סגור
הבניין שבו חוסל אחראי תיק המבצעים של הג'יהאד בעזה
הבניין שבו חוסל אחראי תיק המבצעים של הג'יהאד בעזה (צילום: AFP)

צה"ל תקף מפקדות של הג'יהאד ברצועה; מצרים העבירה הצעה להפסקת אש

לאחר החיסול של אבו אנס אל-חסני, האחראי על תיק המבצעים בג'יהאד האיסלאמי, צה"ל המשיך לתוקף מפקדות צבאיות של הארגון. המצרים העבירו לישראל הצעה להפסקת אש - בישראל מחכים להבין שהיא מקובלת על הג'יהאד. עקב ההסלמה: מארגני המחאה בקפלן הודיעו על ביטול ההפגנה במוצ"ש

22:20 - צה"ל תוקף מפקדות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה
צה"ל ממשיך לתקוף מפקדות צבאיות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. כך מסר דובר צה"ל, שאמר כי המפקדות שימשו את מפעילי הארגון לתכנון ושליטה על הירי הרקטי לכיוון ישראל. (מתן צורי)
20:30 - מצרים העבירה לישראל הצעה חדשה להפסקת אש
המצרים העבירו לישראל הצעה חדשה להפסקת אש שעיקרה "לעצור את הירי והפגיעה באזרחים". בישראל מחכים להבין שהיא אכן מקובלת על הג'יהאד האיסלאמי, ואז יקבלו החלטה. יש חשדנות בישראל כלפי הג'יאהד, ולכן השורה התחתונה מבחינת ישראל היא "שקט ייענה בשקט". (איתמר אייכנר)
19:55 - עקב ההסלמה: מארגני המחאה בקפלן הודיעו על ביטול ההפגנה במוצ"ש
מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית בקפלן בתל אביב הודיעו על ביטול ההפגנה שתוכננה למוצאי שבת, בשל ההסלמה הביטחונית. המארגנים הודיעו כי "דאגתנו הראשונה היא לביטחון אנשינו המגנים על הדמוקרטיה. אנחנו ממשיכים להיות עם האצבע על הדופק, אם נראה שהממשלה מקדמת שינויים הקשורים להפיכה המשטרית יקודמו - נצא במלוא כוחנו לרחובות". (ynet)
18:50 - דובר צה"ל: המחוסל האחרון - הדמות הבכירה ביותר בג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה
דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי שלל את הדיווחים כי חמאס מעורב בלחימה ברצועת עזה, ואמר כי ארגון הטרור "לא מעורב גם לוגיסטית". לדבריו, "המחוסל האחרון, איאד אל-חסני (אבו אנס), היה הדמות הבכירה ביותר בג'יהאד האיסלאמי ברצועה". (אלישע בן קימון)
18:30- שתי רקטות נפלו בכרם שלום, לא דווח על נפגעים בגוף
שתי רקטות נפלו בקיבוץ כרם שלום במועצה האזורית אשכול שבעוטף עזה, במטח הירי האחרון לכיוון ישראל. כך נמסר מהמועצה, שציינה כי לא דווח על נפגעים בגוף. (מתן צורי)
18:25 - צה"ל מאשר: אחראי תיק המבצעים של הג'יהאד סוכל בעזה
דובר צה"ל אישר כי בתקיפת הדירה בבניין בעזה סוכל איאד אל-חסני (אבו אנס), האחראי על תיק המבצעים בג'יהאד האיסלאמי. לפי דיווחים פלסטיניים, גם עוזרו האישי מוחמד עבד אלעאל סוכל בתקיפה. (אלישע בן קימון)

5 צפייה בגלריה
הבניין שבו חוסל אחראי תיק המבצעים של הג'יהאד בעזה
הבניין שבו חוסל אחראי תיק המבצעים של הג'יהאד בעזה
הבניין שבו חוסל אחראי תיק המבצעים של הג'יהאד בעזה
(צילום: AFP)

18:00 - נסראללה: נתניהו רוצה להחזיר את ההרתעה הישראלית ולחמוק מהמשבר הפנימי
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס למבצע "מגן וחץ", ואמר כי "מי שהתחיל את ההסלמה זה האויב - נתניהו. העולם מתעלם ממה שקורה בעזה והקהילה הבינלאומית לא מתערבת". לדבריו, "הוא רוצה להחזיר את ההרתעה הישראלית ולחמוק מהמשבר הפנימי שמאיים על ישראל". (דניאל סלאמה)
17:40 - דיווח פלסטיני: אחראי תיק המבצעים של הג'יהאד ועוזרו האישי חוסלו בעזה
לפי דיווחים פלסטיניים, בתקיפת הדירה בבניין בעזה חוסל איאד אל-חסני (אבו אנס), האחראי על תיק המבצעים בג'יהאד האיסלאמי וממלא מקום ראש המועצה הצבאית של הארגון. עוד דווח כי גם עוזרו האישי מוחמד עבד אלעאל חוסל. (עינב חלבי)
17:00 - גורם ביטחוני: הסיכוי שחמאס יצטרף לירי גובר, הפסקת אש לא עומדת על הפרק
גורם ביטחוני התייחס לאפשרות כי ארגון הטרור חמאס יצטרף לירי לעבר ישראל, ואמר כי "החבל עליו נהיה דק יותר והסיכוי גובר, אנחנו נערכים לאפשרות". לדבריו, "נמשיך להכות בג'יהאד האיסלאמי. הפסקת אש לא עומדת כעת על הפרק". (איתמר אייכנר)
16:40 - דירה בבניין בן 7 קומות הותקפה בעזה, הפלסטינים מדווחים על נפגעים
כלי תקשורת פלסטיניים מדווחים על דירה שהופצצה בבניין בן שבע קומות במערב העיר עזה, ובהמשך דווח גם על נפגעים. (דניאל סלאמה)
16:00 - רקטות נפלו בשטחים פתוחים בנחל עוז, לא דווח על נפגעים
רקטות נפלו בשטחים פתוחים סמוך לבריכה בקיבוץ נחל עוז במועצה האזורית שער הנגב שבעוטף עזה, לאחר הירי האחרון מרצועת עזה לכיוון ישראל. לא זוהו פגיעות ישירות במבנים, ולא דווח על נפגעים בגוף. (מתן צורי)
15:30 - דובר הג'יהאד: השיגורים לירושלים הם מסר, מצעד הדגלים מעודד אותנו להמשיך
דובר הג'יהאד האיסלאמי דאוד שהאב התייחס לשיגורים לכיוון הרי ירושלים שבוצעו מוקדם יותר, ואמר כי "השיגורים לעבר ירושלים הם מסר שלפיו עיני ההתנגדות פקוחות לירושלים ורואות את כל מה שהאויב מתכנן שם". הוא הוסיף כי המערכה מתקרבת למועד צעדת הדגלים ושזה "מעודד אותנו להמשיך בה". (דניאל סלאמה)
15:23 - אזעקת צבע אדום הופעלה בנחל עוז
15:05 - בעזה מזהירים: "תוך כ-72 שעות תחנת החשמל עלולה להפסיק לפעול"
סלאמה מערוף, מנהל משרד ההסברה הממשלתי בעזה, מתריע מפני האפשרות שלא יוכלו לייצר חשמל - מה שיוביל לדבריו לפגיעה בבתי חולים ובתשתיות נוספות. לדבריו, תוך כ-72 שעות עלולה תחנת החשמל שלא לפעול כתוצאה ממחסור באספקת דלק. "אם לא תחודש אספקת הדלק יהיה קושי לייצר חשמל, דבר שישפיע על כל הרצועה", מסר.
14:40 - צה"ל תוקף מפקדות צבאיות של הג'יהאד ברחבי הרצועה, צבע אדום בעוטף
אזעקות צבע אדום נשמעו ביישובים זמרת, שובה, סעד וכפר עזה שבמועצות שדות נגב ושער הנגב. זאת, אחרי כשעתיים ללא ירי לשטח ישראל.
צה"ל תוקף מפקדות צבאיות של הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה. הפלסטינים מדווחים על הפצצות מהאוויר והפגזות ארטילריות בין השאר בג'באליה, חאן יונס, רפיח, בית חאנון, צפון רצועת עזה ושכונת זייתון שבדרום רצועת עזה. לפי הדיווחים, בתקיפות הופצצו גם בתים.
5 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ב רצועת עזה חץ מגן 12.5
תקיפה של צה"ל ב רצועת עזה חץ מגן 12.5
תקיפה של צה"ל ברצועת עזה, היום
(AP)

פיקוד העורף האריך את ההגבלות ביישובים עד 40 ק"מ מרצועת עזה עד למחר ב-20:00, והפעם התווספה הגבלה מיוחדת לעוטף עזה - התקהלויות במבנה עד 50 איש, במקום 100.
13:15 - מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע למצרים: אין מו"מ תחת ירי
מי שהעביר למצרים את המסר על עצירת המו"מ היה מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן. הוא אמר כי לא יהיה משא ומתן עם הג'יהאד האיסלאמי תוך כדי ירי. נזכיר כי למטחים בצהריים קדמו כ-13 שעות שקטות, שבמהלכן דווח על "מכשול" שפוגע במאמצים להגעה להפסקת אש. אותו מכשול, לפי ישראל, הוא הסירוב שלה לעצור את הסיכולים הממוקדים.
רקטה פגעה בבית בניר עם. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק. בנוסף, כביש 34 נחסם בגלל נפילת רקטה מיכיני לכיון גבים.
הג'יהאד האיסלאמי מסר לאל ג'זירה, זמן קצר אחרי שיגור שתי הרקטות להרי ירושלים, כי "הירי לירושלים מעביר מסר חשוב שעל כולם להבין - אי אפשר לנתק את הנעשה שם מרצועת עזה". ככל הנראה, מדובר במסר לישראל לשנות את מסלול מצעד הדגלים בשבוע הבא.
צה"ל הודיע כי תקף ארבעה מוצבים צבאיים, עמדת שיגור מרגמות ומרחב שממנו בוצע ירי רקטי של הג'יאהד האיסלאמי ברצועת עזה. "מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר ארבעה מוצבים צבאיים של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, שאחד מהם משמש את מפקד חטיבת רפיח של הארגון", נמסר. "כמו כן, תקף כלי טיס עמדת שיגור מרגמות של ארגון הטרור בדרום רצועת עזה".
בנוסף, הבוקר כלי טיס של צה"ל תקף את מרחב הירי בדרום הרצועה ממנו ביצע הג'יהאד ירי לעבר עוטף עזה.
12:45 - מערכת "קלע דוד" יירטה אחת מהרקטות לאזור ירושלים
הג'יהאד האיסלאמי חידש בצהריים (שישי) את ירי הרקטות מעזה לכיוון ישראל אחרי 13 שעות של שקט - ושיגר מטחים ליישובים במועצה האזורית אשכול והמועצה האזורית חוף אשקלון, ובהמשך אף הרחיב את הירי. לראשונה מתחילת מבצע "מגן וחץ" נשמעו אזעקות ביישובים סמוכים לירושלים, בין היתר בבית שמש, נס הרים, ביתר עילית ואלון שבות.
שתי רקטות שוגרו לכיוון ירושלים, אחת מהן יורטה על-ידי מערכת קלע דוד (בפעם השנייה בסבב) והשנייה על-ידי מערכת כיפת ברזל. רקטה אחת נפלה בחממה ביישוב במועצה האזורית אשכול. בכל המקרים לא דווח על נפגעים או על נזק. בעקבות חידוש הירי והרחבתו, צה"ל תקף עמדות צבאיות של הג'יהאד האיסלאמי ברפיח ופגע בדרום הרצועה בשני פעילים שהתארגנו לשיגור רקטות.
לאחר הערכת המצב של ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ, הוחלט לעצור את המשא ומתן ולהמשיך בתקיפות ברצועת עזה. "תהיה תקיפה משמעותית", אומרים בישראל. "זה לא קשור לירי לירושלים. זה הוחלט עוד לפני, בגלל הירי לעוטף".

5 צפייה בגלריה
קלע דוד שרביט קסמים טיל נגד טילים
קלע דוד שרביט קסמים טיל נגד טילים
מערכת קלע דוד
(צילום: ELTA)
זמן קצר לפני המטח של כ-10 רקטות ששוגרו לאשכול, הזהירו בשדרות את התושבים כי "המערכה לא תמה, ועדיין יש חשש לירי רקטות. הנחיות ההתגוננות עדיין תקפות ויש להמשיך לשהות סמוך למרחבים מוגנים". ואכן, בהמשך נשמעו אזעקות בעיר. ברקע, נמשכים המגעים להפסקת אש בין הצדדים, וראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב עם שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ.
לפי גורם מדיני בירושלים, לאחר הערכת המצב של נתניהו עם בכירי מערכת הביטחון, הוחלט שלא מתקיים משא ומתן כרגע להפסקת אש והודעה על כך נמסרה מישראל למצרים. לדבריו, "תהיה תקיפה משמעותית. זה לא קשור לירי לירושלים, זה הוחלט עוד לפני בגלל הירי לעוטף".
בישראל מנסים ללחוץ על ארגון הטרור שאין לו כדאיות להמשיך בלחימה יממה נוספת, כי המחיר שייגבה ממנו יהיה הרבה יותר גבוה. במקביל, הג'יהאד האיסלאמי ירד בשלב זה מהדרישה להחזרת גופתו של חאדר עדנאן שמת בכלא הישראלי אחרי ששבת רעב.

12:05 - אזעקות בגוש עציון, בבית שמש ובאשכול
11:08 - הירי מתחדש אחרי חצי יממה: צבע אדום באשכול
אזעקת צבע אדום נשמע הבוקר (יום שישי) בשורת יישובים במועצה האזורית אשכול, אחרי שהמטח האחרון לשטח ישראל נורה בשעה 22:00. כיפת ברזל הופעלה, וההערכה היא שמדובר במטח של בין 5 ל-8 רקטות. ברקע, נמשכים המגעים להפסקת אש בין הצדדים, וראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערכת מצב עם שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ.
זמן קצר לפני המטח לאשכול הזהירו בשדרות את התושבים כי "המערכה לא תמה, ועדיין יש חשש לירי רקטות. הנחיות ההתגוננות עדיין תקפות ויש להמשיך לשהות סמוך למרחבים מוגנים".
צה"ל, נציין, תקף הלילה והבוקר בעצימות נמוכה יחסית ברצועת עזה - על אף ששיחות הפסקת האש נמשכו לאורך כל הלילה ללא כל התקדמות. בין השאר הותקפו מוצבים צבאיים ומשגרי רקטות מוטמנים של הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה. מתחילת המבצע נפגעו 215 מטרות ברצועה, יורטו 260 רקטות, זוהו 163 שיגורים כושלים (כאחד מכל חמישה), ובסך הכול עד אתמול ב-22:00 שוגרו 866 רקטות לעבר ישראל. בצה"ל אומרים שאחת הסיבות להפוגות הארוכות בין המטחים היא סיכול חוליות הירי על-ידי הצבא ותקיפת המשגרים המוטמנים.
5 צפייה בגלריה
מטח טילים מ עזה לשפלה 11.5.23
מטח טילים מ עזה לשפלה 11.5.23
ירי מרצועת עזה
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
07:38 - "הפסקת האש נתקלה במכשול"
גורם מצרי אמר לאתר ה-BBC בערבית כי המגעים להפסקת האש "נתקלו במכשול", מבלי לפרט, כשקודם לכן דווח שנציג הג'יהאד הסכים עקרונית לשיחות. לאורך הלילה נמשכו התקיפות הישראליות ברצועה, אך בעצימות נמוכה יחסית. לפי הדיווח ב-BBC, "הסכם הפסקת האש יעלה לדיון בין נשיא מצרים א-סיסי, לראש ממשלת ישראל נתניהו, מלך ירד עבדאללה ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן".
גורם מדיני בישראל אמר כי אותו "מכשול" הוא הסירוב הישראלי להתחייב להפסקת הסיכולים הממוקדים, וכעת מחפשים נוסח שעליו שני הצדדים יכולים להסכים. "בשורה התחתונה, הם רוצים להגיע למצב שאין סיכולים בין הסבבים", אמר הגורם. "עובדתית, יותר מעשור לא היו סיכולים ממוקדים ללא ירי צמוד של הג'יהאד. יכול להיות שזה יסתיים בהבנות בעל פה כמו שהיה בעבר".
07:35 - "מגן וחץ": 672 שיגורים חדרו לשטח ישראל, צה"ל תקף 215 מטרות
דובר צה"ל עדכן כי נכון לשעה 06:00 שוגרו משטח רצועת עזה 866 שיגורים, 672 מתוכם חדרו לשטח ישראל. כמו כן, 260 רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל ו-163 רקטות נפלו בתוך הרצועה. עד כה צה"ל תקף 215 מטרות.
דובר צה"ל עדכן כי מתחילת מבצע "מגן וחץ" נהרגו ברצועת עזה 14 בני אדם בלתי מעורבים, ובהם ארבעה הרוגים כתוצאה משיגורים כושלים. במקביל, משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי מתחילת המבצע נהרגו 30 בני אדם ו-93 נוספים נפצעו.
דובר צה"ל עדכן כי הרקטה שפגעה אתמול בבניין ברחובות לא יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל בשל "תקלה טכנית". מצה"ל נמסר כי "המיירט שוגר ולא פגע" ברקטה מייצור עצמי. הרקטה שפגעה בבניין מיועדת לטווחים של כ-70 ק"מ ונושאת כ-20 ק"ג חומר נפץ. כתוצאה מהפגיעה נהרגה אישה אחת ונפצעו 16 בני אדם, שניים מהם עדיין מאושפזים במצב קל בבית החולים קפלן ברחובות.
06:50 - לילה שקט, אחרי התרעת צבע אדום אחרונה ב-22:00
לאחר שיגורים רבים שנורו אמש, והתרעת צבע אדום אחרונה בשעה 22:00 שהופעלה בשדרות וביישובים במועצה אזורית שער הנגב, נרשם לילה שקט - ללא ירי רקטות מהרצועה.
אתמול בערב נהרגה אשה אחד לאחר שרקטה פגעה בבניין ברחובות. שמה עדיין לא הותר לפרסום. המרכז הרפואי קפלן עדכן בלילה במחלקה לרפואה דחופה טופלו 16 פצועים מפגיעת הרקטה בבית ברחובות. מצבם של שניים מהפצועים מוגדר קל והם אושפזו להמשך טיפול ומעקב. 14 פצועים שוחררו לבתיהם.
אתמול בסביבות עשר בלילה התקיימה הערכת מצב ביטחונית בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה בתל אביב. בכירים בישראל אמרו שהסיכויים להפסקת אש בשעות הקרובות הם "50-50", לאחר שמוקדם יותר ציינו גורמים מדיניים כי "הפסקת האש ירדה מהפרק". לדבריהם, במהלך היום המגעים מול המצרים הוקפאו - ובשלבים רבים גם לא הצליחו ליצור קשר עם הג'יאהד האיסלאמי.