו תתקשה להתחרות בו. גם המקום השני שייך לממשלה של נתניהו, שהוא ראש ממשלה סחיט במיוחד – 30 שרים בממשלה של 2009. את המקום השלישי (28 שרים) חולקות ממשלת לפיד וממשלת שרון שהוקמה ב-2000.
ומשרד לתפוצות צריך? ברשימת המשרדים המיותרים של הממשלה הזו יבלוט גם הפירוק של משרד ירושלים והמורשת למשרד ירושלים (יהדות התורה) ומשרד המורשת (עוצמה יהודית). זה כמובן לא משנה את העבדה שגם קודם זה היה משרד מיותר. ברשימת המשרדים המיותרים יש לא מעט שכבר התרגלנו אליהם: התיירות (מקומו בכלכלה), התרבות והספורט (היה חלק מהחינוך והתרבות), שירותי דת (פנים), שוויון חברתי (רווחה), שיתוף פעולה אזורי (חוץ), מודיעין (ביטחון) והתפוצות (חוץ).