סגור

דעה
זה הזמן להחזיר מבוגרים לשלטון

מי ירצה למנות את חברי הממשלה כמנהלי חברה מסחרית כאשר הם אינם אחראים למעשיהם? אז קל וחומר שאינם יכולים להמשיך לנהל את המדינה

היהדות קובעת שילד אינו אחראי למעשיו ולתוצאותיהם עד גיל 13 ולכן הוא אינו מצטרף למניין, למשל. החברה האנושית והיהדות רואות כחובת האדם הבוגר להיות אחראי למעשיו ולהחלטותיו, ומכיוון שילדים מתקשים בתהליך ברירת הטוב מהרע, לא סומכים על החלטותיהם. ייתכן והילד חכם מאוד, אבל בכל זאת, הוא אינו נספר למניין.
בעולם המודרני, ילדים יכולים לאכול במסעדות, לשחק ספורט תחרותי, להשתמש בטלפונים חכמים, אך מכיוון שילדים אינם אחראים למעשיהם, אסור להנפיק להם כרטיס אשראי, כי הם לא מסוגלים להיות אחראים להוצאות. יש צורך במבוגר שייקח אחריות על מעשיהם, כי למרות חוכמתם, חסר להם חוש האחריות שמתפתח עם הזמן.
זה טבע האדם: לא נולדים עם אחריות מובנית על מעשינו. היא מתפתחת עם הזמן. לכן, אפילו בתקופה של מלחמה, ולמרות המצב, ילדים מבקשים מוצרים חדשים, הם רוצים ים ובריכה, ואם הבריכה מקולקלת, הם יבקשו חדשה. כך מתנהג ילד שאינו אחראי על מעשיו. זהו טבע הילד. ילד הוא חצי-מנה. מהו המשפט שיאמר כאשר כועסים עליו? "זה לא אני. זה הוא".
עכשיו הכל ברור על נתניהו - הוא פשוט לא רוצה לגדול. ביבי הוא "חצי-מנה". לכן, אי אפשר לבקש שייקח אחריות על מעשיו והחלטותיו. עכשיו ברור למה הוא מבקש בריכה חדשה וגם נסיעות ומסעדות בזמן מלחמה, ולמה אינו משתמש בכרטיס אשראי. הוא רק חצי-מנה. יתכן שתכונה זו עוברת בגנים, ולכן היגלו את הבן הצעיר למיאמי כי גם הוא, אינו אחראי למעשיו.
למה הוא לא רוצה לגדול? לא באמת משנה הסיבה. הוא אינו מבוגר אחראי. כמו ילד, אין הוא משלם את חשבונותיו. הוא נשאר "חצי-מנה", כי אינו יכול ואינו רוצה לקחת אחריות על מעשיו. איזה מזל שאינו נוהג להגיע לתפילה כך שאין שאלה אם אפשר לצרף אותו למניין.
לפני שנים רבות, ביבי למד בבית ספר למנהל עסקים באוניברסיטת MIT, שבוגרים רבים מבית ספר זה נהיו מנהלים של חברות גדולות. לא כך אצל ביבי. לאחר לימודיו, ביבי התקבל בחברת רהיטים רים. הוא היה איש מכירות, ותמיד מצא את הסיסמה, ואת המשפט הנכון למכור מטבחים (אולי כבר אמר: "מטבח לניצחון מוחלט". מי יודע!). אין ספק שביבי מסוגל למצוא את הסיסמה שתביא אתכם לקנות מטבח, או לקנות אותו, כמו: "אנו הולכים על ניצחון מוחלט" או "אני אלחם בחמאס ואתם בי", אבל אף אחד לא חשב שעליו להיות מנהל, כי אינו מסוגל ללקיחת אחריות על מעשיו או על הוצאות הכספים מכיסו.
בנוסף, בדיוק כמו בספרים על חבורות ילדים, ילד מצרף ילדים אחרים, ולא בוגרים, שגם הם "חצי-מנה" לשלוט איתו על חלקה בעולם. כך גם במציאות עם ביבי. שר לביטחון לאומי הוא "רבע-מנה" עם פה גדול. הוא לא גויס לצבא כי הורשע, ולמרות זאת, בממשלה זו, הוא האחראי על המשטרה.
ביבי גם מינה איש חסר מצפון להיות שר האוצר. חוסר-מצפון זה שונה מחוסר-אחריות, כי במקרה של אי-אחראיות ישנה תקווה שבעוד 10 שנים, האיבר האחראי על גידול האחריות יתפתח, אבל חוסר מצפון—זו מחלה סופנית – מצפון אף פעם לא יצמח! ובכל זאת, למרות חוסר המצפון, ביבי מינה את "רבע-מנה" שאמר "למחוק את חווארה" להיות אחראי על כספי מדינת ישראל. בנוסף, ביבי מינה חצי-מנה המתגאה לבטל פרס ישראל ועוד רבע-מנה ההורס את התקשורת להיות חברים בממשלתו.
האם נתתם פעם לילדים לנהל בית וכספים משך חודש? אם כן, התברר שהילדים קנו בריכה, נסיעות וגם הרבה יין ואוכל. אבל את הדברים החשובים לניהול בית, הם שכחו - לתקן את מערכת הביטחון, הביוב, והכלכלה. כך נראה בית המנוהל על ידי ילדים "חצי-מנה". כך בדיוק נראית הממשלה בניהולו של ביבי.
כמה זמן עוד נוכל להמשיך לחיות בגיהינום שנוצר כאשר מי שמנהל את המדינה אינם אנשים שיכולים לפי הגדרת ההלכה להצטרף למניין? הם מסכנים את המדינה. מי ירצה למנות אותם כמנהלי חברה מסחרית כאשר הם אינם אחראים למעשיהם. אז קל וחומר שאינם יכולים להמשיך לנהל את מדינת ישראל.
די. די! די לכל חבורת הילדים הלא אחראים אשר מנהלים אותנו. הם חברת ילדי פרא מסוכנים. שנה הספיקה להם להרוס חלקים גדולים מהמדינה. חייבים לקחת מהם חזרה את המפתחות. זה הזמן להחזיר מבוגרים לשלטון.
לכן חייבים להחליט על תאריך בחירות. חייבים לעשות זאת אם אנו רוצים לשרוד. למה לא ה- 2 ביולי 2024? חופש גדול! זה הזמן הנכון לזרוק את הילדים חצי-מנה לבריכה.
פרופ' אליס ברזיס היא ראשת מרכז עזריאלי למדיניות כלכלית ומנהלת פורום מאקרו-ישראל באוניברסיטת בר-אילן