סגור
תוכנית הפטריוטים ערוץ 14
אולפן ערוץ 14. העותרים טוענים שהרשות השנייה מתעלמת מ"עירוב בדיות הנחזות כ'עובדות' עם דעות קיצוניות ומוטות" (צילום מסך)

"תמהיל של פייק ניוז והסתה"

ה"מחקר" שהציג ערוץ 14 על קשר בין עמדות שמאלניות לסיכוי להירצח ב־7 באוקטובר סיפק תזכורת לכך שעל הערוץ לא נאכפים הכללים וההגבלות הקיימים בדין. עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד הרשות השנייה מבקשת לשנות את המצב

1. מחיר ההתעלמות

הרשות השנייה מתנערת מתפקידה כרגולטור דווקא מול ערוץ תעמולה
ה"מחקר" שהוצג בשבוע שעבר בערוץ 14 - "האם עמדות פוליטיות מצילות חיים" - הוא שפל ושפלות חדשים מבית מדרשו של הערוץ שתכניו מתוארים כך בעתירה לבג"ץ: "תמהיל פסול של פייק ניוז (ידיעות כזב), דברי הסתה, עירוב בדיות הנחזות כ'עובדות' עם דעות קיצוניות ומוטות, חוסר אובייקטיביות, היעדר איזון תוך תמיכה מופגנת בצד פוליטי ושידור תוכן פרסומי אסור".
את העתירה הגישו ליאורה ניר ועמותת זולת נגד הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, והיא תידון בתחילת אוגוסט. הן טוענות, באמצעות עו"ד יוסי עבאדי ממשרד מיתר, שהרשות מתנערת מתפקידה כרגולטור דווקא מול ערוץ תעמולה עם רייטינג נאה, שנהנה ברישיונו מפטורים והקלות מהגבלות אשר חלות על ערוצי חדשות אחרים.
העתירה לא מבקשת לסגור את הערוץ אלא לאכוף עליו את הכללים המחייבים את שאר חברות החדשות. עבאדי מסביר שמחיר ההתעלמות מגביר את הפופולריות והלגיטימציה של הערוץ עד כדי סיכון הדמוקרטיה: "תופעת ההפצה המסיבית של מידע מפוברק ומוטה הפכה לאיום של ממש על דמוקרטיות ברחבי העולם, כי היא משמשת כלי לתעמולה שזורעת שנאה ופילוג, ועלולה לשבש את המשטר הדמוקרטי, לרבות תוצאות בחירות".

2. "רק את מפאי הצילו"

דברים "מזעזעים ופוגעניים", שגם אחריהם לא ננקטו סנקציות
בעתירה מרוכזות דוגמאות רבות לפייק שקרי, מניפולטיבי ומסית. ה"מחקר" על שמאלני העוטף לא נכלל בעתירה, אך מתכתב היטב עם אחת הדוגמאות שמוצגות בה. ד"ר ליעד לוי רמז שהשמאלנות הגבירה את הסיכון להירצח ב־7 באוקטובר, אבל לפי הרב אמנון יצחק, שמאלנות דווקא מגבירה את הסיכוי להינצל. הרב קבע ש"בשואה, מפא"י חילצה ברכבותיה רק חברי מפא"י". בעוטף נרצחו שמאלנים כי הם שמאלנים, בשואה ניצלו שמאלנים כי הם שמאלנים. זה הרפש שנחשפים אליו צופי ערוץ 14. "על הרכבות כתוב מפא"י והיו מעלים את החבר'ה של מפא"י", שיקר הרב יצחק. הכתובת מפא"י לא הופיעה בזמן השואה, ואין כל ראיה שנעשתה סלקציה של ניצולים לפי השתייכות פוליטית. נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה מצא שהדברים "מזעזעים ופוגעניים", אבל לא ננקטו סנקציות נגד הערוץ.
שקר מובהק אחר הוא על הנשיאה בדימוס אסתר חיות ש"הצילה את הנכד שלה מהתופת באמצעות אחד מגורמי הצבא שהכירה ושלחה אותו לחו"ל" (את הנכד). מדובר בפייק על מלא. לחיות לא היה קרוב משפחה בטבח וממילא לא הצילו אותו ושלחו לחו"ל. הכתבת דנה ורון וגם הנציב הודו שהדברים היו שקריים, אך הנציב הסתפק במריחה: "קורא לגורמים המשדרים לנהוג בזהירות בכל הנוגע לתכנים המשודרים ולהקפיד לדייק בדיווחים המשודרים".

3. מעל 3,000 תלונות

וגם הפעם ברשות נמנעו מסנקציות והסתפקו בהטפה חינוכית
והשקרים ממשיכים להכות. על נכדתו של רבין, על שקמה ברסלר, על הנשיא ביידן שלא הזכיר את הורי אביגיל עידן שנרצחו מול עיניה. הפאנליסטית עירית לינור לעגה לנשיא האמריקאי: "ואני רואה את הנשיא ביידן מספר על הסיפור היפה של אביגיל שחוזרת הביתה ואיכשהו שכח להזכיר את הוריה שנרצחו לנגד עיניה". ההפך בדיוק. ביידן, נכתב בעתירה, "תיאר במפורש ובהרחבה את רצח שני הוריה של אביגיל עידן מול עיניה, בנאומים רבים".
ולא רק פייק. העתירה מונה הפרות דין נוספות כמו קידום אינטרסים כלכליים ואישיים, כמו קריאות שלא לציית לפסקי דין של בית המשפט העליון, וכמובן הסתה נגד "דמוני" השמאל. כמו היועצת המשפטית לממשלה שהואשמה באלימות במחאה; כמו טייסים מובילי מחאה, שלא יהססו להפציץ את ביתו של נתניהו; וכמובן שופטי העליון. השופטת דפנה ברק־ארז, הנשיא בדימוס של העליון אהרן ברק, שיחד עם המערכת המשפטית אשמים ב"הידרדרות שלנו ממדינה יהודית למדינה שלא מסוגלת להגן על עצמה".
כערוץ שאמון על פשיזם הלכתי טהרני, מתקשה הערוץ לשאת גברים ונשים שלוחמים, ואף נהרגים זה לצד זה. כך קישרו הכתב הלל ביטון רוזן והמגיש בועז גולן בין מותם של חייל וחיילת בקרב בגבול מצרים לבין שירותם בגדוד מעורב. השידור גרר מעל 3,000 תלונות לנציב, שכהרגלו נמנע מסנקציות והסתפק בהטפה חינוכית: "אמירות פוגעניות על חיילי צה"ל שנפלו במשימת הגנה על אזרחי ישראל ואשר טרם נקברו הן לא ראויות ואין להן מקום בכלל ועל מסך הטלוויזיה בפרט". הנציב הואיל לפחות להכחיש את הייחוס השמאלני לשירות המשותף: "האמירות הנוספות שלפיהן קיומו של הגדוד מעורב נובע 'מאג'נדות של השמאל' לא היו ראויות ואף פוגעניות".

4. בזכות האובססיה

נתניהו דאג לאלטרנטיבה לערוצי התקשורת הביקורתיים
הערוץ הגיע למעמדו הנוכחי במסגרת מאמציו של נתניהו להקים אלטרנטיבה לתקשורת המסורתית שתסכולו ממנה וטינתו כלפיה הם האובססיה המרכזית שמעסיקה אותו. חלק מהמאמצים האלה הביאו אותו לספסל הנאשמים (תיקי 2000 ו־4000). חלק אחר הצליח יותר - כמו "ישראל היום", או כמו ערוץ 14 שבעת כהונתו כשר התקשורת ומנכ"לותו של שלמה פילבר הפך מערוץ ייעודי למורשת ישראל לערוץ חדשות ואקטואליה. בדצמבר 2016 קיבל הערוץ ממועצת הכבלים היתר לשדר חדשות, בהיקף מוגבל ובתנאי שיצטרף למועצת העיתונות ויאמץ את תקנון האתיקה.
בפברואר 2018, תחת שר התקשורת איוב קרא, זכה הערוץ להקלות משמעותיות כמו האפשרות לשדר חדשות ללא הקמת חברת חדשות; כמו פטור ממינימום השקעה בתוכן; כמו חריג של בעלות בידי בעל מניות יחיד בערוץ - מקורבו של נתניהו יצחק מירילשוילי. זאת, לפי "מתווה" אדלסון ב"ישראל היום", שלפיו מגייס נתניהו את חבריו המיליארדרים לרכוש נתחים בתקשורת הישראלית ולהטותם לטובתו. כמובן, בשם הגיוון והפלורליזם אליהם הוא מטיף בכל הזדמנות.
במרץ 2018 עבר הערוץ לפיקוח הרשות השנייה וקיבל ממנה רישיון חדש לשדר חדשות ללא הגבלה. בעצם ללא שלוש הגבלות — ללא הגבלת זמן, ללא הגבלת רגולציה, ללא הגבלת אתיקה. לאחר קבלת הרישיון התפטר הערוץ מחברותו במועצת העיתונות, וזאת בניגוד לרוב גופי התקשורת המרכזיים. כך גם נמנע הערוץ מלקבל על עצמו את תקנון האתיקה של המועצה. "הרשות (השנייה — מ"ג)", כותב עבאדי, "התפרקה, ללא כל הצדקה, מסמכויות פיקוח ואכיפה המוקנות לה כגון סמכות ליטול זמני שידור בגין הפרות, סמכות לנקוט פעולות לשם תיקון הליקויים או לקבוע סנקציות בשל ההפרות".

5. חופש הביטוי?

"הרשות אינה מהססת להפעיל סמכויותיה, באופן שוויוני"
אהרן ברק הוא מהמנואצים הקבועים של הערוץ. כמו שנתניהו גייס אותו להגן על ישראל כשופט בבית הדין הבינלאומי לצדק, כך מגייסים אותו פרקליטי הרשות השנייה כדי להגן על חופש הביטוי של ערוץ 14. ברק ידוע כשופט שמתח את גבולות הביטוי על "דעות חריגות ומרגיזות".
באמצעות עוה"ד עופר קורלנדר, אסף הדני וליהי בוסקילה ממשרד יוסי לוי ושות', נטען שהעתירה חריגה ומיותרת כי "הרשות איננה מהססת להפעיל את סמכויותיה, באופן שוויוני ועל פי שיקול דעתה המקצועי". בנוסף וכצפוי, מופיעה ההשוואה לערוצים האחרים "שבהם נאמרו אמירות שעוררו זעם בחלקים מהציבור ונתפסו כאמירות מקוממות או פוגעניות". ולסיום, אל מול הסכנה לדמוקרטיה שממנה מזהירה העתירה, משיבה הרשות: "זוהי למעשה היפוכה של דמוקרטיה, וניסיון להביא לפגיעה קשה בה, על דרך הצרת צעדיו של כלי תקשורת אחד בלבד, תוך פגיעה בחופש הביטוי". וזאת, בעתירה שמהווה "ניסיון פסול להפוך את הרשות ל'שוטר דעות' על מנת שזו תפעל להצר ולחסום דעות שאינן מקובלות על העותרות".
מהרשות השנייה נמסר כי "נפתח הליך הפרה לכאורה לערוץ 14 בגין התוכנית "ריקלין וסג"ל" בה התארח ד"ר ליעד לוי, שהציג לוי את המחקר על הקשר בין תפיסת העולם הפוליטית של תושבי העוטף לבין סיכוייהם להינצל. בעקבות השידור התקבלו ברשות השנייה למעלה מ-800 פניות ציבור. השידור והאמירות השונות ששולבו בו טומנות בחובן פגיעה לכאורה בזכר ובכבוד הנרצחים, ולהבדיל בכבוד החטופים החיים כמו גם נפגעי הטבח ב-7 לאוקטובר, ופגיעה ברגשות משפחות הנרצחים, החטופים ונפגעי המתקפה, בגוף ובנפש, כמו גם בכלל הציבור".