סגור
העיתון הדיגיטלי
12.05.25
אוטובוס של חברת דן תחבורה ציבורית
אוטובוס של חברת דן (צילום: Stanislav Samoylik / Shutterstock)

מחירי התחבורה הציבורית מזנקים? כך תשלמו פחות על נסיעות

ביום שישי הקרוב תתייקר בעד 33% הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל. אך יש דרכים שבאמצעותן תוכלו לשלם פחות. כלכליסט עושה סדר


ביום שישי הקרוב ה-25 באפריל יעלו מחירי התחבורה הציבורית בישראל בעד 33%. רגע לפני שאתם פותחים את הכיס ומשלמים יותר, שווה לבדוק מה הזכויות שלכם וכיצד בכל זאת ניתן לשלם פחות על תחבורה ציבורית בישראל.

לממש את הרפורמה

במסגרת רפורמת צדק תחבורתי, כ-3 מיליון נוסעים יהיו זכאים להנחות. בפועל רבים לא מנצלים את השלב הראשון של הרפורמה שנכנס לתוקף לפני כשנה. לפני שאתם ממהרים לשלם על הנסיעה - בדקו באמצעות מחשבון הרפורמה האם אתם זכאים להנחה וממשו אותה, כיוון שהיא לא תינתן באופן אוטומטי. לדוגמה, בשלב השני של הרפורמה בני 67 ומעלה זכאים לנסיעה בחינם, אך הם יקבלו אותה רק אם ישתמשו בכרטיס הרב קו או באפליקציה בפרופיל הייעודי "זהב קו".

פתחו חשבון באפליקציות ייעודיות

בשוק קיימות מספר חברות שמורשות מטעם משרד התחבורה למכור כרטיסי נסיעה, בודדים ומנויים, בניהן Moovit-פנגו שמוכרת כרטיסים ומנויים באמצעות אפליקציה. היתרון המשמעותי הוא שהאפליקציה מחייבת את הנוסע רק בסוף החודש ומבצעת חישוב לבחירת התעריף הזול ביותר, על בסיס אמצעי התחבורה (אוטובוס, רכבת קלה או רכבת) ומספר הפעמים שבהן נעשה שימוש בחשבון. כך מונעת האפליקציה רכישת מנויים יקרים שאינם תמיד הכרחיים, או רכישת מנויים באמצעי תחבורה שלא תואמים את לוח הזמנים שלכם באותו חודש. זאת בניגוד לרב קו שמחייב את הנוסע לרכוש את הכרטיס באמצעות סכום צבור קבוע או חופשי חודשי שמחירו עומד להתיקר.

סטודנטים? אתם זכאים להנחה

באמצעות תשלום ברב קו, סטודנטים זכאים להנחה של כ-50% ברכישת חופשי-שנתי. באפליקציות לא ניתן לרכוש חופשי-שנתי ועל כן סטודנטים יכולים לקבל דרכן רק 33% ועל כל נסיעה בודדת.

שיתופי פעולה למעסיקים

את עליית מחירי התחבורה הציבורית לא יספגו רק הנוסעים, אלא גם המעסיקים. מיליוני עובדים בישראל מקבלים החזר נסיעות שמתבסס על שווי הנסיעות בתחבורה הציבורית, גם אם אינם משתמשים בה. כתוצאה מכך, מעסיקים יספגו את העלייה באופן ישיר בסכום שמגיע למאות אלפי שקלים בשנה עבור חברה עם 500 עובדים. על פי חוק, עובד זכאי לחזר הוצאות נסיעה על פי שווי הנסיעה המוזל באוטובוס, או חופשי חודשי או תשלום פר יום ועד תקרה יומית של 22.60 שקל, הזול מבניהם. ההחזר נחשב להכנסה לצורכי מס והמעסיקים מנכים ממנו את הסכומים הנדרשים, אך הם יכולים את הנסיעות בנפרד.
בחברת הופאון שמפעילה את הרב פס מציעים ללקוחות עסקיים לשלם לעובדים נסיעות באמצעות כרטיס נטען, כאשר המעסיק משלם 72 שקל בלבד, או 69.5 שקל באזורים מוזלים. באמצעות הכרטיס יכול העובד לנסוע ללא הגבלה במסגרת המרחק לו הוא זכאי - וכך החברה משלמת עשרות שקלים במקום מאות שקלים עבור כל עובד. עם עליית המחירים מעריכים בהופאון כי המחיר יעלה לכ-100 שקל - עדיין זול יותר ב-215 שקל מחופשי חודשי במחיר מלא.