סגור
מוסף שבועי 7.7.22 אורי סירקיס
מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס. הסיבה לעלייה בהכנסות – יותר נוסעים (אביגיל עוזי)

ישראייר מפסידה וממתינה למתווה הפיצויים: "אין היגיון שנשלם על החלטת ממשלה"

למרות עלייה בהכנסות, המלחמה העמיקה את הפסדי החברה במחצית הראשונה ל־17 מיליון דולר, 10 מיליון מהם ברבעון השני. המנכ"ל אורי סירקיס על ההחלטה לא לפצותם: "נאלצנו להפריש פיצויים לנוסעים 'לחומרה'. אני מקווה לטוב. ההיגיון חייב לנצח" 

נזקי המלחמה: מעבר מרווח נקי להפסד – כך עולה מתוצאותיה של חברת התעופה ישראייר, שבשליטת רמי לוי, לרבעון השני של 2025. החברה עברה מרווח נקי של 6.2 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2024 להפסד של 17.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה של 2025, מתוכם הפסד של 10 מיליון דולר רק ברבעון השני. בישראייר הסבירו את המעבר להפסד בהשפעת מבצע "עם כלביא" בחודש יוני, שפגעה ברווח הנקי של החברה ב־7.5 מיליון דולר. עם זאת, ההפסדים כבר החלו ברבעון הראשון של השנה. את זה מסבירים בישראייר בהוצאות מימון חשבונאיות ולא תזרימיות, בעיקר שיערוך של האג"ח להמרה, היחלשות הדולר ועליית מחיר המניה, שהשפיעו לרעה בכ־7 מיליון דולר נוספים על הרווח הנקי וכן השקעה אסטרטגית של 3 מיליון דולר. ההשקעות במחצית הראשונה של השנה הסתכמו בכ־8 מיליון דולר.
ברבעון השני של 2025 הסתכמו הכנסות ישראייר ב־137 מיליון דולר, עלייה של כ־54% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, גם עלות ההכנסות גדלה ל־126.7 מיליון דולר, עלייה של 46% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בישראייר הסבירו את העלייה בכך שבמחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הוצאות גדולות על "חכירה רטובה" – שכירת מטוסים כולל צוותי האוויר שלהם – של 28.3 מיליון דולר. בתקופה המקבילה אשתקד עמדו עלויות אלה על כ־5 מיליון דולר בלבד.
העלייה, על פי ישראייר, נובעת מגידול בשימוש במטוסים בחכירה רטובה כחלק מתוכנית ההצטיידות של החברה וההיערכות לעונת הקיץ והחגים. בין היתר, גם ציינו שחל זינוק בהוצאות עקב עלייה דרמטית בכמות הדלק הסילוני שהחברה רוכשת. במחצית הראשונה של 2025 ההוצאות בגין הדלק הסילוני עמדו על כ־33 מיליון דולר לעומת כ־21.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ־55% שנובע בעיקר מעלייה בפעילות. עם זאת, בישראייר מציינים כי בתקופת הדו"ח מחיר הדלק הסילוני ירד בכ־15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
סגירת השמים והבריחה של החברות הזרות, לצד הגדלת צי המטוסים שלה, סייעו לישראייר להגדיל ב־46% את מספר הנוסעים שלה ברבעון השני ל־470 אלף. נתח השוק של ישראייר בנתב"ג גדל והגיע ברבעון הזה ל־11% לעומת 8% ברבעון הראשון של 2025. המספרים היו אמורים להיות גדולים יותר, כאשר בישראייר תכננו להטיס בחודש יוני 200-180 אלף נוסעים, אך בעקבות סגירת השמים במבצע "עם כלביא" הטיסו רק 105 אלף.
הרווח התפעולי־תזרימי בתוספת פחת, הוצאות שכירות ותשלום מבוסס מניות (נתון מקביל ל־EBITDA בחלק מחברות התעופה והמלונאות) נמצא בירידה קלה מ־14.9 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2024 ל־12.3 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של ישראייר במחצית הראשונה של 2025 עמד על כ־56 מיליון דולר, מספר שיא בתזרים המזומנים של החברה ועלייה של 56% מהמחצית הראשונה של 2024, יתרת המזומנים של ישראייר בסוף המחצית הראשונה של 2025 עומדת על 24.8 מיליון דולר.
בישראייר צופים כי הגדלת צי המטוסים וההשקעות יבואו לידי ביטוי ברבעון השלישי של 2025, שבו צפויה החברה להטיס כ־750 אלף נוסעים, באמצעות הפעלה של עד 21 מטוסים לעומת 14 מטוסים בלבד במחצית הראשונה של 2025 ושבעה מטוסים ברבעון המקביל אשתקד. ישראייר הגדילה את היצע הטיסות שלה בטיסות הבינלאומיות במחצית הראשונה של השנה ב־73% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
שיעור התפוסה הממוצע לטיסה ירד בכ־2% ברבעון השני ביחס לרבעון המקביל ב־2024, כאשר ברבעון הראשון של 2025 שיעור התפוסה עמד על 84%, וברבעון השני הוא היה צפוי להיות 83% אך כאמור ירד ב־2% בעקבות טיסות החילוץ בימי מבצע "עם כלביא" שחזרו ריקות.
"מאוד קל למדוד את נזק המלחמה, זה בא לידי ביטוי בדו"חות שלנו", אומרת מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס. "המספרים ברורים. לפני פרסום הדו"חות לחצנו על משרד התחבורה שיחתמו על הצו שמגביל את הפיצוי שחברות התעופה ישלמו לנוסעים על ימי מבצע 'עם כלביא' (במסגרת תיקון חוק טיבי — חכ"א) אחרת ניאלץ להפריש פיצויים 'לחומרה', אף שאין כל היגיון בכך שחברה פרטית תפצה על החלטה ממשלתית. לצערי, ההחלטה לא התקבלה ולכן שמנו סכום מחמיר יותר בצד". סירקיס סירב למסור מה הסכום שישראייר שומרת ליום שבו המאבק סביב הפיצוי יסתיים או שהעתירה הייצוגית נגד חברות התעופה תגיע לסיומה, ורק ציין "אני מקווה לטוב, ההיגיון חייב לנצח".
בכל זאת רשמתם עלייה בהכנסות. איך זה קרה בתקופה מאתגרת כזאת?
"ברבעון השני של 2025 רשמנו עלייה של כ־54% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כ־137 מיליון דולר. אבל העלייה בהכנסה נובעת בראש ובראשונה מהגדלת מספר הטיסות, הגידול במחיר כרטיסי הטיסה הוא מינורי. ברבעון השני של 2025 ישראייר הטיסה 470 אלף נוסעים, כאשר ברבעון המקביל אשתקד היא הטיסה רק 310 אלף נוסעים, זה גידל של כ־51%. פער של 3% בהכנסה מגיע מהתייקרות הכרטיסים – סך הכל רווח של 4.1 מיליון דולר. אם תחלקו את זה ל־470 אלף כרטיסי הטיסה שמכרנו ברבעון השני, זה יוצא תוספת של 9 דולר בממוצע לכרטיס. זה מינורי, זה אפילו לא האינפלציה. אבל המחירים מאוד תלויים בעונתיות, לא אמרנו שאין עלייה במחיר. על פי מצגת המשקיעים שהצגנו היום, בחודשי הקיץ ממוצע העלייה במחיר לכרטיס עומד על 70 דולר לכיוון, אבל כשמסתכלים על הרבעון השני רואים שהעלייה במחיר היא 29 דולר וברבעון הרביעי היא צפויה להיות 25 דולר".
כיצד צפוי להיראות הרבעון הקרוב של ישראייר?
"אני מאמין שהרבעון השלישי, אם לא יהיו הפתעות, יכסה את הנזק שגרמה לנו המלחמה וישראייר תתחזק. ניזוקנו ברמה כפולה, גם באמצעות החברה־הבת שלנו, דיזנהאוז תיירות, שבעבר הרוויחה מיליון דולר ברבעון, והיום לא רק שלא מרוויחה – אלא גם מדממת ומפסידה מיליון דולר ברבעון. אך הרבעון הזה הוכיח את העוצמה של ישראייר, שלמרות הכל הצליחה לרשום קצב צמיחה מרשים בהכנסות, בנוסעים ובתזרים המזומנים. אנחנו מודים ללקוחות שבוחרים בנו, לעובדי החברה ולכל מי שמאפשר לנו להמשיך לצמוח".