סגור
השר במשרד הרווחה יואב בן צור
יואב בן צור (צילום: יואב דודקביץ)

לראשונה מ-1977: יוקם משרד עבודה בראשות יואב בן צור, יהיה אחראי על הביטוח הלאומי

המשרד יכלול את רוב זרוע העבודה, אבל לדרישת שר הכלכלה ברקת - הכשרה מקצועית של מבוגרים תישאר במשרד הכלכלה, וכך גם היתרי העבודה בשבת. הביטוח הלאומי יועבר למשרד החדש למרות הקשר הטבעי שלו למשרד הרווחה

לראשונה מאז 1977 החליטה הממשלה על הקמת משרד עבודה נפרד, ובראשו יעמוד השר יואב בן צור מש"ס. המשרד יכלול את רוב זרוע העבודה שתועבר ממשרד הכלכלה וכן את המוסד לביטוח לאומי. עם זאת, שני הגופים העיקריים בזרוע העובדים בהכשרת כוח אדם – מנהלת המעסיקים והאגף להכשרת מבוגרים - וכן נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה יישארו לדרישת שר הכלכלה ניר ברקת במשרדו.
זרוע העבודה במשרד הכלכלה נדדה מאז מהפך 77' שוב ושוב בין משרדי הממשלה, אף שהיא בגודל של משרד ממשלתי בינוני, ותקציבה עמד ב-2022 על 3.4 מיליארד שקל. במסגרת ההסכם הקואליציוני נקבע שכל אגפי ההכשרה המקצועית ינותקו מזרוע העבודה ויועברו למשרד הרווחה, שם יימסרו לאחריות השר השני במשרד, יואב בן צור מש"ס. התעוררה התנגדות גדולה של מנהלי הזרוע ועובדיה לפיצול הזה. בשבועות האחרונים נוצרה הבנה של בן צור ושל שר הכלכלה ברקת שיש להשאיר את הזרוע בשלמותה. התנהל משא ומתן על הקמת משרד עבודה בראשות בן צור.
אלא שבמו"מ התעוררה דרישה חדשה של השר ברקת – השארת מינהלת המעסיקים במשרד וכן תקציב של 100 מיליון שקל להקמת אגף חדש להכשרה מקצועית. מינהלת המעסיקים היא הגוף שמטפל בתיאום בין ההכשרות המקצועיות לצורכי המעסיקים. משמעות הדרישה הזו היתה בעצם ריקון מתוכן של האגף להכשרה מקצועית בזרוע העבודה ויצירת גוף רביעי שיעסוק בהכשרה מקצועית. זאת בנוסף לאגף להכשרה מקצועית בזרוע העבודה, שירות התעסוקה וההכשרות המקצועית בתחום ההייטק של רשות החדשנות.
בסופו של דבר הושגה פשרה לפיה ברקת יקבל את מינהלת המעסיקים והאגף להכשרה מקצועית למבוגרים, בעוד האגף להכשרת קטינים והמכללות הטכנולוגיות יעברו למשרד העבודה. מאחר שגם שירות התעסוקה נשאר במשרד הכלכלה, הרי שרוב האחריות להכשרה מקצועית של מבוגרים תהיה אצלו. ההחלטה המקורית בש"ס היתה שבן צור יהיה אחראי לביטוח הלאומי בתוך משרד הרווחה. לכן גם התחום הזה יעבור אליו למשרד העבודה. זאת למרות הקשר הטבעי בין הביטוח הלאומי למשרד הרווחה.
זרוע העבודה היתה אחראית עד כה להיתרי עבודה בשבת. דאגה רבה עוררה העובדה שהאחריות למתן היתרי עבודה בשבת תימסר לידי שר מש"ס. גם מבחינת ש"ס זה מצב מאוד לא נוח, שכן זה הופך אותה אחראית לחילולי שבת. בסופו של דבר האחריות הזו תישאר בידי שר הכלכלה ברקת.