סגור
הדמייה הקו הכחול הרכבת הקלה

ההצעה הזולה להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים בדרך להיפסל

ההצעה של דן ודניה סיבוס להקמת הקו צפויה להיפסל מכיוון שהיא "זולה מדי". המרוויחות: שפיר וכאף, שכבר מחזיקות ומקימות את הרכבות בירושלים

לאחר עיכוב של תשעה חודשים פרויקט המיליארדים של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים מתקדם, ומסתמן שההצעה של הקבוצה בה שותפות דן ודניה סיבוס תיפסל מפני שהיא "זולה מדי". פסילת ההצעה תסלול ככל הנראה את הדרך לזכייה של שפיר הנדסה וכאף במכרז. בדן ודניה סיבוס כועסים על ההחלטה המסתמנת וטוענים כי היא מושפעת משיקולים לא ענייניים, והם יעתרו כנגדה.
בשבוע שעבר פורסם ב"כלכליסט" כי ההכרזה על זוכה במכרז הענק של הקו הכחול מתעכבת כבר תשעה חודשים, אך כעת מסתמן כי דברים מתחילים לזוז והכרזה על הקבוצה הזוכה תתרחש בשבועות הקרובים. הנטייה היום בוועדת המכרזים היא לפסול את ההצעה הזולה ביותר, שעל פניה היתה אמורה לזכות במכרז, ואשר הוגשה על ידי קבוצת ג'יטריין המורכבת מדן, דניה סיבוס, COMSA ו־Pesa. מבנה המכרז קובע כי 95% מהציון יתבסס על מחיר, ולפיכך ההצעה הזולה היתה אמורה לזכות. עם זאת, הוועדה מעדיפה את ההצעה שהוגשה על ידי הקבוצה המורכבת משפיר הנדסה וכאף הספרדית, שמסתמנת כשנייה הכי זולה.

ההכרזה על הזוכה מתעכבת זה תקופה, ונטען כי העיכוב נובע מהיחס של אנשי החשב הכללי כלפי ההצעה של ג'יטריין, שביקשו הבהרות חוזרות ונשנות על התמחור שלה. מי שמנהל את מכרז הקו הכחול הוא אגף החשב הכללי במשרד האוצר יחד עם "צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים" (צתא"ל), גוף ייחודי משותף לעיריית ירושלים ולמשרד התחבורה.
בכוונת ועדת המכרזים לפסול את ההצעה הזולה מסיבות שונות. בין היתר נטען כי בחשכ"ל חוששים שמדובר בהצעה שהמודל הפיננסי שלה בכל הקשור לעלויות אחזקה והפעלה מוטל בספק וכי קיים חשש מהפרופיל העסקי של Pesa הפולנית, שפועלת בעיקר במזרח אירופה.
בג'יטריין מותחים ביקורת חריפה על התנהלות ועדת המכרזים ועומדים על כך שהצעתם אינה הפסדית ושהפער בין ההצעות צפוי להיות זניח. עוד נטען, כי חלק מהתמחורים, שעליהם נשאלו בוועדה, זהים לאלו שזכו בקו הירוק בגוש דן, ואשר בו זכתה חברת דן כחלק מקבוצה אחרת. עוד טוענים, כי לאחר שבחשכ"ל ביקשו הבהרות הם ביצעו "סגירה פיננסית מוקדמת" ואחד מהבנקים הגדולים בישראל התחייב לתמוך בפרויקט - אך גם זה לא ריצה את הוועדה. בנוסף, לטענתם המדינה פועלת באופן לא עקבי ובמקרים אחרים היא דווקא קיבלה הצעות עם תמחור "בעייתי", כמו במקרה הפרטת נמל חיפה. עוד אמרו, כי הביקורת על Pesa תמוהה מפני שזו עברה את המיונים המקדימים.
גורם ממשלתי המעורה במכרז מתח ביקורת על התנהלות החשכ"ל וטען כי בצתא"ל מעדיפים לעבוד עם שפיר וכאף, שכבר מנהלים את הקו האדום והירוק של הרכבת הקלה בירושלים. לטענתו, בצתא"ל סבורים כי זכייה של שפיר וכאף תקל על היבטים תפעוליים ולוגיסטיים ולתיאום בין הקו הכחול לקווים האחרים.
התנהלות ועדת המכרזים מול ההצעה של ג'יטריין מזכירה במידה רבה את התנהלות חברת נת"ע במכרזי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן, במסגרתן נת"ע פסלה את ההצעה של שיכון ובינוי, אגד והחברות הסיניות CRCC ו־CRRC, שהגישו הצעת מחיר זולה במיוחד שעוררה חשש לשימוש באסטרטגיית דאמפינג (הצעה "טורפנית" והפסדית). עם זאת, בניגוד למכרז בגוש דן בו היה קיים חשש ביטחוני־מדיני מזכייה של חברות סיניות ותגובת נגד אמריקאית, במכרז הקו הכחול אין חשש כזה.
אם שפיר וכאף יזכו במכרז הן יהפכו לגוף ריכוזי במיוחד בתחום הרכבות הקלות בישראל, ויווצר מצב בו שתיהן מחזיקות בכל קווי הרכבת הקלה בירושלים ומקימות את הקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. לפני שלב ההצעות במכרז ביקשו בקבוצות המתחרות למנוע משפיר וכאף מלהתמודד במכרז מסיבות של ריכוזיות, אך המדינה ובית המשפט אפשרו את ההתמודדות של הקבוצה.
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים הוא מגה־פרויקט תחבורתי שעלותו מוערכת בכ־10 מיליארד שקל. הקו הכחול אמור להצטרף לקו האדום, שפועל כבר כעת בירושלים, ולקו הירוק שאמור להיפתח לפעילות מלאה בעוד כשנתיים. הקו הכחול כולל בתוכו מקטע תת־קרקעי ומספר תתי־קווים: "הקו התכלת" ו"הקו הסגול", שמהווים חיבורים בין שלושת קווי הרכבת הקלה המרכזיים בירושלים (כחול, ירוק ואדום). כמו כן המכרז מכיל שלוש אופציות למקטעים נוספים: מקטע הקו הזהוב בקריית הממשלה, מקטע רכס לבן ומקטע ארמון הנציב.
מקבוצת ג'יטריין נמסר: "נוכח העובדה כי ההליך המכרזי עודנו מתנהל אין בכוונתנו להתייחס לפרטיו של ההליך. הניסיון הפסול לפגוע בהצעתה של ג'יטריין מונע משיקולים זרים לחבל בהליך המכרזי, דבר שעלול לפגוע בציבור הנוסעים בירושלים ולייקר את מחירי הנסיעה בעיר".
צוות תוכנית האב הפנה לאוצר לקבלת תגובות, ושם אמרו כי אינם מגיבים על מכרזים שעדיין לא הסתיימו.