סגור
 אפי בנמלך מועמד לתפקיד נגיד בנק ישראל
פרופ' אפי בנמלך. "אני חושב שירון הוא נגיד מצוין שראוי לכל השבחים על מדיניות מצוינת" (צילום: vimeo)

פרופ' אפי בנמלך מאשר את הפרסום ב"כלכליסט": "היו גישושים מולי על תפקיד הנגיד"

בשיחה עם "כלכליסט" אמר: "התפקיד עדיין לא הוצע לי רשמית, אך אם יוצע לי רשמית, אשקול אותו בחיוב". על הנגיד הנוכחי אמר: "אני חושב שירון הוא נגיד מצוין שראוי לכל השבחים על מדיניות מצוינת", והוסיף: "אני מעריך את הכלכלנים שחתמו על העצומה. אני אישית לא נוהג לחתום על עצומות"

פרופ' אפי בנמלך, אחד מהמועמדים המובילים להחליף את פרופ' אמיר ירון כנגיד בנק ישראל, מאשר את הפרסום ב"כלכליסט" הבוקר ואומר שהתקיימו מולו גישושים על תפקיד הנגיד. בשיחה עם "כלכליסט" ביקש בנמלך לחדד לגבי עוצמת המגעים: "לא מנוהלים איתי מגעים אינטסיביים", והוסיף מיד: "אך היו גישושים בשנה אחרונה שעליהם לא אפרט". עוד אמר: "אני חושב שירון הוא נגיד מצוין שראוי לכל השבחים על מדיניות מצוינת. התפקיד עדיין לא הוצע לי רשמית, אך אם התפקיד יוצע לי רשמית, אשקול אותו בחיוב". גורמים בסביבתו של ראש הממשלה אישרו כי פרופ' אבי שמחון – מי שמסייע לראש הממשלה במלאכת חיפוש אחרי נגיד חלופי (גם בסיבוב הקודם וגם בנוכחי) – הוא זה שפנה לבנמלך.
בנמלך (52) הוא פרופסור לכלכלה ישראלי-אמריקאי בעל שם עולמי מאוניברסיטת נורת'ווסטרן. הוא מומחה בנושאי מימון, פשיטות רגל, שוקי אשראי וכלכלת טרור. את השכלתו רכש באוניברסיטה העברית בירושלים ואת הדוקטורט השלים באוניברסיטת שיקגו היוקרתית תחת פרופ' דאגלס דיאמונד שזכה בשנה שעברה בפרס נובל לכלכלה. אחת מהנקודות הבולטות שעלו עם פרסומו של בנמלך - שנוהג לשמור על מרחק מכלי התקשורת - היא שלמרות שמדובר על פרוספור ישראלי מהשורה הראשונה, בניגוד לקולגות שלו הוא לא חתם על אף עצומה נגד ההפיכה המשטרית. גם לזה הגיב בנמלך בשיחה עם "כלכליסט" והבהיר: "אני מעריך את הכלכלנים שחתמו על העצומה. אני אישית לא נוהג לחתום על עצומות". גורמים המעורים בפרטים הסבירו ל"כלכליסט" כי בנמלך רוכש לנגיד אמיר ירון כבוד רב ואינו רוצה להצטייר כמי ש"הזיז" אותו ולכן הוא נחבא אל הכלים.
ביום ראשון הקרוב צפויים נתניהו וירון להיוועד ולדבר לראשונה על סוגיית המשך כהונתו. ההערכות המחודשות הבוקר - אחרי פרסומים על מועמדים כאלו ואחרים והתגובה בשווקים – היא כי נתניהו ישקול להאריך את כהונתו של ירון, אך לא ייתן לו קדנציה שנייה שלמה. נזכיר כי לשני נגידים הוצעה בעבר קדנציה שנייה: פרופ' יעקב פרנקל ופרופ' סטנלי פישר - אך אף אחד מהם לא סיים אותה. ההערכות הן כי גם אם תוצע לירון קדנציה שנייה - הוא לא ישלים אותה. אולם עצם ההצעה ושמירה על רצף יספקו למשק ודאות ויציבות - שני דברים שחסרים כעת. "ביבי יעדיף בסוף להישאר עם נגיד שהוא כבר מכיר ולא להסתכן עם מישהו שיעשה לו צרות. עם כל הכבוד לירון, הוא גם לא עשה לו נזקים וירון תמיד שמר על כבודו. הביקורות שירון השמיע היו סבירות בסך הכול", אמר גורם שמכיר את הפרטים.