סגור
יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן 5.3.23
יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן, בדיון הבוקר (צילום: עמית שאבי)

פסקת ההתגברות וחוק יסוד השפיטה אושרו שוב לקריאה ראשונה

ועדת חוקה הצביעה נגד הבקשה לקיים הצבעה חוזרת על חוק יסוד: השפיטה ופסקת ההתגברות. במהלך הדיון הציג יועמ"ש הוועדה את חוות דעתו לפיה הנוסח המוצע לפסקת ההתגברות עלול לפגוע ביכולת של בג"ץ להגן על שורה של זכויות שאינן מנויות במפורש בחוקי יסוד

ועדת חוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן הצביעה הבוקר (א') נגד הרביזיה (הצבעה חוזרת) על חוק יסוד: השפיטה ופסקת ההתגברות. האופוזיציה לא נכחה בשלב ההצבעה.
בפתח הדיון אמר ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד): "אמש הפגינו מאות אלפי אנשים בכל רחבי המדינה. אני לא חושב שהיה שם מישהו שיש לו גיליון הרשעות דומה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בעזות מצח אופיינית הוא מגיע לחפ"ק המשטרה וממשיך לקרוא למפגינים אנרכיסטים שמבקשים להבעיר את מדינת תל אביב. האנרכיסט והפשיסט מספר 1 הולך עם חבריו ומבעיר את חווארה - ושותק, אבל בתל אביב יש לו מה לומר".
ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) אמרה: "אם הכל יתבצע לפי התוכנית שלכם, בעוד שלושה שבועות ישראל תהיה במצב אחר. דיקטטורה מלא-מלא. חוות הדעת המשפטית הבהירה באופן ברור וחד משמעי שבעצם כל התכלית של הדיון הזה היא להגיד שבית המשפט חדל מלהתקיים. אנחנו נעמוד איתן כדי לוודא שחבורת אנשים שמונעים משיקולים זרים לא תצליח לשנות. אנחנו לא נאפשר לזה לקרות".
ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) אמר: "יש הרבה אנשים טובים שמפגינים, בתוכם קבוצה של פורעי חוק שצריך לטפל בהם בצורה רצינית ויסודית. בטח לא נכון לקרוא לכל המפגינים באשר הם לא טרוריסטים ולא אנרכיסטים כי הם לא. יחד עם זאת, צריך להבין שצריך לקחת אחריות על המילים והמעשים. הדברים שנאמרו פה בחדר מביאים לעוד אלימות, וצריך לצאת נגד האלימות. אני מפציר בנבחרי הציבור באשר הם לגלות אחריות במילים שלהם. אפשר למחות, אפשר להתנגד בכל הכלים הפרלמנטריים, אבל יש קו שיש אנשים שקרובים מאוד לחצות אותו".
ד"ר גור בליי, היועץ המשפטי של הוועדה, הציג את חוות הדעת אותה הגיש ביום שישי. לפי חוות הדעת, פסקת ההתגברות עלולה לפגוע ביכולת של בג"ץ להגן על שורה של זכויות שאינן מנויות במפורש בחוקי יסוד כמו חופש הביטוי, הזכות להליך הוגן, עקרון השוויון, חופש התנועה ועוד.
יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, אמר: "כיום שופט שמרן שמסתכל על לשון החוק אומר: אין לי שום סמכות לבטל חוק, נקודה. עכשיו לראשונה בעצם יהיה כתוב בחוק יסוד: השפיטה שלבית המשפט יש סמכות אם החוק סותר בבירור חוק יסוד. אז גם שופט שמרן יוכל להחליט לפסול חוק". ד"ר בליי אמר בתגובה: "לפי הפסיקה מאז בנק המזרחי בתי המשפט כן פוסלים חוקים. על אף שיש מחלוקת על זה, בית המשפט מתייחס לפסקת ההגבלה וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו כבסיס לפסילה". בליי הוסיף כי הנוסח המוצע עלול "להוביל לצמצום בעניין הזה".
ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), שהגיש את הרביזיה, אמר: "יש פה דבר מוזר - הרוב הקואליציוני אומר שהוא מוכן להגיע לפשרה, אבל האופוזיציה לא מוכנה לקבל בכלל שיש תפיסה אחרת. לכן אני אצביע נגד הרביזיה".
אמש הפגינו כ-250 אלף איש ברחבי הארץ. בתוך כך הפגינו 160 אלף בתל אביב ועוד עשרות אלפים בחיפה, כפר סבא, נתניה וירושלים.