סגור
יצחק הרצוג מסיבת עיתונאים נשיא המדינה
יצחק הרצוג מסיבת עיתונאים נשיא המדינה (צילום: חיים צח / לע״מ)

מתווה הרצוג: בלי רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים

נשיא המדינה הציג את המתווה שעליו עבד בשבועות האחרונים, הכולל בין היתר הגבלה משמעותית על יכולתה של הכנסת לחוקק חוקי יסוד, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שלא יקנה רוב לקואליציה ואיסור על ביהמ"ש העליון לבטל חוקי יסוד. "המתווה אמור להוות בסיס לחקיקה חדשה שתחליף את ההצעה הקיימת", הדגיש הרצוג

נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג הערב (ד') את "מתווה העם" לפשרה סביב המהפכה המשפטית שעליו עבד בשבועות האחרונים.
המתווה כולל בין היתר הגבלה משמעותית על יכולתה של הכנסת לחוקק חוקי יסוד, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים אולם באופן שלא יעניק לקואליציה רוב מובנה - ואיסור על בית המשפט העליון לבטל חוקי יסוד והגבלת יכולתו לבטל חוקים רגילים. המתווה אינו כולל את פסקת ההתגברות.
בין היתר מציע המתווה כי חוק יסוד יעבור רק בארבע קריאות ולא בשלוש קריאות כמו המצב כיום. בשלוש הקריאות הראשונות יידרש רוב רגיל של 61 חברי כנסת, ולאחריהן בקריאה הרביעית יידרש רוב של 80 ח"כים, אם ההצבעה נערכה לפחות 3 חודשים אחרי הקריאה השלישית ולא בששת החודשים הראשונים לכהונת הכנסת. ניתן יהיה להעביר את החוק בקריאה רביעית גם ברוב של 70 ח"כים, אם ההצבעה נערכה בכנסת הבאה ולא בכנסת שבה הוא אושר בקריאות הראשונות.
עוד מציע המתווה שבית המשפט לא יוכל לערוך ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, ויוכל לבטל רק חוקים רגילים. כדי לקבוע שחוק רגיל אינו תקף, יידרש העליון לעשות זאת בהרכב מורחב שלא יפחת מ-11 שופטים, וברוב שלא יפחת משני שלישים משופטי ההרכב (כלומר 7 לפחות). אם לא נמצא רוב שכזה, העליון יוכל להצהיר רק על "אי-התאמה של החוק", כדי שהכנסת תבחן אותו מחדש.

לקריאת הנוסח המלא של מתווה הנשיא לחצו כאן

לפי מתווה הרצוג, הוועדה למינוי שופטים תכלול 11 חברים - ללא רוב לקואליציה. בוועדה יהיו חברים שר המשפטים, שני שרים נוספים שתבחר הממשלה, נשיא העליון, שני שופטים, שלושה חברי כנסת - אחד מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה מסיעות שונות. בנוסף יהיו בה שני נציגי ציבור - משפטנים - שימונו על ידי שר המשפטים בהסכמת נשיא העליון. בחירת שופטי עליון תיעשה רק ברוב של שבעה חברים, כלומר כמו כיום יהיה צורך בהסכמה רחבה. בוועדה, מוצע עוד, יהיו חברים לפחות ארבע נשים - ונציג אחד מהחברה הערבית.
בנוגע למעמדם של היועצים המשפטיים, של הממשלה ושל המשרדים השונים - שהקואליציה ביקשה להחליש דרמטית את כוחם - קובע מתווה הרצוג כי חוות דעתם של היועמ"שים תהיה מחייבת. במתווה נקבע כי עילת הסבירות תבוטל ביחס להחלטות הממשלה במליאתה בענייני מדיניות ומינויי שרים. הסעיף הזה עשוי להכשיר את חזרתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשולחן הממשלה.
מלבד זאת, נקבע כי תצומצם עילת הסבירות בנוגע להחלטות של שרים בענייני מדיניות. "הלכת הסבירות תמשיך לחול ביחס ליתר רשויות המדינה ורשויות ציבוריות אחרות", נכתב. המתווה קורא גם לגבש "מתווה מוסכם לשירות צבאי או לשירות לאומי אזרחי". לא מצוין כיצד בדיוק ייראה המתווה המוסכם לשירות צבאי - אבל נכתב כי יש להעבירו כתיקון לחוק יסוד, וכך לחסנו מביקורת שיפוטית.
ב"עקרונות המתווה" מודגש כי הצעת הנשיא לא מתיימרת להחליף את תהליך החקיקה בכנסת. "מטרת המסמך להתוות בסיס להליכי חקיקה, שיקודמו בהסכמה רחבה", נכתב. מלבד זאת, נקבע כי "כל ההסדרים הקבועים בהצעה מהווים מקשה אחת, ויש לראותם כמכלול. ההצעה מבטאת איזונים ראויים, עליהם יש לשמור במהלך הליכי החקיקה".
במתווה הרצוג נכתב כי "כל ההסדרים בהצעה יחוקקו בהליך חקיקה אחוד, ולא יקודמו הליכי חקיקה של חוקי-יסוד חדשים עד להשלמת חקיקתם של כלל ההסדרים הכלולים בהצעה" - מה שמוריד למעשה מסדר היום את המתווה שמקדמת הקואליציה בוועדת החוקה. כמו כן, נקבע כי הכנסת ה-25 - שמכהנת כרגע - לא תקבע הסדרים נוספים שעוסקים במערכת היחסים שבין הרשויות, או בשינוי מעמד הרשות השופטות או כללי פעולתה, הייעוץ המשפטי לממשלה או זרועותיה.

הרצוג: מלחמת אחים היא קו אדום ולא אתן לזה לקרות בכל מחיר

את נאומו פתח הרצוג עם התייחסות לחשיפת פרטי הפרשה הביטחונית הערב, במסגרתה הניח מחבל שחדר מלבנון מטען שפצע קשה ישראלי בצומת מגידו.
"האירוע הביטחוני החמור שהתפרסם לפני שעות ספורות הוא הוכחה מובהקת לכך שאויבינו מזהים היטב את פרימת היחד הישראלי ופועלים בהתאם. זה לא האיום היחיד. השבועות האחרונים קורעים אותנו, פוגעים בכלכלה, בביטחון, בחברה, בקשרים המדיניים של ישראל ובמיוחד בלכידות הישראלית", אמר. "אני הולך להשתמש בביטוי שלא השתמשתי בו עד כה ושאין ישראלי שלא נחרד ממנו: מי שחושב שמלחמת אחים של ממש, של חיי אדם, הוא גבול שלא נגיע אליו - אין לו מושג. מלחמת אחים היא קו אדום ולא אתן לזה לקרות בכל מחיר. צה"ל חייב להיות מחוץ לכל מחלוקות פוליטית וכך גם סרבנות", הוסיף הרצוג.
את מתווה הפשרה שלו גיבש הנשיא אחרי שנכשלו ניסיונותיו הקודמים לקדם הידברות במערכת הפוליטית - וקריאתו לעצירת החקיקה הנוכחית בכנסת, אותה כינה "דורסנית" והזהיר שתפגע ביסודות הדמוקרטיים של ישראל, לא זכתה למענה. גם כעת הרצוג מציג את המתווה ללא שהגיע להסכמות: לא רק שהמתווה לא הוצג מראש לאופוזיציה, הוא גם לא קיבל את תמיכת בכירי הקואליציה. מדובר למעשה במתווה במעמד צד אחד, שהנשיא מקווה כי יחליף את הצעות החוק שמקודמות כעת.
מתווה הנשיא גובש בתום שבועות ארוכים של הכנות. הרצוג ניהל בתקופה זו עשרות מפגשים במעונו, שנמשכו במצטבר מאות שעות, עם נציגים מהמערכת הפוליטית, האזרחית והמשפטית - תומכי המהפכה המשפטית ומתנגדיה. בימים האחרונים ההכנות הללו הואצו, ובבית הנשיא עבדו על המתווה במשך כל הלילה האחרון, עד שעות הבוקר. הדיונים נמשכו גם הערב, ובעקבות זאת דחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את נסיעתו לברלין לשעת לילה מאוחרת.
ראש הממשלה, שכבר דווח לא אחת כי הוא מבקש למצוא פתרון על רקע האזהרות ההולכות וגוברות של כלכלנים ולחץ בינלאומי לריכוך התוכנית, הבהיר להרצוג שהוא מוכן להתפשר כמעט בכל הסעיפים. במהלך השיחות הובהר שהגורם העקשן הוא שר המשפטים יריב לוין - שמסרב להתגמש בעיקר בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים, והוא לא מוותר על רוב לקואליציה שם, כמו גם בסוגיית התערבות בג"ץ בחקיקת הכנסת. הנשיא ניסה לשכנע את לוין בעצת נתניהו - אך נכשל. כיוון שהמאמצים הללו כשלו, בחר הרצוג להציג את המתווה שלו בכל זאת, בבחינת "Take it or leave it".